Motor: 3,0-liters, V6 diesel, 300 hästkrafter, 700 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, bakhjulsdrift.
Acceleration 0-100 km/h: 6,2 sekunder.
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1765 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5130/1461/1899 mm
Pris: 1 039 900 SEK (Testbil ca 1 096 600 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

För mig är en klassisk Jaguar en stor, snabb, och sportig sedan som är hopplöst opraktisk och halvdåligt byggd. Den största, snabbaste och sportigaste sedanen som Jaguar bygger är XJ, en modell som nu nästan har flera år på nacken än en nybliven gymnasiestudent. Vi har testat dieselmotorn på 300 hästkrafter som är ett förvånansvärt vettigt val. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Jaguar XJ.

En Jaguar ska vara stor på utsidan men liten på insidan. XJ upplevs som något låg och trång i kupén, precis som en sportbil. Om du vill ha en stor och rymlig bil bör du alltså inte överväga en XJ. Om du å andra sidan vill köra en stor sedan som känns som en F-Type så är en XJ ett alldeles utmärkt val. Baksätet är användbart om man inte har ett huvud eller om man är allmänt kortväxt. Bagageutrymmet är inte heller särskilt imponerande men det rymmer ändå en större mängd prylar med tanke på att bilens yttre mått motsvarar ett mindre fartygs.

Utseendemässigt så faller Jaguars, nu flera år gamla, design mig fortfarande helt i smaken. Den ser vansinnigt cool ut, särskilt bakifrån. De svepande baklyktorna ger bilen en unik framtoning helt olik något annat. I R-Sport-utförande ser den ännu råare och sexigare ut än standardmodellen. Även interiören är snygg och modern men när man börjar dra i delarna för att se hur ordentligt de sitter ihop så inser man att de inte sitter så väl. Vissa knappar kan tryckas ur funktion på tok för lätt och ena hörnet av infotainmentdisplayen var väldigt rudimentärt lagad med hjälp av lite kontorstejp. Touch-responsen har dock förbättrats något enormt, så till den grad att systemet nu faktiskt går att använda utan att man sliter håret från skallen av vrede. Dessutom har Jaguar lagt till olika animationer för att systemet ska kännas riktigt uppdaterat, vilket det verkligen gör.

Tyvärr är Jaguar XJ aldrig så responsiv som man vill att den ska vara, även när man aktiverar Dynamic Mode (sportläget). När motorn väl kommit igång går dock bilen som ett pistolskott. XJ har ett briljant chassi och styrning som är väldigt direkt. Allt detta gör att det inte känns som att man rattar något betydligt mindre än en över fem meter lång limousine. Om jag inte hade vetat vad det var jag satt hade jag svurit på att det som störst var något i samma storleksklass som en BMW 3-serie. Den är garanterat bättre att köra än en S-klass och den är till och med något vassare än en BMW 7-serie. Dock kommer denna sportighet med en prislapp: lägre komfort. Att säga att en XJ är obekväm att åka i är dock lika verklighetsförankrat som att säga att en McLaren F1 är långsam bara för att Bugatti Veyron är snabbare. Bilen är självfallet komfortabel jämfört med det mesta, men i förhållande till de bästa i klassen faller den något kort.

Om du vill avnjuta en XJ med 300-hästarsdieseln med ordentliga prestanda och låg bränsleförbrukning så får du lov att punga upp med över en miljon, utan extrautrustning. Det är en hel del pengar, särskilt om man jämför med S350d eller 730d som båda kostar avsevärt mindre och har bättre prestanda trots färre hästkrafter. Tänker du på det sättet är en tysk bil mer än oerhört passande för dig men faktum kvarstår att en Jaguar XJ är så mycket coolare än S-klass eller 7-serie, just för att den är annorlunda och lite udda. Jag trivs vansinnigt bra i en XJ trots att interiören inte är jättevälbyggd och trots att huvudutrymmet bara är nästan tillräckligt bra för mig. Bilen har en charm som tyska bilar saknar totalt. Tänk bara hur mycket varmare du kommer att bli i kroppen när någon frågar vad du kör nuförtiden och du kan svara ”en jagga” snarare än ”en merca”.

Högsta Växeln-betyg
Exteriör: 10/10
Interiör: 7/10
Körglädje: 7/10
Valuta för pengarna: 6/10
Relativ praktikalitet: 7/10
Ha-begär: 10/10
Relativ prestanda: 7/10
Personlighet: 10/10
Motorljud: 7/10
Komfort: 7/10

Totalt: 78/100

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.