Mini Cooper SD Clubman ALL4
Motor: 2,0-liters, turboladdad diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 7,2 sekunder
Toppfart: 228 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4253/1441/1996 mm
Pris: 307 400 SEK (testbil cirka 385 000 SEK)

Tack till Sony som lånade ut kameran Sony RX10 II som användes vid fotografering.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Även om Mini har kommit en lång väg sedan Austin-dagarna fortsätter märket att bygga inspirerande och färgglada bilar. Som namnet antyder har Mini traditionellt satsat på små stadsbilar och diverse mindre bilar i övriga segment. Mini Cooper Clubman är en bil som behåller småbils-DNA:t, men adderar praktikalitet. Numera är modellen inne på sin andra generation och fortsätter locka kunder som vill köra en Mini, men ha möjligheten att frakta mer än ett körsbär i bagageluckan. Britten kan även utrustas med en intressant motor och fyrhjulsdrift i SD-utförandet som utlovar både körglädje och effektivitet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Mini Cooper SD Clubman ALL4 är lika praktisk som den är charmig.

Först och främst bör man som spekulant till en Mini, oavsett modell, vara medveten om att bilarna i mångt och mycket är signalverktyg. Köper du exempelvis en Mini ONE är det sannolikt inte bara för att små dimensioner och en snål drivlina är praktiskt, utan även för att du vill signalera till omvärlden att du är trendmedveten. Därför är även Mini Cooper Clubman en bil som i första ledet är en stil-ikon snarare än ett praktiskt färdmedel. Hoppar man in i den märks detta tämligen direkt. Även om Clubman-karossen är större än bilens mindre syskon, är det fortfarande väldigt trångt i kupén. Jobbar du som privatchaufför till det kinesiska basketlandslaget innebär det att du troligen måste byta företagsbil. Åsidosätter man det faktum att både kupén och bagageutrymmet är relativt trångbebodda, märker man istället vad Mini Cooper Clubman egentligen handlar om. Insidan präglas nämligen av väldigt uttrycksfull design och fenomenala materialval. Inget som förarens händer vidrör känns plastigt eller billigt och man märker ett tydligt BMW-DNA så fort man sätter sig bakom ratten. Kabinen utgör helt enkelt en mycket trevlig miljö och insidan är minst lika originell som exteriören.

Den bilen Högsta Växeln har testat är en Mini Cooper SD Clubman ALL4 vilket innebär en dieselmotor på 190 hästar och en fyrhjulsdrift med tydliga släktband till BMW:s xDrive. Fyrhjulsdriften känns tydligt tonad mot bakaxeln vilket innebär att spontana rallysträckor på vinterväglag kan köras i konstant sladd. Tack vare kombinationen av en väldigt direkt och kommunikativ styrning samt den effektiva fyrhjulsdriften, känns bilen aldrig nervös eller opålitlig i sitt beteende. Likt en väluppfostrad hund är den alltid leksugen utan att oroa ägaren för en spontan rabiesattack. Således lever Mini:s mantra av körglädje kvar i SD-modellen mycket tack vare chassit samt drivningen, men också tack vare motorn.

Motorn i sig känns stark och responsiv. Ett högt vridmoment från låga varv och hög effekt längre upp innebär att det inte existerar någon trötthet oavsett var på varvräknaren du befinner dig. Denna diesel-fyra låter även relativt bra på högre varv. Lägger man in körläget Sport+ får man inte bara kvick respons från gaspedalen, utan även en ganska trevlig sång. Även om ljudet kanske känns lite artificiellt kan jag inte säga något annat än att det låter ganska behagligt, i synnerhet för en diesel. Dessutom är motorn förvånansvärt effektiv när det kommer till förbrukning vilket är imponerande med tanke på vad den kan prestera när föraren ligger i.

Avslutningsvis går det inte att förbise Clubmans utseende då detta är ett signum för samtliga Mini-modeller. Förutom lite väl extroverta stripes tycker jag att bilen ser riktigt bra ut. Exteriören har en form som säkerligen inte faller alla i smaken, men samtidigt ser den så pass speciell ut att de som faller för den kommer att falla ordentligt. Clubman skäms inte för att vara en Mini och den bär märkets DNA med stolthet, trots att just SD inte är den mest politiskt smidiga modellbeteckningen som finns.

Mini Cooper SD Clubman ALL4 är en bil som med tanke på priset inte kommer att tilltala fullt rationella kunder. Däremot kommer de som vågar spendera lite mer på en bil som lastar lite mindre att märka hur underbar Clubman faktiskt är. Därför tycker jag att det är värt att strunta i skidor till nästa fjällresa och istället leka runt med bilen i skidbacken.

Oskar Ydenius
oskar.ydenius@hogstavaxeln.com

BETYG
Exteriör
8
Interiör
7
Körglädje
8
Valuta för pengarna
6
Relativ praktikalitet
6
Ha-begär
8
Relativ prestanda
8
Personlighet
9
Motorljud
7
Komfort
6
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.