Test: Mercedes-Benz CLS400 Shooting Brake
Mercedes-Benz CLS400 4MATIC Shooting Brake
Motor: 3.5-liters V6:a, 333 hk, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5.4 sek
Toppfart: 250 km/h
Längd: 4953 mm
Pris: 662 000 SEK
(Testbil cirka 1 050 000 SEK)
Vilken bil är praktisk men ändå sanslöst snygg, sportig men ändå bekväm, och lika exklusiv som en sjötomt i Saltsjöbaden? Svaret är Mercedes-Benz CLS Shooting Brake, en bil som vi redan har recenserat men som nu har fått sig en mindre uppdatering. Den nya generationen har bland annat något mjukare linjer och ett infotainmentsystem som fått sig lite välbehövd uppmärksamhet av Mercedes tekniker. Vi på Högsta Växeln la i Högsta Växeln och susade till Stora Mercedes-Benz Träffen i Tällberg och passade då på att klämma och känna på bilen mer än en tekniknörd gör på den nya smarta telefonen som han bara måste ha. Här kommer våra åsikter!
Någon som ej anser sig vara en connossieur inom ny bildesign kommer inte att kunna se någon skillnad på gamla CLS SB och den nya. Bilens front har fått en försiktig uppdatering och de nya lyktorna gör att den, om möjligt, ser ännu mer fabulös ut. Ord kan knappt beskriva just hur vacker CLS är och det är en av anledningarna till varför jag tycker att den är så begärlig. Även interiören har nu kompletterats med en ny display som har riktigt snygg grafik och dess upplösning bidrar till detta. Enkelt kan man dock inte påstå att systemet är. Det är ungefär lika lättanvänt som en pytonorm med rabies. Dessutom finns där mer inställningsmöjligheter än du någonsin kommer ha tid att gå igenom; du måste ju trots allt arbeta hårt för att kunna betala för bilen och kan därför inte kasta bort massa tid på att konfigurera interiörsljuset. Alla material är underbara och det känns som att den inte kommer att gå sönder på hundra år. Mycket positivt!
Körupplevelsen i en CLS SB är fruktansvärt fenomenal. Man är hela tiden medveten om att alla förstår vilken enorm mängd elegans som gömmer sig i individerna som färdas i bilen när man glider runt på vägarna. Dessutom är fjädringen en utmärkt blandning av sport och komfort med betoning på komfort. Vi körde cirka 150 mil och sätena gav oss ingen värk någonstans. Jag hade kunnat sova i en hotellsäng och ändå varit lika utvilad som jag var efter resan var gjord. Sätesventilation var dock urusel vilket prestandan verkligen inte var i den Mercedes-Benz CLS400 som vi lånade. Bilen är mycket snabbare än den upplevs tack vare god ljudisolering och välbalanserad fjädring. Omkörningar kan genomföras på en sträcka lika lång som avståndet mellan min armbåge och axel. Bilen är byggd för körning på Autobahn och det märks, den lämpar sig nämligen utmärkt för höghastighetskörning.
Eftersom Mercedes-Benz CLS400 ska vara en exklusivare version av en E-klass (och E-klassen redan är en dyr bil) är CLS inte direkt billig i inköp. Vår bil gick på strax över en miljon vilket rent rationellt är befängt, men den ger dig en oslagbar känsla när man kör den och jag kan ärligt talat säga att jag älskar den. Jag älskar designen. Jag älskar att den är praktisk. Jag älskar hur den ser ut. Jag älskar hur välbalanserad den är att köra. Jag älskar hur exklusiv den känns. Visst, den är dyr, men du får en helt fenomenal bil för de pengarna. Mercedes CLS Shooting Brake, en underbart elegant bil för underbart eleganta människor.
Betyg
Sammanfattning
Vår bil gick på strax över en miljon vilket rent rationellt är befängt, men den ger dig en oslagbar känsla när man kör den och jag kan ärligt talat säga att jag älskar den