Test: Mercedes-Benz GLE400 Coupé
Mercedes-Benz GLE400 4MATIC Coupé
Motor: 3-liters V6:a bensin, 333 hästkrafter, 480 newtonmeter.
Kraftöverföring: 9-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6,3 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4900/1700/2129 mm
Pris: 693 000 SEK
(testbil 855 050 SEK)
Sedan 2008 har BMW X6 varit den enda aktören på marknaden som är en symbios mellan en coupé och en stadsjeep. En bil som som har kallats för en älskvärd vulgaritet. Eftersom att BMW X6 har sålt som smör – en kvarts miljon av den första generationen såldes – har Mercedes nu beslutat sig för att ta sig en bit av kakan.
Med lanseringen av nya nomenklaturer har de även börjat med en ny offensiv. Med offensiven har de lanserat Mercedes-Benz GLE Coupé som alltså är en coupé-version av stadsjeepen GLE. Frågan är om Mercedes har lyckats konkretisera det segmentet eller om det fortfarande tillhör bilvärldens mer luddiga hörn. Det är inte direkt den mest logiska kombinationen. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz GLE400 Coupé.
Man kan tro att Mercedes-Benz GLE Coupé är en bil som tillhör skaran av bilar med de mest polariserande designerna. Antingen så älskar man den eller så hatar man. Dessvärre är det inte riktigt så lätt. Man kan antingen resonera så att man köper bilen för att sticka ut och då har man troligtvis inbillat sig att den faktiskt ser bra ut eftersom man lägger multum på den om man väljer att äga den. I slutändan är det en bil som ger militära vibbar och som ser ut som en pansarvagn på väg ut i krig. Jag förstår om man tycker den är häftig men i mina ögon har den för många Shrek-liknande drag för att man ska kunna kalla den för snygg.
Mercedes-Benz ger blandande intryck när det kommer till interiörer. De är nog det bilmärke som anstränger sig mest med att urskilja olika modeller – något som givetvis är positivt. Men när det kommer till nya Mercedes-Benz GLE Coupé så känns det som att de har tagit interiören från en ML (generationen innan) från 2009 och enbart klistrat på en större skärm
Att utveckla en bil som mer eller mindre är en kombination av två segment – coupé-segmentet samt SUV-segmentet gör att man har högre förväntningar på vad bilen ska klara av. Dels ska den känns dynamisk och flink på landsväg och klara av långa sträckkörningar dels ska ska den vara någorlunda kapabel i terräng samt vara väldigt bekväm.
Med sina 333 hästkrafter finns det absolut nog med krut för att kunna erbjuda mer sportinriktad körning. I Sport +-läget är gasresponsen oerhört imponerande och trots sin monumentala storlek är bilen betydligt mer lättfotad än vad man kanske förväntar sig. Det betyder dock absolut inte att det är en sportig bil utan snarare att den lyckas bibehålla moment väldigt väl och på ett smidigt sätt. Den känns med andra ord inte som en pansarvagn trots utseendet.
Det man kan kritisera är att gasresponsen i komfort-läget är lite väl segt vilket gör att bilen i stadstrafik framstår som oerhört otymplig – man hinner inte riktigt in i den öppning man önskar. Det man gör är å andra sidan framstår som framgångsrik och lite väl vulgo för Sverige – jantelagen och allt vad det innebär. Man känner sig lite opassande på något vis – som att ha frack på ett cocktail-party; man försöker för mycket.
GLE400 Coupé är en väldigt tyst och bekväm bil – man avskärmas från omvärlden och tack vare bilens otroliga storlek sitter man snäppet högre än de flesta på vägarna. Luftfjädringen bidrar sannerligen till komforten även om den inte tillhör de bättre luftfjädringarna vi har testat – den känns exempelvis betydligt styvare än en Mercedes S500 vilket troligtvis har att göra med coupé-aspekten.
Under veckan vi lånade bilen avverkades ungefär 160 mil som bestod av cirka 120 mil motorvägskörning. Det som konstaterades väldigt snabbt var att bilen lämpar sig otroligt väl för Autobahn – en styvare luftfjädring kombinerat med en välisolerad bunker resulterar i en extremt lämplig fortkörningsbil.
GLE400 Coupé är en bil som är bekvämare än en BMW X6 men mindre bekväm än vanliga GLE vilket som sagt har göra med att de är inställda olika – den ena måste lyckas visa upp en aning sportighet nämligen. Sätena är oerhört ergonomiska – så länge man inte sitter baktill då huvudutrymmet är som gjort för nackspärr. Baksätena är bortsett från det åtminstone bekväma och man slipper träsmak i baken
En Mercedes-Benz GLE400 Coupé är som sagt Mercedes tolkning av BMW X6 – en sann kassako för BMW. Det GLE400 Coupé i slutändan erbjuder är en stor, vulgär bil som är på den bekväma sidan av sportig och som lämpar sig som bäst för långfärdskörning. Man känner sig väldigt framgångsrik i en bil som GLE400 Coupé och man ser till så att omgivningen vet om det. Stylingen är extremt kontroversiell, precis som BMW X6. Av någon anledning lyckas de båda framstå som om de har tagit inspiration från det militära.
Troligtvis kommer GLE Coupé att sälja som smör då den drar till sig de individer som inte riktigt känner sig som BMW-förare. Vad som menas med det kan ni luska ut själva. Det är en sådan typ av bil som man köper för att framhäva sin image istället för att dölja den och bara för att man kan, inte för att man behöver det. Mercedes har absolut gjort läxan ordentligt men det finns trots det några småfel – för deras skull hoppas jag att de pluggar lite extra tills nästa generation. I slutändan handlar det dock om märket på grillen – vad föredrar du? Mercedes-Benz GLE400 Coupé – indiskret nykomling.
Betyg
Sammanfattning
Mercedes har absolut gjort läxan ordentligt men det finns trots det några småfel - för deras skull hoppas jag att de pluggar lite extra tills nästa generation. I slutändan handlar det dock om märket på grillen - vad föredrar du? Mercedes-Benz GLE400 Coupé - indiskret nykomling.