Test: BMW M4 Cabriolet
BMW M4 Cabriolet
Motor: 3.0-liters 6-cylindrig bensin, 431 hk, 550 newtonmeter, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 km/h på 4.4 sek
Toppfart: Begränsad till 250 km/h (Testbil begränsad till 280 km/h)
Längd: 4671 mm
Pris: 803 900 SEK
(Testbil cirka 1 040 000 SEK)
Inledningsvis må BMW M4 Cabriolet uppfattas som en något ologisk proposition. Den är dyrare, långsammare, tyngre och mer opraktisk än sin nära familjemedlem M4 Coupé. Dock visade sig bilen vara fullständigt underbar. Läs vidare så får du reda på varför. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera BMW M4 Cabriolet.
BMW M4 är en bil för folk som inte känner ett behov av att alla ska veta att deras bil är snabbare än en 10 år gammal superbil. Detta genomsyrar M4ans utseende. Den är tillräckligt diskret för att 99% av alla människor man passerar ska se en BMW cabriolet och inget annat. Dock förstår de som är insatta att de fyra avgasrören och det enorma kjolpaketet skvallrar om att det inte handlar om en vanlig 420d utan en av BMWs snabbaste bilar någonsin. Ett utseende som endast en connoisseur förstår alltså, precis som det ska vara med en entusiastbil av denna rang!
Inte mycket av M4ans interiör skiljer sig från exempelvis en 420i. Vårt exemplar var välutrustad med läderinklädd instrumentpanel, kolfiberinlägg på kontrollpanelen och andra små detaljer som, precis som när det gäller utseendet, endast kan tolkas ordentligt av den som vet. Annars är allt på klassiskt BMW-manér snyggt, välgjort och iDrive-systemet som kontrollerar allt från radion till navigationssystemet fungerar lika bra som det schweiziska tågnätet.
Ett stort problem är dock att M4 är en ganska krånglig modell. Fjädringen, styrningen, gasresponsen och växellådan har alla tre olika inställningar vardera. Varför inte bara ha en stor knapp mitt på instrumentpanelen på vilken det står ”SKITSNABB” istället? Och då ska vi inte nämna avstängningsprocessen. Du måste lägga växellådan i N, stänga av motorn, ta bort foten från bromsen och trycka på start/stop-knappen igen. Detta innebär att man gör bort sig på parkeringsplatsen stup i kvarten genom att stänga av och sätta på bilen ett antal gånger innan man kan knalla iväg.
M4 är en av BMWs bilar som verkligen uppfyller deras körmaskinsambition mer än Titanic fylldes med vatten. Bilen är roligare än en stand up-show med Ricky Gervais. Det är alltså helt omöjligt att köra den på kringelikrokvägar utan att storle varenda sekund. M4 Cabriolet ligger som klistrad på vägen, mycket tack vare däcken som är större än Amerikas landarea.
Om du känner dig vågad kan du lägga i M Dynamic Mode och delvis stänga av ESPn. Bilens bakdel glider då ut lite lättare i en ack så kontrollerbar sladd som får dig att känna dig som Action Man.Trots att cabrioleten är betydligt tyngre än coupé-versionen kan inte ens den mest inbitne kännaren upptäcka den extra vikten. Dessutom är bilen styv, trots avsaknaden av ett tak. Kort sagt ett mästerverk.
BMW M4 Cabriolet är snabbare än en rabiessmittad get som just blivit skållad sju gånger om. Den är så snabb att det knappt går att ens försöka förstå just hur imponerad vem som helst som trycker på gasen blir. Man trycks verkligen tillbaka i sätet av accelerationen och om du väljer till M Driver’s Pack gör bilen 280 knyck lätt som en plätt. Allt detta samtidigt som den mindre sex-cylindriga motorn (istället för den gamla bilens V8a) gör att den inte sörplar mer än 0.8 liter per mil vid lugn motorvägskörning. Dock bör vi hålla i åtanke att den extra vikten gör cabrioleten 0.3 sekunder långsammare till 100 än vanliga M4.
BMW M4 Cabriolet, vilken förtrollande bil! Den erbjuder superbilsprestanda i en cabriolet för en penning som inte är alltför orimlig samtidigt den inte halsar bensin som en tok. Vilket komplett och tilltalande paket, nästan lika komplett och tilltalande som en BMW M3…
Betyg
Sammanfattning
BMW M4 Cabriolet, vilken förtrollande bil! Den erbjuder superbilsprestanda i en cabriolet för en penning som inte är alltför orimlig samtidigt den inte halsar bensin som en tok. Vilket komplett och tilltalande paket, nästan lika komplett och tilltalande som en BMW M3...