BMW 435d xDrive Coupé
Motor:
 3-liters rak 6:a diesel, 313 hästkrafter, 630 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 4.7 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4638/1377/2017 mm
Pris: 534 500 SEK (testbil cirka 650 000 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

BMW 435d xDrive Coupé är en väldigt logisk men samtidigt ingen schablonmässig kombination. Det är en diesel-coupé vilket när man tänker efter är en väldigt rationell förening. En diesel är ju trots allt byggd för att köras långt i. De klassiska coupéerna har ju egentligen bensinmotorer – en av anledningarna till att Mercedes-AMG S65 med sin V12 på 630 hästkrafter existerar. BMW 435d är en punkt A till punkt B av rang och hör väl egentligen hemma i ytterfilen på Autobahn. Men hur lämpar den sig i vårt avlånga rike med hastighetsbegränsningar på högst 120 och en syn på bilar som i många fall är allt annat än sympatisk? Det är ju trots allt en otroligt diskret bil som inte överdramatiserar det faktum att den klår de mesta vid rödljusen. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera BMW 435d xDrive Coupé.

Exteriör: 7/10
Den pressbil vi fick låna av BMW var inte direkt konfigurerad i det mesta spännande utförandet man kan tänka sig. Med grå lack, något tråkiga fälgar bidrog inte M-sportpaketet till särskilt mycket rent exteriört. Med två utblås på vänster bak på bilen är det en av de mest diskreta bilarna man kan köpa. Det bör poängteras att en BMW 420d också har två utblås på vänster bak men den får istället nöja sig med 190 hästkrafter. Med andra ord är BMW 435d en bil som faller under radarn. Till skillnad från 435i – som har utblås på vardera sida (precis som BMW 340i) så är 435d mer moget designad. Enligt BMW har det att göra med produktionstekniska faktorer men jag tror snarare att det har att göra med vem bilen riktar sig mot. En BMW 535d har trots allt utblås på vardera sida den med. En attraktiv men något tråkig bil rent utseendemässigt.

DSC_0451

Interiör: 7/10
Kontorsnisse-konfigurationen fortsätter på insidan av BMW 435d. Svart läder men detaljer i metall är inte direkt det mest hemtrevliga receptet för en trevlig kupé. Det är absolut kvalitativt och intuitivt men känns väldigt hotellaktigt. En väldigt klinisk interiör som skriker tjänstebil och andrahandsvärde mer än något annat.

DSC_0420

Körglädje: 8/10
Det fina med en 3-liters rak dieselsexa på 313 hästkrafter och 630 newtonmeter vridmoment är att bilen går som en skållad råtta samtidigt som den inte drar tillstymmelse till bränsle. Gasen i botten gör att en våg av kraft sköljer över en och pang säger det så är körkortet borta. 0 till 100 på 4.7 sekunder är extremt snabbt – 0.2 sekunder snabbare än en Volkswagen Golf R. Det känns dock inte lika explosivt eller våldsamt i BMW 435d – det är väl egentligen mest hastighetsmätaren som skvallrar om att bilen är snabb och inte mycket annat. Ja, en race-start är en våldsam upplevelse och bilen kommer upp i hastigheter som egentligen leder till en visit bakom lås och bom att bli oroligt lättillgängliga. Med xDrive-systemet spelar underlaget ingen större roll utan på så vis är det en väldigt lämpad bil för det miserabla väder vi har i Sverige.

DSC_0528

Man kanske tänker att fyrhjulsdrift (xDrive) är som att sätta käppar i hjulet på en bil som denna. Bakhjulsdrift är ju det man vill ha, eller? Faktum är att BMW 435d – en diesel-coupé – riktar sig mot äldre herrar på stora tyska företag som irrar runt på Autobahn som fartdårar (i min värld) och då är det inte av intresse att kunna leka Ken Block. Men det man måste komma ihåg är att xDrive-systemet är variabelt vilket innebär att ingenjörerna har justerat det så att bilen upplevs som bakhjulsdriven 99 procent av tiden. Ja, om bakvagnen kickar ut för mycket så drar xDrive-systemet in bilen i rätt linje. Men på snö och halare underlag kan man sladda som om det vore München Drift som spelades in.

