Volkswagen Golf GTI Clubsport
Motor: 2,0-liters, bensin, 265 hästkrafter, (290 vid overboost) 350 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6,3 sekunder.
Toppfart: 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4268/1481/1799mm
Pris: 297 500 SEK (Testbil cirka 350 000 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

En av de största ikonerna inom bilvärlden, Volkswagen Golf GTI, firar i år sin 40-årsdag och för att fira detta har Volkswagen plockat sin bästsäljande modell och gett den en ordentlig mängd uppdateringar, som en bättre differential, mer hästkrafter, sportigare stolar, och en massa detaljer i alcantara. Dessutom har de valt att höja priset med noll kronor. Ja, nya Golf GTI Clubsport är bättre än vanliga Golf GTI på alla sätt men den kostar på öret lika mycket. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volkswagen Golf GTI Clubsport.

En GTI-bil lär vara ett av de mest tilltalande koncepten någonsin, och det är lätt att förstå varför. När du behöver en bil rymmer en GTI människor i baksätet och saker i bakluckan. När du kör en GTI på motorvägen drar den inte mer än en vanlig 4-cylindrig bensinmotor. När du ska köpa en GTI ruinerar den dig inte på samma sätt som något annat som erbjuder samma prestanda skulle göra. Det viktigaste är dock att när du känner för att köra bilen som en påtänd huligan vars favoritlag just har förlorat så kan du göra det och när du har haft en tuff dag på jobbet så kommer en GTI alltid att kunna få dig att le. På så sätt är alltså typen av bil lite som en blandning av en schweizisk armékniv och en hund. En superpraktisk, men också trogen vän som aldrig lämnar din sida.

Så hur är nya GTI Clubsport att köra jämfört med en vanlig GTI? Jag förväntade mig att den, precis som andra framhjulsdrivna, purstarka bilar (…Seat Leon Cupra…) skulle försöka rycka av mig båda armarna samtidigt som den körde av vägen när man tryckte plattan i mattan. Till min stora förvåning inträffade inget av det tidigarenämnda. Clubsporten har fått ett antal uppdateringar under ytan som gjort den till något mycket bättre. Differentialen gör på något obegripligt sätt gjort att bilen inte har lika stora problem att få ner kraften i marken som konkurrenter med motsvarande antal hästar har. Tack vare den extra kraften och en massa aerodynamiska uppgraderingar lyckas GTI Clubsport nå 100 km/h på precis under sex sekunder och den fortsätter att accelerera upp till, surprise surprise, 250 km/h.

Utsidan av en GTI Clubsport har några nya detaljer som avslöjar att det inte rör sig om någon vanlig GTI. Den har en större bakspoiler, en mer aggressiv front med större luftintag och det klassiska “läppstiftet” mellan lamporna. Förändringarna i interiören är bland annat en megamysig alcantara-ratt, och sportigare (och obekvämare) stolar. En Volkswagen är alltid en Volkswagen så alla knappar sitter precis där man förväntar sig att de ska göra. Även infotainmentsystemet är så enkelt att min morfar som aldrig har använt en mobiltelefon skulle förstå sig på det.

Nya Volkswagen Golf GTI Clubsport är en extremt mogen tappning av en pojk-räser. För sin typ av bil är den så tyst och bekväm som det är fysiskt möjligt. Ofta är små, hormonstinna bilar roliga att köra tills man kommer till en väg i ett dåligt skick. Då förvandlas de genast till något som är mindre bekvämt än en bmx-cykel. En GTI Clubsport blir aldrig så stötig som man tror att den ska vara när eftersom den tar alla kurvor så väl. Clubsporten är alltså en bil för alla situationer.

Som ni bör har förstått vid det här laget så tycker jag om nya GTI Clubsport nästan mer än jag tycker om livet själv, men det finns en sak som jag stör mig på. Jämfört med exempelvis en Honda Civic Type R så ser en GTI Clubsport mer ut som pappas bil snarare än en riktigt busig pojkbil. Den är väldigt åtstramad, snudd på lite för allvarlig. Jag får aldrig känslan av att en Golf GTI vill att jag ska skoja med den, utan den känns mer som en “affärsman GTI”. Hela paketet är dock enormt attraktivt och om du är någon som uppskattar diskreta bilar så är en GTI Clubsport helrätt. Dock säljs den bara under en begränsad tid så om du vill ha en så får du passa på. Nya Golf GTI Clubsport är inte bara en värdig uppdatering till den vanlig GTIn utan den är även en vansinnigt värdig jubileumsmodell!

Högsta Växeln-betyg

Exteriör: 10/10
Interiör: 8/10
Körglädje: 9/10
Valuta för pengarna: 8/10
Relativ praktikalitet: 8/10
Ha-begär: 10/10
Relativ prestanda: 9/10
Personlighet: 7/10
Motorljud: 8/10
Komfort: 10/10

Totalt: 84/100

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.