Test: Volkswagen Golf R provkörd – kusligt kompetent

En av bilvärldens ikoner stavas Golf och 2024 fyller modellen 50 år. Toppversionen heter Volkswagen Golf R och har nu uppdaterats. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Tyskland för en provkörning.

Vi har tidigare provkört uppdaterade Golf – generation 8,5 – som alltså erbjuder en ny front och bak, ett nytt infotainmentsystem och en hel del mindre optimeringar.

Volkswagen Golf R har fått samma kosmetiska och interiöra uppdateringar, men även hårdvaran under huven har fått sig en genomkörare.

Golf R kommer att erbjudas både som halvkombi och som kombi.

Volkswagen Golf R
Vi provkörde bilen i Tyskland.

Foto: Volkswagen

Snabbare än någonsin

Uppdateringarna av Golf R är bestämt konservativa, men helt i linje med vad man förväntar sig av den prestandastinna folkbilen.

Effekten har skruvats upp till 333 hästkrafter, vilket sörjer för en kapad sprint till 100 km/h. Fortsättningsvis har tyskarna lagt krutet på att förfina en redan solid produkt.

Touchknapparna på ratten består men kommer att på sikt försvinna. De har dock kalibrerats för att minska risken för felklick.

Undertecknad lyckades dock gång på gång komma åt knappen för rattvärmen, något strålande sol och 22 grader inte bad om.

Det finns även justerbara dämpare och skillnaden mellan de olika körlägena är påtaglig.

Volkswagen Golf R
Golf R framstår som bestämt mogen och kompetent.

Berlin drift

Körningen delades upp i tre moment – en driftingbana, bankörning, och körning på allmän väg.

Driftingbanan bestod av en enorm asfaltsparkering som hade sprutats med vatten. Tanken var att testa både halvkombi- samt kombivarianterna.

Halvkombin är begåvad med ett driftingläge som kort och gott kan skicka upp till 100 procent av kraften till ett hjul. Det gör att bilen beter sig som en bakhjulsdriven bil.

Att göra piruetter är inga konstigheter, men kräver en viss finess vad gäller hanterandet av gaspedal och styrning.

Tanken är dock att göra Golf R oerhört lättsladdad, vilket systemet i mångt och mycket lyckas med.

I ärlighetens namn är kombivarianten mer lättsladdad, då den långa hjulbasen sörjer för en högre förutsägbarhet.

Volkswagen Golf R
Vi fick sladda både Golf R Variant och Golf R på bana.

Konsten att leka av sig

Banan vi körde på, Lausitzring, används i tyska standardvagnsmästerskapen (DTM) och är en förhållandevis bred och tacksam bana. Den har många snabba partier och är egentligen inte särskilt teknisk.

Gasen i botten möts av en rejäl skjuts framåt och Golf R får snabbt och effektivt ner de 333 tyska kusarna i backen.

Växellådan är en sjustegad dubbelkopplad historia och de sportiga Golf-modellerna erbjuds inte längre med manuell låda.

Styrningen har en fin tyngd och bilen är lättplacerad. Det går att ta sig an valfri kurva i bra mycket högre tempo än man först tror.

Kör man för snabbt in i kurvan straffas man med understyrning, men det är lätt att hitta gränsen mellan för snabbt och alldeles lagom.

Golf R svarar snabbt på ens inputs och är oerhört lättmodulerad – det går egentligen helt utan problem att ändra sig mitt i en kurva vad gäller att gasa eller bromsa eller för den delen vilken linje man väljer.

Det innebär i sin tur att det går att köra väldigt fort, även om man inte är en rutinerad banförare.

Golf R är förlåtande och uppmanar till busig körning medan fyrhjulsdriften innebär att man tar sig ur kurvorna på ett bestämt effektivt manér.

Volkswagen Golf R
Volkswagen Golf R är oerhört kompetent även på bana.

Volkswagen Golf R på vanlig väg

De flesta som rattar en Golf R lär tillbringa merparten av sin tid på allmänna vägar. Även här visar Golf R på en oerhörd kompetens.

Det finns en rad körlägen att tillgå och i normalläget är Golf R mjuk och bekväm. Den upplevs aldrig som stötig.

Fjädringen parerar ojämnheter med bravur och i sakta mak känns ärligt talat R-varianten inte särskilt mycket sportigare än en vanlig Golf.

Volkswagen Golf R
Interiören är bestämt tysk.
Volkswagen Golf R
På vanlig väg är Golf R oerhört följsam.

Volkswagen Golf R är mångsidig som få

Volkswagen Golf R uppfyller en herrans massa krav på en och samma gång. Den är praktisk, trevlig att ratta, bekväm och ruskigt snabb. Man kan dessutom få Golf R i kombiutförande.

Generation 8,5 lägger onekligen krutet på det som gjort Golf R framgångsrik under åren och receptet har helt enkelt förfinats tillräckligt mycket för att det ska vara värt att skriva hem om.

Om man ska ha en bil som gör allt, utan att orsaka ett svart hål i plånboken framstår Golf R som oerhört tilltalande.

Volkswagen Golf R
Det är svårt att hitta några konkreta tillkortakommanden med Volkswagen Golf R.
Tekniska data

Volkswagen Golf R (2025)

Motor: 2-liters fyrcylindrig motor 333 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,6 sekunder
Toppfart: Upp till 270 km/h
Vikt: 1 548 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4296/1789/1454 mm
Pris: Från 544 900 SEK

Första intryck

Volkswagen Golf R

4.0

Volkswagen Golf R erbjuder rikligt med prestanda, en hög nivå av komfort och en sylvass körupplevelse.