BMW M4 Cabriolet
Motor:
 3.0-liters 6-cylindrig bensin, 431 hk, 550 newtonmeter, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 km/h på 4.4 sek
Toppfart: Begränsad till 250 km/h (Testbil begränsad till 280 km/h)
Längd: 4671 mm
Pris: 803 900 SEK (Testbil cirka 1 040 000 SEK)

Inledningsvis må BMW M4 Cabriolet uppfattas som en något ologisk proposition. Den är dyrare, långsammare, tyngre och mer opraktisk än sin nära familjemedlem M4 Coupé. Dock visade sig bilen vara fullständigt underbar. Läs vidare så får du reda på varför. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera BMW M4 Cabriolet.

Exteriör: 9/10
IMG_20150805_151316BMW M4 är en bil för folk som inte känner ett behov av att alla ska veta att deras bil är snabbare än en 10 år gammal superbil. Detta genomsyrar M4ans utseende. Den är tillräckligt diskret för att 99% av alla människor man passerar ska se en BMW cabriolet och inget annat. Dock förstår de som är insatta att de fyra avgasrören och det enorma kjolpaketet skvallrar om att det inte handlar om en vanlig 420d utan en av BMWs snabbaste bilar någonsin. Ett utseende som endast en connoisseur förstår alltså, precis som det ska vara med en entusiastbil av denna rang!

Interiör: 7/10
IMG_20150806_182157Inte mycket av M4ans interiör skiljer sig från exempelvis en 420i. Vårt exemplar var välutrustad med läderinklädd instrumentpanel, kolfiberinlägg på kontrollpanelen och andra små detaljer som, precis som när det gäller utseendet, endast kan tolkas ordentligt av den som vet. Annars är allt på klassiskt BMW-manér snyggt, välgjort och iDrive-systemet som kontrollerar allt från radion till navigationssystemet fungerar lika bra som det schweiziska tågnätet. Ett stort problem är dock att M4 är en ganska krånglig modell. Fjädringen, styrningen, gasresponsen och växellådan har alla tre olika inställningar vardera. Varför inte bara ha en stor knapp mitt på instrumentpanelen på vilken det står “SKITSNABB” istället? Och då ska vi inte nämna avstängningsprocessen. Du måste lägga växellådan i N, stänga av motorn, ta bort foten från bromsen och trycka på start/stop-knappen igen. Detta innebär att man gör bort sig på parkeringsplatsen stup i kvarten genom att stänga av och sätta på bilen ett antal gånger innan man kan knalla iväg.

Körglädje: 10/10
2015-08-06 14.38.38-1M4 är en av BMWs bilar som verkligen uppfyller deras körmaskinsambition mer än Titanic fylldes med vatten. Bilen är roligare än en stand up-show med Ricky Gervais. Det är alltså helt omöjligt att köra den på kringelikrokvägar utan att storle varenda sekund. M4 Cabriolet ligger som klistrad på vägen, mycket tack vare däcken som är större än Amerikas landarea. Om du känner dig vågad kan du lägga i M Dynamic Mode och delvis stänga av ESPn. Bilens bakdel glider då ut lite lättare i en ack så kontrollerbar sladd som får dig att känna dig som Action Man.Trots att cabrioleten är betydligt tyngre än coupé-versionen kan inte ens den mest inbitne kännaren upptäcka den extra vikten. Dessutom är bilen styv, trots avsaknaden av ett tak. Kort sagt ett mästerverk!

Valuta för pengarna: 8/10
IMG_20150806_182437M4 Cabriolet kostar nästan 100 000 kronor mer än vanliga M4. Inledningsvis tyckte jag att valet var självklart, 100 000 kronor är för mycket, jag tar coupén alla dagar i veckan. Sedan satte jag mig i bilen och tryckte gasen i botten i M Dynamic Mode och blev totalförälskad. Det är som att fartupplevelsen förstärks när man har en blå himmel ovanför skallen. Dessutom hörs det fantabulösa ljudet ännu mer. Är du dock ute efter maximal valuta för pengarna bör du köpa en M3. Den kostar nästan 120 000 kronor mindre än M4 cab, är snabbare och har baksäten och bagageutrymme som går att använda. Dessutom är M3 snäppet billigare än konkurrenterna men inte ett dugg mindre upphetsande.

Praktikalitet: 5/10
IMG_20150806_182129Tro inte att du köper en praktisk bil. Bagageutrymmet existerar knappt och baksätet påminner mer om en kyrkbänk än en plats man vill tillbringa tid i. Dock kunde jag inte bry mig mindre om detta i en bil av denna typ.

 

Ha-begär: 10/10
Behöver jag säga mer än att jag vill ha en M4 så mycket att jag skulle sälja alla mina mindre viktiga inre organ för att ha råd med en?

Relativ prestanda: 9/10
DSC01368BMW M4 Cabriolet är snabbare än en rabiessmittad get som just blivit skållad sju gånger om. Den är så snabb att det knappt går att ens försöka förstå just hur imponerad vem som helst som trycker på gasen blir. Man trycks verkligen tillbaka i sätet av accelerationen och om du väljer till M Driver’s Pack gör bilen 280 knyck lätt som en plätt. Allt detta samtidigt som den mindre sex-cylindriga motorn (istället för den gamla bilens V8a) gör att den inte sörplar mer än 0.8 liter per mil vid lugn motorvägskörning. Dock bör vi hålla i åtanke att den extra vikten gör cabrioleten 0.3 sekunder långsammare till 100 än vanliga M4.

Personlighet: 3/10
Man finner inte särskilt mycket personlighet i en M4, det är ju trots allt en BMW så allt fungerar precis som man förväntar sig. Allt är grått, tyskt och i sin ordning. Inga intressanta toucher någonstans.

Motorljud: 9/10
2015-08-02 11.43.44I sin sportigaste inställning ger M4 Cabriolet ifrån sig en symfoni av underbara ljud vid fullt gaspådrag. Utan tak blir bilen ännu mer sensationell att lyssna på men det är lätt att glömma att det mesta är artificellt. Den raka sexan har inte lika mycket naturligt muller som den gamla V8an hade, men när du sitter i förarsätet och trycker pelle i mattan kommer du att ha betydligt viktigare saker att tänka på än att det sitter ventiler i avgassystemet som ger ifrån sig ljuden du hör. Två av dessa viktigare saker kan vara om det kommer att vara vackert väder om exakt 542 dagar eller huruvida Angelina Jolie tycker om Corn Flakes.

Komfort: 5/10
Vem bryr sig? Det är en BMW M4 för guds skull!

Totalt: 75/100

BMW M4 Cabriolet, vilken förtrollande bil! Den erbjuder superbilsprestanda i en cabriolet för en penning som inte är alltför orimlig samtidigt den inte halsar bensin som en tok. Vilket komplett och tilltalande paket, nästan lika komplett och tilltalande som en BMW M3…

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.