Mercedes-Benz GLE400 4MATIC Coupé
Motor:
 3-liters V6:a bensin, 333 hästkrafter, 480 newtonmeter.
Kraftöverföring: 9-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6.3 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4900/1700/2129 mm
Pris: 693 000 SEK (testbil 855 050 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Sedan 2008 har BMW X6 varit den enda aktören på marknaden som är en symbios mellan en coupé och en stadsjeep. En bil som som har kallats för en älskvärd vulgaritet. Eftersom att BMW X6 har sålt som smör – en kvarts miljon av den första generationen såldes – har Mercedes nu beslutat sig för att ta sig en bit av kakan. Med lanseringen av nya nomenklaturer har de även börjat med en ny offensiv. Med offensiven har de lanserat Mercedes-Benz GLE Coupé som alltså är en coupé-version av stadsjeepen GLE. Frågan är om Mercedes har lyckats konkretisera det segmentet eller om det fortfarande tillhör bilvärldens mer luddiga hörn. Det är inte direkt den mest logiska kombinationen. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz GLE400 Coupé.

Exteriör: 6/10
Man kan tro att Mercedes-Benz GLE Coupé är en bil som tillhör skaran av bilar med de mest polariserande designerna. Antingen så älskar man den eller så hatar man. Dessvärre är det inte riktigt så lätt. Ett exempel är att innan jag körde BMW X6 så tyckte jag att den såg ut som korsningen mellan ett stridsfartyg och en bajsande hund. Efter att jag kört  bilen på en 500 mil lång roadtrip ändrades min uppfattning. Nej, jag tyckte inte att det var den fagraste bilen någonsin men jag förstod det häftiga med utseendet. Mercedes-Benz GLE Coupé tillhör samma kategori. Man kan antingen resonera så att man köper bilen för att sticka ut och då har man troligtvis inbillat sig att den faktiskt ser bra ut eftersom man lägger multum på den om man väljer att äga den. I slutändan är det en bil som ger militära vibbar och som ser ut som en pansarvagn på väg ut i krig. Jag förstår om man tycker den är häftig men i mina ögon har den för många Shrek-liknande drag för att man ska kunna kalla den för snygg.

DSC_0801

Interiör: 6/10
Mercedes-Benz ger blandande intryck när det kommer till interiörer. De är nog det bilmärke som anstränger sig mest med att urskilja  olika modeller – något som givetvis är positivt. Men när det kommer till nya Mercedes-Benz GLE Coupé så känns det som att de har tagit interiören från en ML (generationen innan) från 2009 och enbart klistrat på en större skärm. Eftersom att Mercedes har en rätt solklar hierarki anser jag att det är lite udda att både C-Klass samt GLC-Klassen imponerar så oerhört med sina interiörer medan GLE endast känns medelmåttig. Rimligtvis borde GLE hamna någonstans mellan GLC och nya GLS (S som i S-Klass). Det är en interiör som sammanfattningsvis har passerat sitt bäst-före datum och som behöver en mer rejäl uppdatering än vad Mercedes har kommit med.

DSC_0948

Körglädje: 8/10
Att utveckla en bil som mer eller mindre är en kombination av två segment – coupé-segmentet samt SUV-segmentet gör att man har högre förväntningar på vad bilen ska klara av. Dels ska den känns dynamisk och flink på landsväg och klara av långa sträckkörningar dels ska ska den vara någorlunda kapabel i terräng samt vara väldigt bekväm. Med sina 333 hästkrafter finns det absolut nog med krut för att kunna erbjuda mer sportinriktad körning. I Sport +-läget är gasresponsen oerhört imponerande och trots sin monumentala storlek är bilen betydligt mer lättfotad än vad man kanske förväntar sig. Det betyder dock absolut inte att det är en sportig bil utan snarare att den lyckas bibehålla moment väldigt väl och på ett smidigt sätt. Den känns med andra ord inte som en pansarvagn trots utseendet.

