Test: Renault Talisman

Renault Talisman (2017)
Motor:
1,6-liters, 4-cylindrig, diesel, 160 hästkrafter, 380 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad automat DCT, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,6 sekunder
Toppfart: 213 km/h
Vikt: 1536 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4866/1465/2081 mm
Pris: 308 900 SEK
(Testbil ca 370 000 SEK)

I Sverige är det lika vanligt att se tjänstebilar rulla på vägarna som det är att hitta reapriser på kylskåp hos elektronikaffärerna. När människor gör sina val av tjänstebil är de ofta extremt rationella. De kommer att leta efter en rymlig, säker och snål bil som ska kunna tjäna sin funktion varje dag och aldrig svika. De vanligaste bilarna som uppfyller dessa kriterier är BMW 3-serie och Volkswagen Passat. Nu har dock även fransmännen gett sig in i leken och kommit med en kombi som ska erbjuda det där lilla extra men samtidigt hålla prislappen nere. Frågan är om de kommer att lyckas med att fånga nya kunder eller om den kommer att bli överkörd av sina starkaste konkurrenter. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Renault Talisman.

Resultatet av att kunna klara av de tidigare nämnda kriterierna för beslutet av tjänstebil brukar bli att valet hamnar på en kombi i lagom storlek med lagom mycket kraft. Renault Talisman uppfyller dock allt detta.

Vid första anblick fick jag fråga mig själv om det verkligen var en Renault jag just hade varit och hämtat och nu skulle köra iväg i, tills jag stötte på märket i fronten. Det är så stort att man på långt håll tror att det är en Renaultfabrik med loggan mot vägen man ser. När man väl närmar sig så inser man att det bara är en Talisman man möter med ett Renaultmärke som utgör ungefär 50 procent av grillen. Det de uppenbarligen vill få fram är att det är de som tillverkat en så stilfull bil.

Problemet ligger i att ägaren antagligen inte alltid vill åka runt och känna sig som att det hänger en stor, vräkig reklamskylt runt halsen. Renault vill att man ska föreställa sig Talisman som en elegant och modern bil parkerad utanför ett arkitektritat lyxhus med utsikt över en upplyst storstad och det är verkligen något de har skäl till att göra. Talisman är designmässigt en fröjd att titta på från alla vinklar. Svepande linjer och snygga lyktor runt om gör att den smälter in på ett elegant vis i trafiken.

Även interiört vill Renault få Talisman att kännas lyxig, vilket de absolut inte har misslyckats med. Relativt snygga träpaneler, stämningsljus och ventilerade lädersäten ger ett modernt intryck som bidrar till att känslan av att färdas i en mer futuristisk bil än vad den faktiskt är. Dock kan infotainmentsystemet jämföras med en rostig kedja på en cykel. Det finns där av en god anledning men gör allting trögt och vill likt en fem-åring som ska duscha inte riktigt samarbeta med den som bestämmer. Interiören är fylld med grå hårdplast vilket även det drar ner på intrycket av att det ska vara en lyxigt inriktad kombi.

Även när det kommer till körningen ligger Talisman i framkant med moderna påhitt. Talisman har fyrhjulsstyrningen som fungerar genom att styra hjulen i motsatt riktning under 80 km/h för att öka manövreringen och styra dem åt samma riktning över 80 km/h vilket ska ge en stabilare färd. I låga farter fungerar detta bra och bilen känns som en slingrande orm men det gör den knappast stabilare i högre farter, snarare motsatsen.

Att bromsa med Talisman gav intrycket av att hantera en lampknapp, det är antingen på eller av som gäller. Bromspedalen förflyttades så lite att skillnaden mellan att slita av sig ansiktet och att köra in i bilen framför handlade om ett lätt ryck i foten. Stötdämpningen är mjuk som en dun-fylld sovsäck på motorväg men känns hårdare och absorberar inte ojämnheter lika bra i lägre hastigheter.

Som jag tidigare nämnt är praktikalitet ett viktigt kriterium för tjänstebilsförare och Talisman kommer inte att göra någon besviken. I bagageutrymmet får man in allt från barnvagnar till nog med prylar för att åka på bakluckeloppis och i baksätet kan även längre individer vistas under en längre tid och samtidigt njuta av allt fritt utrymme.

Man förväntar sig inget annat än att se en medelålders man i kavaj bakom ratten på en Talisman och i 90 fall av 100 stämmer den fördomen. Det är inte en bil för yngre busar eller pensionärer med många nollor efter den första siffran på bankkontot. Det är en bil för medelålders män och kvinnor med familj.

Det kan mycket väl bero på att Talisman inte känns personlig eller uttrycksfull utan det är en bil som kommer användas för att ta sig från A till B med lagom kraft för att hänga med i trafiken. Renault Talisman är därmed en prisvärd kandidat som inte skiljer sig alltför mycket från sina närmaste konkurrenter. Den kommer att göra sitt jobb och den kommer att göra det genom att försöka sitt allra yttersta. Renault Talisman – en hängiven tjänare i kostym och foppatofflor.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Renault Talisman är därmed en prisvärd kandidat som inte skiljer sig alltför mycket från sina närmaste konkurrenter.