Audi A4 allroad 3.0 TDI quattro
Motor: V6, 3,0-liters diesel, 218 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automat, S-tronic, konstant fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,6 sekunder
Toppfart: 231 km/h
Vikt: 1775kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4750/1493/2022 mm
Pris: 443 600 SEK (Testbil ca 670 500 SEK, se testbilens specifikation här)

Tack till Sony som lånade ut kameran Sony α77ii som användes för att ta samtliga bilder.

Läs min eminente kollega Andreas Bergmans recension för kompletterande åsikter om nya Audi A4. 

Det var inte länge sedan Audi släppte lös nya A4 Sedan till försäljning, och nu är det dags för sverigefavoriten – skogsmullen A4 allroad. Med andra ord, en kombi med plastiga knäskydd och upphöjd markfrigång. Det svenska folket tycks älska sina tilltuffade kombimodeller, något som för mig är helt obegripligt då de allra flesta skulle klara sig gott och väl med en vanlig kombi. Svenskarnas förkärlek innebär att allroad står för 28 procent av A4-försäljningen i Sverige, vilket i sin tur innebär att modellen är synnerligen viktig för Audis prestation på den svenska marknaden. Lever Audi upp till hypen? Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på det.

Redan nu tänker jag varna potentiella Audi-hatare som läser den här texten. Ni kommer att bli lika sura över Audis framgångar som Per Morberg blir över dålig sås. Nya A4 är nämligen fantastisk, och denna text är inget annat än en rättvis hyllning. Huruvida nya A4 är lika bra eller bättre än BMW 3-serie återstår att bedöma tills vi genomför ett grupptest, men faktum är att 3-serien inte är ensam herre på täppan längre. Snyggt jobbat, Audi.

När det kommer till design råder konsensus mellan mig och majoriteten av mina branschkollegor. Exteriören är visserligen endast konservativt uppdaterad, men stilen är tidlös även om den är något blasé vid det här laget. Särskilt gillar jag grillen, som självsäkert visar vad det är för husvagnshäst du har parkerad på garageuppfarten utan att uppbringa något supersvenskt, förträngt hat från dina grannar. Matnyttigt vid en svensk ratificering av ett The Purge-koncept. Lägg märke till att vår testbil var extrautrustad för en ansenlig summa, varav flera tillägg gjorde exteriören vackrare. Det kostar som det smakar, på klassiskt premiummanér.

På insidan är dock uppdateringarna påtagliga – och jag älskar det. Jag vill inreda min bostad med tavlor föreställande instrumentpanelen, jag vill sova i en säng av silvergrått alcantara och jag vill lagstadga virtual cockpit som krav på alla nyproducerade personbilar av rena hälsoskäl. Audi siktade mot himlen men hamnade bland stjärnorna. Interiören i A4 innehåller mer och bättre ergonomi, smak, teknologi och design än konkurrenterna. BMW:s infotainmentsystem har tidigare varit marknadsledande, men Audis nya motsvarighet med Nvidia-hårdvara spelar definitivt i samma liga. Den fantastiska interiören föranledde att jag konstant försökte hitta ursäkter för att ta en sväng med bilen. Lägg märke till att det även här handlar om mängder av extrautrustning. Kostsam sådan.

A4 allroad är extremt mogen och raffinerad i sin framtoning. Köregenskaperna lutar otvivelaktigt längre mot komfort än sport, vilket faller i min smak när det kommer till premiumkombis. Under mitt test tillbringade jag flera timmar på motorvägen, och jag njöt av varenda sekund. Skruva upp volymen på det fenomenala Bang & Olufsen-ljudsystemet (som låter flera gånger bättre än det kostar), slå på alla förarassistanser och slappna av. Bilen är stabil även i riktigt höga hastigheter. Fjädringen är otroligt bekväm – bilen suger upp den kvalificerade majoriteten ojämnheter utan att vara så mjuk att den kränger i svängarna.

Även i stadstrafik är A4 allroad fenomenal. Den är alldeles lagom i storlek utan att bli för bökig. De otroligt högupplösta kamerorna gör parkering till en dans på rosor och plastskydden i kombination med upphöjd markfrigång ger en viss självsäkerhet vid refuger och trottoarkanter på Stockholms trånga gator.

Den motor som vi testade, en 3-liters diesel V6:a, går att få med antingen 218 eller 272 hästkrafter. Den som vill kan alltså köra rally genom skogen på vägen till stugan. Bränsleförbrukningen som Audi utlovat för den modell som vi testade (218 krya hingstar) var visserligen inte i närheten av den verkliga, men jag är beredd att förlåta Audi för det. Motorn är nämligen i övrigt fenomenal. Tyst, förutsägbar och lättkörd. Inuti bilen är ljudnivån slående låg. Tack vare dubbelkopplingen är växellådan precis så snabb och mjuk som man kan förvänta sig av en premiumkombi.

Och så var det ju det där med allroads kött och potatis: off-road kompentensen. De vanligaste problemen som snåriga skogsstigar, leriga backar och vintersargade landsvägar är inga som helst problem. Varken du eller dina barn kommer att behöva trampa i någon lervälling den sista biten upp till stugan. Du kommer dock inte att bestiga några berg med allroad – markfrigången är på tok för låg för att klara av de tuffaste av utmaningar. Vår testbil var inte utrustad med det nya, snålvänliga quattro ultra-systemet som finns tillgängligt till de mindre motorerna. Istället fick vi den klassiska varianten med självspärrande mittdifferential (konstant fyrhjulsdrift).

Vi kan konstatera att just den A4 allroad som vi testade är ytterst kompetent, men en hel del av egenskaperna är grundade i dyra tillval – och det är helt okej. Ja, tillvalen är lite väl dyra, men de erbjuder en i regel ovanligt hög kvalité. Ta ljudsystemet till exempel – det låter betydligt bättre än motsvarande tillval som BMW erbjuder. Red Hot Chili Peppers nya platta upplevdes bättre i bilen än i mitt prismässigt likvärdiga högtalarsystem hemma. Om du tänker köpa en A4 allroad, se till att du testar alla leksaker hos en bilhandlare för att sedan kunna prioritera vilken utrustning du vill lägga dina hårt förvärvade pengar på.

I sin recension av nya A4 Sedan lovade min käre kollega Andreas Bergman att han kommer att, citat: äta skosulor till frukost, lunch och middag, i resten av mitt (läs: sitt) liv om den nya bilen inte kommer att stå på varenda garageuppfart i Sverige. Efter en vecka med A4 allroad är jag säker på att han slipper tugga läder. Nya A4 allroad är kort och gott minst lika fenomenal som nya A4 Sedan. Audi A4 allroad quattro – en underbar, högteknologisk husvagnshäst.

Audi, ge mig en allroad med RS-motor och barnsligt stor vinge så får ni 100/100 nästa gång.

Linus Adolfsson
linus.adolfsson@hogstavaxeln.com

BETYG
Exteriör
8
Interiör
10
Körglädje
8
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
9
Ha-begär
9
Relativ prestanda
7
Personlighet
7
Motorljud
9
Komfort
10
Redaktör, Porsche-entusiast och redaktionens IT-gud.