Test: Mini Cooper S Clubman

Mini Cooper S Clubman (2016)
Motor: 2.0-liters, turboladdad bensin, 192 hästkrafter, 230 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 7.2 sekunder.
Toppfart: 228 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4253/1441/1996 mm
Pris: 249 000 SEK
(testbil cirka 385 000 SEK)

Just Clubman-modellen härstammar från den tid då efterfrågan på en hundkoja i skåpbilsformat var stor. Idag är det Minis sätt att locka till sig en mognare konsumentgrupp med en mognare bil och behålla de kunder som åldras. Med det menas det inte att de vill dra till sig 120-åringar utan att de vill få med sig nybildade familjer eller helt enkelt yngre generationer som kräver lite mer utrymme.

Det är i varje fall så jag har tolkat det. Med sin sexdörrars-konfiguration är det en bil som har designats lite med form före funktion – hur användbart är egentligen två stycken bakdörrar? Det är en mognare Mini. Ett försök att få utbudet av valpiga bilar att växa till med en fullvuxen sådan. Det är en trendig bil helt enkelt. Det är faktiskt så att den lanserades i Stockholm för att det anses vara en trendig stad. Låt oss ta reda på hur Mini har lyckats med sitt trendiga intåg genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mini Cooper S Clubman.


Det råder ingen tvekan om att nya Mini Cooper S Clubman är en mycket attraktiv bil. Det är inte en bil som drar till sig rullatorburna åldringar utan snarare ynglingar vilket är precis vad tanken är. Det är en gullig men samtidigt cool bil som följer trenden som tidigare Minis har satt. Man får glada tillrop och tummen upp av andra personer som irrar runt i en Mini. Den passar in lite var som helst och är på det sättet klasslös. Det spelar ingen roll om den står parkerad i hjärtat av Södermalm, alléerna på Östermalm eller i betongdjungeln – det är en bil som sprider glädje åt alla. Den är dock inte lika sprallig som tidigare och kulörerna man kan välja mellan har utökats så att man kan få lite ”mognare” färger.

Mini ägs ju av BMW och om man hoppar från en BMW till en Mini är likheterna slående. Det är samma layout och tänk som gått in Mini som i BMW men skillnaden är att Mini erbjuder en BMW-ingenjörs syn på vad som anses ungdomligt. Det är flygplansinspirerade knappar som kompletteras av att A-stolparna är formade på ett sådant vis att man får känslan av att man befinner sig i en cockpit – framrutan är rund som i ett flygplan. Allt är oerhört välgjort och är riktigt högkvalitativt, det är absolut inte en del av bilen där de har sparat in stålar. Det är å andra sidan inte heller så Mini-igt och inte lika roligt som man kanske vill men samtidigt är det en oerhört funktionell layout

Det en Mini rent stereotypiskt ska erbjuda är mängder med körglädje och en bil som är oerhört upprymd. Med vanliga Cooper S kan man slänga in bilen i en kurva och veta att man kommer ut helskinnad på andra sidan. Att Clubman är snäppet större märks och i den bemärkelsen är upplevelsen aningen strypt.

Bilen är absolut rolig att köra men det är inte en bil som känns explosiv och rapp utan snarare aningen begränsad och lite slö. Det är dock oerhört lätt att köra bilen på gränsen till vad den är kapabel till vilken är en fördel då man för det mesta håller sig på allmän väg. Man riskerar varken en tidig begravning eller allmänhetens liv. Den åttastegade lådan fungerar för det mesta ypperligt men ibland verkar det som att den har svårt att bestämma sig vilket resulterar i sega växlingar – lite glapp i kommunikationen känns det som.

Det är absolut en bil som känns mognare än vanliga Mini Cooper S och med det menar jag att det är som en ung affärsman som då och då beslutar sig för att köra ett intervallpass. Det är en oerhört lugn och sansad bil som har förmågan att få en att le – det är en fallskärm inför vuxenlivet. Istället för att kasta sig rakt in i vuxenvärlden genom att köpa en mer vuxenstämplad bil erbjuder Mini en bil som fyller gapet mellan busbil och bruksbil – den behåller tack och lov magin som är Mini.

 

Är man ung och känner att det riktiga vuxenlivet känns för läskigt är Mini Cooper S Clubman hjälten i ens vardag. Det är en kompromiss mellan vuxen och ung och är ett alternativ till alla tråkiga Svensson-bilar. Fortsättningsvis håller man sig inom Minis horisonter vilket är toppen för ungdomligheten. Det är en förlängning av ett bilmärke som förknippas med bilar som bäst kan liknas med bulldogs.

Man vill att en Mini Cooper S Clubman ska vara som en skällande hund – högljudd – och att den ska erbjuda en symfoni för öronen. Tyvärr är så endast fallet om man hör bilen köra förbi medan upplevelsen inuti är som att ställa en hink över en högtalare. Mini har resonerat på det viset att när man kommer upp i ålder så är man inte lika intresserad av motorljud då det anses vara oerhört barnsligt. Även om så må vara fallet är Clubman mellantinget mellan valp och vuxen och motorljudet borde alltså ha hängt med upp från Mini Cooper S.

Enligt Mini är nya Clubman den mest raffinerade bilen de någonsin tillverkat och det är ett stort steg mot Minis mål att bli premium. Bilen är oerhört bekväm och lämpad för långa körningar samtidigt som den erbjuder en sportigare karaktär. Att sitta bak går absolut an om man är normalväxt och man sitter bekvämt. Att kvalitén är så tipptopp innebär att det är en behaglig bil att färdas i.

Nya Mini Cooper S Clubman är ett försök att förvandla Mini till ett mognare alternativ vilket innebär att de sträcker sig till en betydligt större konsumentgrupp. Med sin polariserande design och en känsla som man starkt förknippar med just Mini är den en stark aktör bland de mer alldagliga konkurrenterna. Den erbjuder genuin men kringskuren körglädje som gör att bilen känns betydligt mer seriös och betydligt mer vuxen – precis som Mini vill. Det är en moderiktig bil som har förmågan att locka till sig många yngre konsumenter – precis vad BMW vill med Mini. Nya Mini Cooper S Clubman – en fullvuxen valp.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Nya Mini Cooper S Clubman är ett försök att förvandla Mini till ett mognare alternativ vilket innebär att de sträcker sig till en betydligt större konsumentgrupp. Med sin polariserande design och en känsla som man starkt förknippar med just Mini är den en stark aktör bland de mer alldagliga konkurrenterna