Motor: Elmotor, 17 hästkrafter, 57 newtonmeter
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift
Toppfart: 80km/h
Vikt: 450kg
Mått (längd/höjd/bredd): 2320/1460/1190mm
Pris: 69 900 SEK

Det bör inte komma som någon överraskning att vi på Högsta Växeln recenserar bilar. Av den anledningen har vi nu testat Renault Twizy, som inte är en bil. Beroende på vilken konfiguration du väljer är den antingen en EU-moped eller en fyrhjuling, båda är dock eldrivna. Tanken är att en Twizy ska vara det ultimata sättet att ta sig runt i stan. Låt oss ta reda på om så är fallet och lägga i Högsta Växeln och recensera Renault Twizy.

Låt oss börja med prestanda. Toppversionen av Twizy har ofattbara 17 hästkrafter som katapulterar bilen till 100 km/h på en tid som är odefinierbar eftersom den har en officiell topphastighet på 80 km/h. Tiden det tar för bilen att nå den hastigheten är densamma som det tar för mig att gå upp på morgonen, det vill säga ett mindre antal månader. Att påstå att Twizy är snabb är som att säga att jag är medlem i Greenpeace, överensstämmelsen med verkligheten är minimal. I stadstrafik är det gasen i botten som gäller, oberoende av vilken situation man befinner sig i, men tro det eller ej, så länge du trycker hårt på pedalen så hänger Twizy med i trafikrytmen utan några större problem.

När man väl insett att Renault Twizy inte kan förväntas ha samma fartresurser som en BMW M3 kan man börja uppskatta den för vad den är. Att köra runt den i villakvarter är ett rent och skärt nöje. Upplevelsen påminner mig väldigt mycket om när jag var liten och cyklade runt i området, känslan av frihet är maximal. Man sitter mitt i fordonet, taket är tillverkat i samma material som vindrutan, och “bilen” saknar helt fönster. Detta gör att man känner sig som ett med omgivningen. Dessutom innebär “bilens” karismatiska utseende att man aldrig behöver känna sig ouppskattad. Jag skulle kunna tänka mig att ha en Twizy, enbart i terapisyfte, för att få upp mitt humör efter att jag råkat göra någon arg. Alla älskar nämligen “bilen” vilket resulterar i att man möts av glada miner och vinkande barn, vart man än vänder sig. Det är omöjligt att inte le när man kör en Twizy vilket är helt underbart!

Renault Twizy är en elbil vilket innebär att gasresponsen är mycket god och att tyngdpunkten är låg, tack vare batteriernas strategiska placering i chassit. Dock är “bilen” väldigt tung, 450 kilogram tung för att vara exakt. Trots detta måste jag faktiskt erkänna att den inte känns som en amerikan som levt på Big Macs och chicken nuggets de senaste 30 åren. Twizy saknar helt styr- och bromsservo vilket gör den till något tröghanterad, men man vänjer sig snabbt. Istället blir man välsignad med ordentlig styr- och bromskänsla som tagna från en gokart.

Motorvägskörning med en Twizy är fullt lagligt och även tekniskt möjligt, men inte att rekommendera. Om du bor i Stockholm innebär räckvidden på 6-7 mil ett naturligt hinder för att hamna på en väg med en hastighetsgräns som överstiger 80, men trots detta är upplevelsen långt ifrån optimal. De fakta att Twizy saknar fönster och är pytteliten gör att man blir fullkomligt vettskrämd varje gång en långtradarförare får för sig att genomföra en omkörning. Ta det från mig, undvik motorvägar med din Twizy.

Alla som ser en Twizy tror att den är en ensitsig liten maskin, och jag förstår varför. Inte någonstans ser det ut att finnas plats för någon annan än föraren. Trots detta är “bilen” tvåsitsig, bortsett från huvudutrymmet som är något begränsat är det inga problem att trycka in två grabbar på närmre två meter styck. Något bagageutrymme finns dessvärre inte. Bakom ryggstödet i “baksätet” finns ett litet fack som egentligen inte rymmer mer än innehållet från en ficka. Detta, kombinerat med det alldeles för höga priset (~80k), batterihyran, och det faktum att dörrar är extrautrustning för 5300 riksdaler gör att det är omöjligt att se en Renault Twizy som ett praktiskt köp. Dessutom är den inte tillräckligt smal för att vara lika smidig som en moped i stadstrafik. Det tar alltså lika lång tid att köra från Södermalm till Östermalm i en Renault Twizy som i en Mercedes G500 4×4^2.

Renault Twizy är en liten mackapär som är omöjlig att inte tycka om. Den är så oerhört charmig att titta på och gokart-lik att köra. Javisst, den är på tok för dyr, men om du har en tight budget skulle du ändå aldrig fundera på att köpa en. Om du vill ha en superrolig liten leksaksbil som du kan köra på vägar utan att bli bötfälld är en Twizy ett alldeles utmärkt val. Jag skulle själv kunna se mig äga en Twizy för att köra på skoj. Renault Twizy – leksak för de välbeställda.

Högsta Växeln-betyg

Exteriör: 9/10
Interiör: 5/10
Körglädje: 9/10
Valuta för pengarna: 3/10
Relativ praktikalitet: 7/10
Ha-begär: 10/10
Relativ prestanda: 2/10
Personlighet: 10/10
Motorljud: 10/10
Komfort: 5/10

Totalt: 70/100

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.