Test: Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet provkörd – sommar var dag
Med CLE återupplivar Mercedes en tid då CLK fungerade som coupé- och cabrioletvariant för både C- och E-klass. Nu är CLE här i AMG-utförande som Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet, och vi har fått chansen att provköra den längs den spanska solkusten.
AMG-modeller som bär sifferkombinationerna 53, 45 eller 43 ses av märkespurister inte som ”riktiga” AMG-bilar.
Motorerna är varken handbyggda eller åttacylindriga, och bilen har ett mildare uttryck. Men CLE 53 är ingen enkel upphottad standard-Mercedes; dess karaktär skiljer sig avsevärt från den vanliga CLE-modellen
Foto: Mercedes-AMG
Vad är Mercedes-AMG CLE 53 för bil?
Den mest uppenbara skillnaden mot en vanlig CLE är att CLE 53 är bredare och lägre. För att ge bilen sportigare köregenskaper har spårvidden breddats fram och bak, vilket i sin tur krävt att hela karossen breddats.
Trots att motorn inte är handbyggd eller en V8, är den fortfarande kraftfull. Under huven på CLE 53 sitter en treliters, rak sexcylindrig bensinmotor som levererar nästan 450 hästkrafter.
Affalterbachs ingenjörer har alltså gjort sitt jobb – även om detta inte är en elitidrottare, så är det en imponerande atlet.
Effektiv downsizing på motorfronten
Resultatet är en bil som känns snabb i vanlig trafik och har väghållning som inbjuder till aktiv körning, även om den kanske inte är den första man längtar efter att ta till en bana. Motorn är utrustad med ett rejält turboaggregat och viss elektrifiering.
En elektrisk kompressor ser till att det alltid finns tryck i turbon så fort gasen trycks ner, och en startmotor hjälper till vid låga varvtal. Bilen har ett brett kraftregister och saknar påtagligt turbolagg.
Om man trampar gasen i botten accelererar den från stillastående till hundra på under 4,5 sekunder. Det enda som saknas är ett riktigt fylligt motorljud.
Man kan trycka på en knapp för att få mer ljud från avgassystemet, men en del av ljudet är syntetiskt och kommer från högtalarna, vilket är en konsekvens av dagens ljudregler.
Passande väghållning för en cabriolet
Styrningen är tillräckligt snabb och precis för att bilen ska kännas trygg på kurviga vägar.
Instyrningen är balanserad och bilen känns inte sladdrig i chassit, åtminstone i vanliga farter på de jämna vägarna längs kusten.
Cabrioletversionens förstärkta kaross medför en viktökning på cirka 110 kilo jämfört med coupén, men det är inget som märks särskilt på vägen.
Tygtaket kan fällas ner på 20 sekunder – inte blixtsnabbt, men helt i klass med konkurrenterna.
CLE 53 har flera körlägen, som påverkar bland annat fjädringen. Skillnaden mellan komfort- och sportläge märks egentligen bara vid mer dynamisk körning, där komfortinställningen ofta känns bäst.
Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet är lagom sportig för golfbanan
CLE 53 cabriolet erbjuder en körupplevelse som är fullt tillräckligt sportig för en cabriolet i denna klass.
Den har ett baksäte, skinnklädsel och annan lyx som hör hemma i en bekväm cruiser för de soliga dagarna.
Att ha en V8 att lyssna på när man kör vore naturligtvis ett plus, men om det bara är ett trevligare ljud man vill åt kan man nog lika gärna låta montera ett jazzigare avgassystem på sin raka sexa.
Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet
Motor: 3-liters sexcylindrig motor 449 hästkrafter, 560 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,4 sekunder
Toppfart: Upp till 250 km/h
Vikt: 2 035 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4853/2042/1435 mm
Pris: Från 1 040 900 SEK
Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet
Mercedes-AMG CLE 53 cabriolet är komfortabel och lagom prestandaorienterad för att vara en taklös glidare.