Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI

Motor: 1,4-liters rak 4-cyl turbo med cylinderavstängning, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automat med dubbelkoppling, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,9 sekunder
Toppfart: 222 km/h
Vikt: 1545 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4423/1409/1960mm
Pris: 313 900 SEK (Testbil ca 425 000 SEK)

Om du letar efter en liten, elegant premiumcabriolet så finns det precis som i det amerikanska presidentvalet enbart två riktiga alternativ, men till skillnad från presidentkandidaterna så är dessa alternativ faktiskt inte helt dumma – nämligen Audi A3 och BMW 2-serien. Högsta Växeln har tidigare testat BMW 228i cabriolet som fick ett klart godkänt resultat av min käre kollega Andreas Bergman – 70 av 100 möjliga poäng. Kan Audi klara av att slå BMW på fingrarna? Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på det.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Audi A3 Cabriolet är baserad på sedanversionen av A3, ett kostnadseffektivt knep som säkerligen fick Audis ekonomers hjärtan att klappa av snålhetsglädje. Detta ger en klurig utgångspunkt för Audis designers, men tack och lov de kirrade biffen. Bakom C-stolpen kan några linjer ifrågasättas (vilket är ett problem som näst intill alla cabrioleter tampas med), men i slutändan är A3 Cabriolet en härlig fröjd för ögat. Tyvärr är den inte riktigt lika vacker som BMW:n, men många väljer nog Audis design över konkurrentens i vilket fall då den lutar mer åt det nedtonade hållet. Den med otränat öga hade svårt att urskilja vår testbil från mängden när taket var uppfällt.

Den faktor som tidsmarkerar en bil bäst är infotainmentsystemet. Rolls-Royce, vars bilar ofta har en livslängd på flera decennier, har löst detta genom att göra det möjligt att fälla ner en elegant träpanel framför skärmen – en lösning som även Audi införlivat på senare tid i en annorlunda tolkning. Skärmen kan stuvas ner och döljas med en enkel knapptryckning, men om du betalat extra för Audi Virtual Cockpit (som förvandlar instrumentklustret till en digital skärm) så blir du ändå fast med en skärm som du inte kan gömma om 10 år, hur mycket du än vill. Misstolka mig rätt nu – Virtual Cockpit (som vår testbil tyvärr inte var utrustad med) är ett fantastiskt system som definitivt är det bästa i branschen, men om ett par år kommer den skärmen att vara lika modern och banbrytande som Madonna är idag. I övrigt är interiören minimalistisk och funktionell, men det finns några detaljer som drar ner betyget. Infotainmentsystemet är inte lika bra som BMW:s iDrive, och det finns en del skramlade oljud som jag inte vill veta av i en bil i denna prisklass.

När du väl hamnar bakom ratten så försvinner sådana bagateller långt bak i tankarna. Att köra taklöst en varm sommardag med ett gäng badsugna vänner i bilen på väg till en brännhet strand är en oerhört angenäm upplevelse (tills man kommer fram och inser att sommarkroppen är lika verklig som Donald Trumps hår). Bagaget har plats för såväl handdukar som badbollar samt en och annan picknickkorg, även med taket i nedfällt läge. På vägen dit går det att ha en hel del skoj för den som sitter bakom ratten – greppet är angenämt, även om bilen knappast känns limmad på vägen, och styrningen är pumpad med precision. Det är ett privilegium att snurra runt den plattbottnade ratten med gasen i botten, vilket från stillastående kan få däcken att skrika utan någon större fara för hälsa eller ekonomi.

Med de 150 hästkrafter som vår turbofyra med cylinderavstängning levererade gick det aldrig särskilt snabbt, men om det är hastighet ditt hjärta söker så finns svaret i S3 Cabriolet med 310 hästkrafter och ett motorljud som överraskar. Dubbelkopplingslådan gör livet lätt, växlingarna sker jämnt och fint förutsatt att du inte kör som en biltjuv.

På tal om motorljud så finns det en del att säga även om den mindre potenta A3 Cabriolet. Det är nämligen helt bortblåst i låga hastigheter. Inte ens med taket nere och total tystnad från utsidan går det att avgöra om det ens finns någon motor under huven eller om det är någon sorts magi som driver bilen. Detta fenomen försvinner strax efter att 20-gränsen är uppnådd, men även efter detta är bilen överraskande tyst. På motorväg (där jag, och alla andra som inte har ett bekräftelsebehov större än Edward Bloms mysfaktor, kör med taket uppe) är ljudet överraskande lågt. Taket är väl isolerat och det finns inga problem med att samtala. Personen du konverserar med lär i alla fall vilja sitta i framsätet. Baksätet är klassledande (vilket inte säger särskilt mycket), men det är ändå inte en plats du vill tillbringa särskilt mycket tid i.

Så hur står sig Audi A3 Cabriolet med BMW 2-serie cabriolet? Högsta Växeln beskriver ofta tyska premiumbilar som steriliserade, en egenskap som i högre grad finns i Audin än i BMW:s motsvarighet. Audin är framhjulsdriven, har cylinderavstängning och diskret (men elegant) design. 2-serie cabriolet är sladdkompatibel, barnsligare och mer framtonad i sitt utförande. Audin är en perfekt bil för dig som vill bli tagen på allvar, men ändå vill kunna känna vinden i håret under soliga sommardagar längs med stranden – en egenskap som kommer att passa vissa kunder, men lämna ett hål i hjärtat på andra. Audin saknar helt enkelt en del av den själ som BMW erbjuder. Med det sagt så måste jag ändå påpeka att detta är en bil som man kan ha riktigt roligt i, och ja, det finns faktiskt en själ i den trots att den inte är lika betonad som i 2-serien. Audin har inget begär av att hävda sig, helt enkelt.

Högsta Växeln-betyg

Exteriör: 7
Interiör: 7
Körglädje: 8
Valuta för pengarna: 6
Relativ praktikalitet: 8
Ha-begär: 7
Relativ prestanda: 5
Personlighet: 5
Motorljud: 8
Komfort: 7

Totalt: 68/100

Linus Adolfsson
linus.adolfsson@hogstavaxeln.com