BMW 435d xDrive Coupé (20116)
Motor:
 3-liters rak 6:a diesel, 313 hästkrafter, 630 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 4,7 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4638/1377/2017 mm
Pris: 534 500 SEK
(testbil cirka 650 000 SEK)

BMW 435d xDrive Coupé är en väldigt logisk men samtidigt ingen schablonmässig kombination. Det är en diesel-coupé vilket när man tänker efter är en väldigt rationell förening. En diesel är ju trots allt byggd för att köras långt i. De klassiska coupéerna har ju egentligen bensinmotorer – en av anledningarna till att Mercedes-AMG S65 med sin V12 på 630 hästkrafter existerar. BMW 435d är en punkt A till punkt B av rang och hör väl egentligen hemma i ytterfilen på Autobahn. Men hur lämpar den sig i vårt avlånga rike med hastighetsbegränsningar på högst 120 och en syn på bilar som i många fall är allt annat än sympatisk? Det är ju trots allt en otroligt diskret bil som inte överdramatiserar det faktum att den klår de mesta vid rödljusen. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera BMW 435d xDrive Coupé.

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

 

 


Det fina med en 3-liters rak dieselsexa på 313 hästkrafter och 630 newtonmeter vridmoment är att bilen går som en skållad råtta samtidigt som den inte drar tillstymmelse till bränsle. Gasen i botten gör att en våg av kraft sköljer över en och pang säger det så är körkortet borta. 0 till 100 på 4,7 sekunder är extremt snabbt – 0.2 sekunder snabbare än en Volkswagen Golf R. Det känns dock inte lika explosivt eller våldsamt i BMW 435d – det är väl egentligen mest hastighetsmätaren som skvallrar om att bilen är snabb och inte mycket annat. Ja, en race-start är en våldsam upplevelse och bilen kommer upp i hastigheter som egentligen leder till en visit bakom lås och bom att bli oroligt lättillgängliga. Med xDrive-systemet spelar underlaget ingen större roll utan på så vis är det en väldigt lämpad bil för det miserabla väder vi har i Sverige.

 

Man kanske tänker att fyrhjulsdrift (xDrive) är som att sätta käppar i hjulet på en bil som denna. Bakhjulsdrift är ju det man vill ha, eller? Faktum är att BMW 435d – en diesel-coupé – riktar sig mot äldre herrar på stora tyska företag som irrar runt på Autobahn som fartdårar (i min värld) och då är det inte av intresse att kunna leka Ken Block. Men det man måste komma ihåg är att xDrive-systemet är variabelt vilket innebär att ingenjörerna har justerat det så att bilen upplevs som bakhjulsdriven 99 procent av tiden. Ja, om bakvagnen kickar ut för mycket så drar xDrive-systemet in bilen i rätt linje. Men på snö och halare underlag kan man sladda som om det vore München Drift som spelades in.

 

Med systemet helt av kan man sladda som en tok men  xDrive-systemet flikar in bitvis vilket givetvis är något man förväntar sig – BMW 435d xDrive är trots allt fyrhjulsdriven. På snö är bilen mycket lekfull och känner man sig vågad kan man ha ESP:n helt av även på landsväg men risken finns att man ställer till det rejält. På motorväg är bilen tyst och bekväm men samtidigt inte så tyst att man tycker bilen är för mycket lagt åt komforthållet jämfört med sporthållet. Det är inte en sportig bil på samma sätt som en BMW i8 eller M4 men det är heller inte en BMW X5 40e direkt. Förbrukningen under veckan låg på ungefär 0.7/0.8 liter per mil vilket är otroligt lågt med tanke på att jag körde som en total tok. Det är en behaglig och i vissa stunder en rolig bil att köra som uppmanar till mer vågad körning även om bilen må utstråla tysk ordentlighet.

En BMW 4-serie Coupé har konkurrenter som Audi A5, Mercedes-Benz C-Klass Coupé, Lexus RC. Köper man en coupé är man nödvändigtvis inte särskilt fixerad vid hur praktisk bilen är eftersom man i sådana fall hade köpt en kombi eller dylikt. Men faktum är att en 4-serie Coupé är oerhört praktiskt lagd trots allt – den har ett bagageutrymme på cirka 450 liter. Det är 35 liter mindre utrymme än en 3-serie sedan och endast 10 liter mindre än en Audi A5 medan en C-Klass Coupé ligger på endast 400 liter. I baksätet fick jag äran att sitta under en 30-minuters tur och sitter man med samma hållning som Quasimodo klarar man sig men annars duger det endast till barn och kortväxta individer.

 

 

 

BMW 435d xDrive är helt enkelt en bil som har designats och utvecklats med ledorden logik, effektivitet och något som endast kan beskrivas som formalistisk körglädje. Det är en väldigt klinisk bil som har som främsta syfte att transportera bilens ockupanter från en plats till en annan med en obefintlig mängd klagomål. Den gör precis som man behagar och den gör det ytterst väl. Det råder ingen tvekan om att det samtidigt är en direkt opassande bil för våra svenska vägar, den har på tok för mycket prestanda för att man egentligen ska kunna motivera köpet – det är ju knappast en banbil.

En BMW 420d är det vanligaste valet i Sverige av en ganska solklar anledning. Men tack och lov finns det individer – som jag – som sannerligen uppskattar när det finns krut under huven. BMW 435d xDrive är en sådan bil som smälter in överallt och när man är på bushumör och trafiksituationen tillåter det så kan man trycka på ordentligt på både motorväg och landsväg utan att sticka ut alldeles för mycket. Den är en bil som kan köra sträckan Stockholm – Göteborg på under 4 timmar utan att ens blinka. Det är ett tyskt Autobahn-ånglok som inte nödvändigtvis uppmanar till plattan-i-mattan-körning. BMW 435d xDrive – mogen missil.

BETYG
Helhetsintryck
Chefredaktör och medgrundare.