Det för mig vidare till bilens stabilitetskontroll. Den kan vara på, halvt av eller helt av. När bilen är på är det som att försöka brottas med en sumobrottare om det är halt underlag – man kommer inte att vinna. Det är det läget som lämpar sig bäst – enligt mig – på motorväg och i staden och så vidare. Sätter man istället stabilitetskontrollen på halvt av är det en annan femma som gäller. Kör man på snö så är det alldeles för aggressivt men på landsväg är det snudd på perfekt. BMW 435d xDrive tillåter en att köra som en huligan fast under kontrollerade former – den har mycket utrymme för mer dynamisk körning som jag kallar det. Man kan framkalla lite sladd och bilen blir mer levande och tack vare att den är såpass lätt och flink är det en sann pärla att köra på landsväg. Varje kurva blir en ny utmaning i hur snabbt man kan ta den. Tyvärr tycker jag att systemet flikar in lite väl tidigt ibland och då talar vi om den hårfina gränsen mellan “jag kör som en gud” och “jag kommer att köra in i det där trädet” vilket förmodligen är gjort med flit av BMW:s ingenjörer.

DSC_0372

Med systemet helt av kan man sladda som en tok men  xDrive-systemet flikar in bitvis vilket givetvis är något man förväntar sig – BMW 435d xDrive är trots allt fyrhjulsdriven. På snö är bilen mycket lekfull och känner man sig vågad kan man ha ESP:n helt av även på landsväg men risken finns att man ställer till det rejält. På motorväg är bilen tyst och bekväm men samtidigt inte så tyst att man tycker bilen är för mycket lagt åt komforthållet jämfört med sporthållet. Det är inte en sportig bil på samma sätt som en BMW i8 eller M4 men det är heller inte en BMW X5 40e direkt. Förbrukningen under veckan låg på ungefär 0.7/0.8 liter per mil vilket är otroligt lågt med tanke på att jag körde som en total tok. Det är en behaglig och i vissa stunder en rolig bil att köra som uppmanar till mer vågad körning även om bilen må utstråla tysk ordentlighet.

Valuta för pengarna: 8/10
BMW 435d xDrive Coupé kostar över 500 000 SEK vilket uppenbarligen är en hel del stålar. Men faktum är att det är precis det man förväntar sig. Det man får är en bil med en ocean av prestanda – som dessutom är tillgänglig – och med precis lagom komfort. Samtidigt ruineras man inte av driftkostnaden och den är absolut praktisk nog för två personer. Om man antar att en individ som tar sig en titt på en BMW 435d troligtvis är insnöad på BMW och är fast vid att ha just en motor i sin coupé på cirka 300 hästar så är egentligen den enda konkurrenten BMW 435i. Varken Audi eller Mercedes har motsvarande motorer i sin A5 respektive C-Klass Coupé. En 435i xDrive har en rak sexa på 306 hästkrafter och 400 newtonmeter – två prestandasiffror som är lägre än sitt diesel-syskon. Men det man måste komma  ihåg är att en 435i xDrive kostar 35 000 SEK mindre än en 435d xDrive. Det motsvarar ungefär 2900 liter bensin – med andra ord det enda som krävs för att motivera köpet. Sen kan man absolut argumentera för att man får mer prestanda i en 435d xDrive men då ska man komma ihåg att skillnaden är minimal (4.9 mot 4.7 sekunder till 100 till exempel) och i slutet av dagen är bensinaren det vettigare köpet baserat på diverse dieselskandaler och bilens personlighet. Sedan kan man alltid ifrågasätta varför man nu inte väljer en 3-serie sedan framför 4-serien. Både med priset i åtanke men också av historiska skäl och såklart praktiska skäl. En coupé är dock visserligen en gnutta mer speciell kan man alltid tycka.

DSC_0389

Relativ praktikalitet: 8/10
En BMW 4-serie Coupé har konkurrenter som Audi A5, Mercedes-Benz C-Klass Coupé, Lexus RC. Köper man en coupé är man nödvändigtvis inte särskilt fixerad vid hur praktisk bilen är eftersom man i sådana fall hade köpt en kombi eller dylikt. Men faktum är att en 4-serie Coupé är oerhört praktiskt lagd trots allt – den har ett bagageutrymme på cirka 450 liter. Det är 35 liter mindre utrymme än en 3-serie sedan och endast 10 liter mindre än en Audi A5 medan en C-Klass Coupé ligger på endast 400 liter. I baksätet fick jag äran att sitta under en 30-minuters tur och sitter man med samma hållning som Quasimodo klarar man sig men annars duger det endast till barn och kortväxta individer.

