Renault Talisman
Motor:
1,6-liters, 4-cylindrig, diesel, 160 hästkrafter, 380 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad automat DCT, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,6 sekunder
Toppfart: 213 km/h
Vikt: 1536kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4866/1465/2081mm
Pris: 308 900 SEK (Testbil ca 370 000 SEK)

Mazda6
Motor:
2,2-liters, 4-cylindrig, diesel, 175 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,1 sekunder
Toppfart: 209 km/h
Vikt: 1565kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4805/1475/2041mm
Pris: 339 300 SEK (Testbil ca 347 000 SEK)

Med Talisman har Renault onekligen tagit ett stort steg framåt när det kommer till premium-känsla och design. Bilen kommer med många intressanta funktioner som fyrhjulsstyrning och ett infotainmentsystem som är till synes plockat rakt från Volvo XC90. Allt detta får du till ett rimligt pris. Därför är det inte helt osannolikt att du, om du funderar på en Talisman, även skulle överväga Mazda6. Båda är fullproppade med teknik men ingen kostar särskilt mycket. Frågan är vilken bil som är bäst av de två. Låt oss ta reda på detta genom att lägga i Högsta Växeln och jämföra Renault Talisman med Mazda6.

Talisman känns mer modern och högteknologisk. Trots att dess head-up-display är av den enklare typen med en transparent plastskiva som fälls upp ur instrumentpanelen snarare än en projektion i vindrutan så är den väl utförd och i färg, till skillnad från Mazdans. Dock känns Mazdan mer exklusiv att sitta i. Mazdans hårdplast är som bortblåst och stora delar av insidan av bilen är täckt i läder. Detta är inte fallet i Renault Talisman. Javisst, den har ett snyggare infotainmentsystem men faktum är att allt känns ganska billigt när man börjar tafsa på det. Dessutom är systemet obegripligt komplicerat. Mazdans är inte heller briljant och irriterande på sina vis men det går ändock att använda sig av relativt smärtfritt.

Designmässigt är det ingen tvekan om vem som vinner. Renault har lyckats alldeles utmärkt med Talismanens exteriör. Mazda6 är inte direkt en fuling heller. Den har en hel del attraktiva linjer, men Renaultens baklyktor är så vackra att den bara måste vinna. Dock innebär de svepande linjerna att Talisman har dålig bakåtsikt och den långe föraren känner sig något instängd på grund av de små fönstrena.

Bilen med bäst praktiska egenskaper är Renault, antagligen på grund av det faktum att den är fullkomligt enorm. Baksätet är oerhört rymligt och bagageutrymmet är så stort att att jag lätt skulle kunna flytta in i det. Mazdan är betydligt mer opraktisk, särskilt när det kommer till benutrymmet bak, men bagageutrymmet är ändå tillräckligt stort för att vara högst användbart.

En faktor som gjorde mig besviken på Talismanen var det faktum att den inte är särskilt mjuk. En stor fransk bil inbringar vissa förväntningar varav en är att den ska vara lika bekväm som en Hästens-säng för en sexsiffrig summa pengar. Det är den inte. Om vägen är ojämn kommer du garanterat att känna det. Detsamma gäller för Mazdan men man förväntar sig inte att den ska vara superbekväm eftersom den är vansinnigt rolig att köra. Styrningen är briljant och chassit är mycket välstämt. Dessutom känns de 175 dieselhästar som huserar under motorhuven som åtminstone 220. Hur Mazda har lyckats med att bygga en dieselmotor med så få hästkrafter som ändå drar ordentligt är för mig ännu ett mysterium.

Det finns en situation i vilken Renaulten briljerar och det är på motorväg. I högre hastigheter går den ytterst stabilt och de gupp som tenderar att förstöra upplevelsen hanteras lite som i en Skoda Superb. Bilen känns som en flygande matta som går genom guppet helt plant, utan minsta lilla förändring av nosens vinkel till marken, ett intressant fenomen. Dock är bromsarna på tok för känsliga, något som resulterar i att man ofta genomför en panikbromsning när man enbart ämnade att justera hastigheten ett snäpp nedåt. Fyrhjulsstyrningen på Renaulten fungerar på så vis att bakhjulen vrids i motsatt riktning av framhjulen under 80 km/h för att förbättra vändradien, och i samma riktning som framhjulen i över 80 km/h för att förbättra filbyten på motorväg. Vid låga hastigheter tycker jag att systemet fungerar alldeles utmärkt, bilen känns som att den slingrar sig igenom varje kurva vilket är riktigt skojigt. I högre hastigheter tycker jag dock att bilen börjar kännas vinglig, vilket knappast är förtroendeingivande.

För att sammanfatta känns Renault Talisman som ett par sprillans nya skor, medan Mazda6 är som ditt favoritpar. Renaulten är mer modern och praktisk, medan Mazdan är mycket roligare att köra och i mitt tycke mer kvalitativ. Därmed är duellen avslutad i mina ögon. Jag föredrar mina gamla, ingångna skor framför de nya, stela.

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.