DSC_0982

Det man kan kritisera är att gasresponsen i komfort-läget är lite väl segt vilket gör att bilen i stadstrafik framstår som oerhört otymplig – man hinner inte riktigt in i den öppning man önskar. Det man gör är å andra sidan framstår som framgångsrik och lite väl vulgo för Sverige – jantelagen och allt vad det innebär. Man känner sig lite opassande på något vis – som att ha frack på ett cocktail-party; man försöker för mycket. GLE400 Coupé är en väldigt tyst och bekväm bil – man avskärmas från omvärlden och tack vare bilens otroliga storlek sitter man snäppet högre än de flesta på vägarna. Luftfjädringen bidrar sannerligen till komforten även om den inte tillhör de bättre luftfjädringarna vi har testat – den känns exempelvis betydligt styvare än en Mercedes S500 vilket troligtvis har att göra med coupé-aspekten. Under veckan vi lånade bilen avverkades ungefär 160 mil som bestod av cirka 120 mil motorvägskörning. Det som konstaterades väldigt snabbt var att bilen lämpar sig otroligt väl för Autobahn – en styvare luftfjädring kombinerat med en välisolerad bunker resulterar i en extremt lämplig fortkörningsbil.

DSC_0960

Ska man jämföra upplevelsen med BMW X6 som vi avverkade 500 mil i på en tur-och-retur roadtrip till London kan man börja med att säga att BMW X6 är betydligt mer energisk än sin kamrat BMW X5. Det är en mer förarorienterad bil som med sin stålfjädring passar alldeles ypperligt i 250 knyck. Mercedes-Benz GLE400 Coupé har utvecklats med samma tänk baserat på de två modellerna – SUV-versionen av GLE som vi har kört, GLE500e, kändes betydligt mjukare än GLE400 Coupé. Skulle man rangordna bilarna efter förarorientering samt komfort skulle BMW X6 hamna högst upp följt av GLE400 Coupé, sedan X5 och till sist GLE500e. Fördelen med exempelvis den GLE400 Coupé vi fick låna var att den var försedd med en 9-stegad automatlåda som tillsammans med den fantastiskt raffinerade motorn bidrog till motsatsen av ansträngande framfart.

DSC_0906

Valuta för pengarna: 5/10
Är man på jakt efter en Coupé-SUV eller SAV (Sports Activity Vehicle) som BMW nu kallar det har man inte enormt med utbud vilket kan ses som en fördel. Suktar man efter GLE400 Coupé med sin bensin-V6:a på 333 hästkrafter kanske man också blickar mot BMW X6 35i som har en bensin-I6:a på 306 hästkrafter. I grundutförandet kostar GLE400 Coupé 693 000 SEK jämfört med X6:ans 663 500 SEK. Rent prestandamässigt får man antingen en Mercedes som avverkar 0 till 100 på 6.3 sekunder alternativt en BMW som gör det på 6.4 sekunder, något Mercedes garanterat har gjort med flit. Toppfarten för de båda bilarna är kutymsenliga 250 kilometer i timmen. Utrustar man bilarna så identiskt som möjligt landar BMW:n på cirka 75 000 SEK mindre (runt 780 000 SEK jämfört med 855 000 SEK). Det gör att BMW:n är mer prisvärd, speciellt om man tar hänsyn till att SUV-coupé passar bättre som BMW jämfört med Mercedes. Jämför man istället med en vanlig GLE så kostar den från 650 000 SEK – alltså 43 000 SEK mindre för en mer praktisk, snyggare och bekväm bil. Sedan är det absolut så att tio procent hit eller tio procent dit på en bil i denna prisklass inte är avgörande men det handlar fortfarande om en hel del stålar.