DSC_0432

Ha-begär: 6/10
I mina ögon är en BMW 435d xDrive en lite väl mogen proposition för mig. Med en dieselmotor och fyrhjulsdrift är det inte direkt den mest ungdomligt fokuserade bilen. Inga konstigheter med tanke på prislappen. Även om det är en briljant bil hade jag troligtvis valt 435i med bakhjulsdrift och i ett något roligare utförande (se skärmdump) eftersom jag anser att det passar denna typ av bil mer. BMW 435d xDrive känns som en väldigt byråkratisk bil och på så vis är den lite tråkig även om det är en annan femma bakom ratten.

Relativ prestanda: 10/10
Som jag nämnde under fliken valuta för pengarna är en jämförelse med BMW 435d:s bensindrivna stallkamrat den rimligaste jämförelsen man kan göra. Som tidigare konstaterat gör alltså 435d xDrive 0 till 100 på 4.7 sekunder eftersom den har 313 hästkrafter och otroliga 630 newtonmeter i vridmoment. Sedan bör det även poängteras att den drar ungefär lika mycket soppa som en elbil oavsett hur man kör den. En BMW 435i xDrive gör 0 till 100 på “bara” 4.9 sekunder – alltså lika snabbt som en Volkswagen Golf R. Men faktum kvarstår att BMW 435d xDrive är herren på täppan i just denna del av Coupé-segmentet. Dels för att bilen saknar några konkreta konkurrenter rent motormässigt och dels för att den är så hiskeligt kapabel.

Personlighet: 4/10
Om man tycker att en bankomat har personlighet så tycker man nog att en BMW 435d också har det. Hela paketet – en diesel-coupé i ett fruktansvärt tråkigt utförande som skriker kostymnisse – är inte direkt det ultimata receptet för att få en bil med personlighet. Det man får intryck av är att bilen är så fantastisk kapabel och bra på det den gör – tänk Harvey Spectre i tv-serien Suits – utan att verka tycka det är så himla jobbigt. Man kommer inte att älska bilen men man kommer tveklöst att uppskatta den för vad den är.

DSC_0412

Motorljud: 10/10
Dieslar brukar ofta kritiseras för att de låter för klattriga, för mycket som en traktor. Uppenbarligen vill BMW:s ingenjörer inte att den kritiken ska regna över 435d xDrive – eller snarare den motorn som bilen har; en motor man också finner i BMW 640d och BMW X6 40d. Motorn låter i princip nästan exakt som en diesel och även om det inte nödvändigtvis är übersportigt är det åtminstone åt rätt hål. Det är ett ljud man förknippar med prestanda. Sedan är det tillräckligt diskret för att det ska lämpa sig i just en diesel-coupé utan att man nödvändigtvis ska höra att det de facto är en diesel. Jag tycker att BMW har gjort bra ifrån sig på den här fronten helt enkelt.

DSC_0435

Komfort: 8/10
för mig som är hyfsat normallång (185 centimeter) är det inte som helst problem rent utrymmesmässigt. Andreas som är 196 centimeter lång klagade dock en hel del över huvudutrymmet och sätespositionen. I baksätet är det som sagt designat för dvärgar. Men är man normallång och sitter fram så är det en bil man kan korsa kontinenter med.

DSC_0442

Totalt: 76/100
BMW 435d xDrive är helt enkelt en bil som har designats och utvecklats med ledorden logik, effektivitet och något som endast kan beskrivas som formalistisk körglädje. Det är en väldigt klinisk bil som har som främsta syfte att transportera bilens ockupanter från en plats till en annan med en obefintlig mängd klagomål. Den gör precis som man behagar och den gör det ytterst väl. Det råder ingen tvekan om att det samtidigt är en direkt opassande bil för våra svenska vägar, den har på tok för mycket prestanda för att man egentligen ska kunna motivera köpet – det är ju knappast en banbil. En BMW 420d är det vanligaste valet i Sverige av en ganska solklar anledning. Men tack och lov finns det individer – som jag – som sannerligen uppskattar när det finns krut under huven. BMW 435d xDrive är en sådan bil som smälter in överallt och när man är på bushumör och trafiksituationen tillåter det så kan man trycka på ordentligt på både motorväg och landsväg utan att sticka ut alldeles för mycket. Den är en bil som kan köra sträckan Stockholm – Göteborg på under 4 timmar utan att ens blinka. Det är ett tyskt Autobahn-ånglok som inte nödvändigtvis uppmanar till plattan-i-mattan-körning. BMW 435d xDrive – mogen missil.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.