Test: Fiat 124 Spider

Fiat 124 Spider
Motor:
 1,4-liters, fyrcylindrig, bensin, 140 hästkrafter, 240 newtonmeter
Kraftöverföring: Sex-växlad manuell låda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 215 km/h
Vikt: 1120 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4050/1230/1740mm
Pris: 264 900 SEK
(Testbil ca 300 000 SEK)

Benämningen sportbil flängs runt likt en tennisboll på en tennismatch. Även om många använder det synonymt med prestandabil är det egentligen rent definitionsmässigt en tvåsitsig cabriolet. De är en hyllning till det vi på Högsta Växeln älskar mest av allt – bilkörning. Vi har äntligen fått lägga vantarna på nya Fiat 124 Spider, en Mazda MX-5 iförd italiensk kostym. Med andra ord har Mazda stått för allt mycket av det väsentliga – växellådan och interiören – medan Fiat fått ansvara för det yttre samt för motorn. Frågan är hur den italienska motorn kommer att te sig då italiensk mekanik är lika pålitlig som en kokainist som insisterar att det vita pulvret egentligen är bakpulver. Hur är då Fiats med hästlängder mest spännande modell? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera den mycket romantiserade Fiat 124 Spider.

Fiat 124:as yttre är en polariserande historia, vissa anser att den ser ut som en gapande reptil medan andra ser den som MX-5:ans bättre halva – skillnaderna mellan modellerna är knappa. Jag tillhör dock den skara som anser att det är en icke-fråga, frågan är hur upplevelsen bakom ratten är. Förra sommaren fick jag äran att köra en Mazda MX-5 1000 mil på 10 dagar, ett äventyr som dels gjorde att jag förvandlade kupén till en tonårings rum men som dels gjorde mig självutnämnd expert på Mazda MX-5:s dynamiska färdighet. Hur ter sig då Fiat 124 jämte sin japanska, ack så sensationella, tvilling?

Den huvudsakliga skillnaden ligger under huven – Fiaten är, gud förbjud, försedd med en turbo. Hästkraftantalet ligger på 140 hästkrafter (jämfört med 130 respektive 160) medan vridmoment har skruvats upp en hel del till 240 jämfört med 200. Det innebär att det den direkta responsen som MX-5 erbjuder är något 124:an går miste om. Istället kompenserar den med en tämligen ordentlig spark i baken högre upp i varvtalen, den känns genuint snabb över 3000 varv något som MX-5 aldrig lyckas med då den är mer jämn i sitt sätt att leverera kraften.

Istället riktar jag rampljuset till Fiat 124 som de facto är av en annan karaktär än Mazdan; en duell står givetvis på tapeten. I ett isolerat sammanhang är Fiat 124 Spider en bil som är pricken över i:et på de försommarkvällar som vi gladeligen fick dra nytta av under vår testvecka. Just beteckningen, 124 Spider, är nog för att få även de minst inbitna av bilentusiaster att helt plötsligt förvandlas till italienofiler. En italiensk sportbil väcker mer romantiska känslor av en anledning som inte är helt lätt att förklara men att man känner sig som Marcello Mastroianni i La Dolce Vita går inte att förneka.

Som jag nämnde ovan innebär Fiatens turbo at kraften levereras med fördröjning – jag hade inte gått så långt att likna det med en Ferrari F40 men det kan åtminstone liknas med en opera. Uvertyren motsvarar tomgång till 2999 varv där accelerationen kan beskrivas som måttlig, i samma skede som man passerar 3000 varv övergår det till en aria och det är minst sagt nog med dramatik för att alltid vilja lägga en växel eller två för lågt. Därefter är det likt en final ett linjärt kraftband som uppmanar till körning som får Gröna Lund att framstå som en faktisk opera; lika tråkigt som att deklarera.

Den sexväxlade manuella lådan är helt makalöst fantastisk och tillsammans med den välkalibrerade kopplingen innebär att man kan ta sig an varje kurva, rondell och motorvägspåfart med samma entusiasm som Mario Andretti på Monza. Med andra ord är den rolig att köra oavsett miljö – att sladda runt en rondell eller att låtsas att man de facto medverkar på ett rally när man i själva verkar kör upp på E4:an blir som en tvångstanke. Tack och lov innebär bilens mer tillmötesgående prestanda att man sällan ligger i de hastighetsintervallerna som garanterar frihetsberövning men man framstår trots det som en vettvilling med smak.

Fiat 124 Spider erbjuder en körupplevelse som går att förknippa det med en känsla av eufori känns otillräckligt. Receptet är så simpelt men ändå otroligt effektivt – lite som en chokladtryffel kontra en prinsesstårta eller en hamburgare kontra en rådjurssadel; vad smakar egentligen bäst? Man vill inget hellre än att köra, köra och köra. Vi människor utan tvivelaktigt miljöpatos tillbringar en stor andel av våra liv bakom ratten på en bil. Varför göra avkall på något så oumbärligt? Att avnjuta en solnedgång i sällskap av en bakhjulsdriven, manuellt växlad italiensk sportbil är en upplevelse som framkallar en otrolig upprymdhet och som sätter en mekanofilisk guldkant på tillvaron. Fiat 124 Spider, för att livskvalitet spelar roll.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Fiat 124 Spider är en japan iförd en italiensk kostym - det bästa av båda världar. Skillnaderna är knappa men det går inte att förneka att en Fiat är coolare än en Mazda. Turbon innebär att Fiaten känns mer pang på i höga varv men oavsett vilken man väljer är det rätt val.