DSC_0777

Relativ praktikalitet: 10/10
En Mercedes-Benz GLE400 Coupé är försedd med ett bagageutrymme på 650 liter med uppfällda säten samt 1720 liter med nedfällda. Jämför man med direktkonkurrenten BMW X6 så är GLE Coupé en lastbil – X6:an har endast 580 liter med uppfällda och 1525 med nedfällda. Sedan är det visserligen så att man inte köper en GLE Coupé av praktiska skäl dock är det otroligt nog så att GLE Coupé har lika stort bagageutrymme som en BMW X5 så nog är det en praktisk bil trots allt. Dock så är sikten bak obefintlig – man kan lika gärna stirra ner i backen och se minst lika mycket bak.

DSC_0937

Ha-begär: 5/10
Även om det råder en hel del besatthet av bilar i det segment som både nya Mercedes-Benz GLE400 Coupé samt BMW X6 så ingår vi inte riktigt i den skaran. Vi förstår hur produktutvecklingsavdelningen på Mercedes har resonerat när det har tagit fram GLE Coupé men vi köper inte riktigt resonemanget. Antingen köper man en SUV eller så köper man en Coupé, varför skulle man behöva ett mellanting? I mina ögon är en GLE Coupé ett sätt att tala om för världen att man har lyckats ganska så väl i livet på ett väldigt extrovert vis. Man kan säga att en GLE Coupé inte är högst upp på min lista över drömbilar.

Relativ prestanda: 8/10
Som tidigare konstaterat är en GLE 400 Coupé snabbare än sin BMW-konkurrent men BMW:n erbjuder mer sportinriktad körning som är mer involverande för personen som sitter bakom ratten. En BMW är mer kapabel på landsväg medan Mercedesen är kungen i terrängen bland de två – om det nu är av intresse.

Personlighet: 5/10
GLE400 Coupé är en oerhört klinisk och proper bil – den har som syfte att vara bättre än BMW X6 och verkar vilja ta med sig det till utan hänsyn till att bry sig om bilens ockupanter utöver att transportera dem från A till B på ett anständigt vis.

DSC_0970

Motorljud: 10/10
Även om en Mercedes-Benz GLE400 Coupé inte förväntas att ryta på samma vis som en Range Rover Sport SVR tror jag nog att man förväntar sig någon form av akustisk underhållning från motorhuven. Den låter alldeles lagom mycket för att tillfredsställa ens behov utan att vara påträngande. Motorn låter genuint bra och jag blev minst sagt förvånad.

DSC_0963

Komfort: 9/10
GLE400 Coupé är en bil som är bekvämare än en BMW X6 men mindre bekväm än vanliga GLE vilket som sagt har göra med att de är inställda olika – den ena måste lyckas visa upp en aning sportighet nämligen. Sätena är oerhört ergonomiska – så länge man inte sitter baktill då huvudutrymmet är som gjort för nackspärr. Baksätena är bortsett från det åtminstone bekväma och man slipper träsmak i baken.

DSC_0929

Totalt: 72/100
En Mercedes-Benz GLE400 Coupé är som sagt Mercedes tolkning av BMW X6 – en sann kassako för BMW. Det GLE400 Coupé i slutändan erbjuder är en stor, vulgär bil som är på den bekväma sidan av sportig och som lämpar sig som bäst för långfärdskörning. Man känner sig väldigt framgångsrik i en bil som GLE400 Coupé och man ser till så att omgivningen vet om det. Stylingen är extremt kontroversiell, precis som BMW X6. Av någon anledning lyckas de båda framstå som om de har tagit inspiration från det militära. Troligtvis kommer GLE Coupé att sälja som smör då den drar till sig de individer som inte riktigt känner sig som BMW-förare. Vad som menas med det kan ni luska ut själva. Det är en sådan typ av bil som man köper för att framhäva sin image istället för att dölja den och bara för att man kan, inte för att man behöver det. Mercedes har absolut gjort läxan ordentligt men det finns trots det några småfel – för deras skull hoppas jag att de pluggar lite extra tills nästa generation. I slutändan handlar det dock om märket på grillen – vad föredrar du? Mercedes-Benz GLE400 Coupé – indiskret nykomling.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.