Test: Volkswagen Passat Sportscombi

Volkswagen Passat Sportscombi
Motor:
2-liters, 4-cylindrig diesel, 240 hästkrafter, 500 newtonmeter, fyrhjulsdrift (4MOTION)
Acceleration: 0-100 på 6,3 sekunder
Toppfart: 238 km/h
Längd: 4767 mm
Pris: 388 000 SEK (testbil 460 800 SEK)

Nya Volkswagen Passat med 190 hästars dieseln är drömmen för många tjänstebilsförare men varken jag eller Andreas är tjänstemän så den är absolut inte av intresse. Istället gillar vi att krydda till det så gott det går här på Högsta Växeln och valde därför istället dieselalternativet med 240 hästkrafter, 500 newtonmeter vridmoment och med fyrhjulsdrift. Rejäla dieselmotorer är något som vi uppskattar då man får en hel del prestanda – specifikt från det faktum att dieselmotorer har mer vridmoment än ett ånglok.

Samtidigt har de inte som huvudsyfte att förvandla ens bankkonto till ett vakuum. Detta märktes när en tur till Norska fjällen togs utan tvingas till tiggeri. Något annat som också belystes under veckans gång var att komfortnivån i Passaten var helt utomordentlig. Det har nog delvis med att göra att bilen var försedd med nappaläder och motorvärmare och en hel del annat smått och gott. Men även för att Volkswagen verkligen tar hänsyn till just det som namnet ger hum om – folk. Det är sannerligen en folkbil och därför har varenda euro som investerats i produktutvecklingen gått till att göra den så folklig som möjligt. Detta innebär att varenda individ – oavsett IQ – lär känna sig mer hemma i bilen än vad de gör i sitt egna hem.

”Passatande” resmål

Det faktum att det just är en ’Folkvagn’ innebär att kritik har riktats mot bilens utseende som anses vara för konservativt jämfört med generationen innan. Det har att göra med att man ska dra till sig så många konsumenter som möjligt. Personligen anser jag att de som konstaterar det snackar goja och varje gång jag begav mig till bilen slogs jag nästan omkull av hur enastående den ser ut. Man känner sig lyckligt lottad varenda gång. Det som man kritiseras är dock att fälgarna verkar vara bilens verkställande direktör som har glömt att delegera utseendet till andra delar av bilen. Med det menar jag att nya Volkswagen Passat kan se helt förvrängd ut med fel fälgar. Bilen vi fick låna hade GTS som utrustningsnivå vilket krävs om man vill ha 240 hästar under huven vilket innebar att standardfälgarna var makalösa. Återkopplar man till tjänstebilarna som huvudsakligen säljs i 190 hästars dieselformat finns det en ocean av sådana med fälgar som får bilen att se ut som en motorcykelhjälm som tappats från ett flygplan.

2015-03-21 18.15.30

Som sagt innebar dieselmotorn på 240 hästkrafter att den drog mindre bränsle under veckan än vad jag använder när jag borstar tänderna. Detta var fallet även om vi avverkade runt 300 mil under veckan med fyrhjulsdrift. Volkswagens 4MOTION-system fungerade finemang och som vi berättade agerade Passaten plog under färden till fjällen.

Den kunde bokstavligt köra igenom kramsnö på ett flertal centimeter och det kan garanteras att ett flertal bilar vi kört inte hade klarat av den bedriften. Prismässigt är Volkswagen Passat oerhört prisvärd. Det som oftast är fallet beträffande pressbilar är att de är försedda med mer extrautrustning än vad en pseudoatlet anser sig behöva för att power-walka. Vår Passat till exempel var extrautrustad upp över öronen men om man jämför den utrustningen med andra kombibilar med familjefokus kan man skriva upp att man gjort århundrades kap.

Kollar man på till exempel Tyska motsvarigheter kostar motsvarande Mercedes-Benz över 750 000 kronor. Prioriterar man image lär man slå till på Mercedesen – men med mindre utrustning om man ska hålla sig inom ramarna som Passaten uppfyller men om man är född med minsta förnuft är valet självklart. Jag kan svära på heder och samvete att min bilpark som vuxen absolut skall inkludera en Volkswagen Passat Sportscombi. Nu kanske vissa undrar om jag är född i farstun för att jag jämfört Volkswagen Passat med blir av mer exklusiv rang men då undrar jag istället vad det egentligen finns för konkurrenter? Volvo V70 skriker ni men den är numera äldre än en runsten och med nya V90:n som kommer inom en hyfsad snar framtid tar Volvo ett kliv upp från premiumsegmentet till lyxbilssegmentet. Ford Mondeo? Icke sa Nicke. Om det är någon som har ett konkret förslag på en sann konkurrent med en motivering får de mer än gärna mejla mig på marcus.berggren@hogstavaxeln.com.

2015-03-21 10.25.40Vi på Högsta Växeln har onekligen en sann kärlek till Volkswagen men samtidigt är vi helt opartiska och måste i vederbörlig ordning peka ut något som behöver kritiseras. Det som kritiserats till stor del är att ljudisoleringen inte är den bästa. Enligt mig är detta trevligt då det förstärker känslan av fart och med musiken på är det inte direkt något som jag anser vara anmärkningsvärt. Dessutom är det en vanesak. Men samtidigt passar det inte det faktum att Volkswagen Passat är familjebilens inkarnation vilket är något man givetvis bör ta hänsyn till.

Även om Volvo V70 var Sveriges mest sålda bil under 2014 med nästan 24 000 exemplar och Passaten endast kammade hem en fjärdeplats med strax över 13 000 anser jag att Passat är det självklara valet. Mer Svensson än såhär blir det inte. Glöm villa, vovve, Volvo. Nu är det villa, vovve, Volkswagen som gäller.

Högsta Växeln-betyg: 77/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 8
Interiör: 9
Körglädje: 8
Valuta för pengarna: 10
Praktikalitet: 10
Ha-begär: 5
Relativ prestanda: 7
Personlighet: 7
Motorljud: 5
Komfort: 8