Test: Audi Sport Quattro provkörd – en sann 80-talsikon

Grupp B-rally är en av de mest mytomspunna perioderna inom motorsport, och få bilmodeller är lika starkt förknippade med den eran som Audi Sport Quattro. Gustaf lade i Högsta Växeln och begav sig till Tyskland för att provköra.

Grupp B-regelverket innebar i stort sett fria tyglar vad gäller teknologi och design för tillverkarna, och resultatet var att man homologerade ett antal extrema vagnar.

Det viktigaste kravet var att man byggde 200 väglagliga exemplar av bilen man tänkte tävla med, och sålde dessa till allmänheten.

En av de mest kända och mytomspunna Grupp B-bilarna är Audi Quattro, som med sin fyrhjulsdrift blev en revolution för både rallysporten och för Audi som märke.

Den mest extrema versionen av bilen hette Audi Sport Quattro, som vi fick möjlighet att köra på landsvägarna runt märkets hemstad Ingolstadt i södra Tyskland.

Audi Sport Quattro
Vi provkörde Sport Quattro i Tyskland.

Foto: Audi

En ulv i fårakläder

Vid första anblick kan det verka som att skillnaderna mellan Sport Quattro och en vanlig Audi Quattro är små. För den oinvigda ser bilen lätt ut som vilken affärsmannamässig 80-talscoupé som helst.

Ställer man bilarna bredvid varandra ser man emellertid att modifikationerna är omfattande. 

Det mest slående är att hjulbasen är hela 30 centimeter kortare än på standardbilen. Man monterade också betydligt bredare skärmar, och de flesta karosspanelerna är tillverkade av diverse lätta kompositmaterial som kevlar och glasfiber.

Under skalet trimmades motorn från 200 till 306 hästkrafter. I tävlingsversion låg effekten på 450 hästkrafter.

Audi Sport Quattro
En Audi Sport Quattro lyckas se bestämt sober ut, prestandan till trots.

Ett utlåtande från Stig Blomqvist

I samband med provkörningen fick vi nöjet att byta några ord med den legendariske rallyföraren Stig Blomqvist, och höra hans tankar om Sport Quattro.

Stig är kanske den rallyförare som är närmast förknippad med Audi Quattro, och knep världsmästartiteln med modellen 1984.

I början av 84-säsongen körde Stig en normallång Quattro, men bytte senare till nya Sport Quattro.

Stig vann bland annat rallyt i Elfenbenskusten med Sport Quattro, men var trots det inte helt nöjd med den uppgraderade vagnen.

Den kortare hjulbasen gjorde enligt Stig bilen svårare att köra och var i hans mening snarare ett tilltag för att särskilja den och motivera att prislappen var mer än dubbelt så hög som på en vanlig Quattro.

Den viktigaste uppgraderingen i Sport Quattro var i stället den kraftfullare motorn och de lättare karosspanelerna, enligt Stig.

Audi Sport Quattro
Stig Blomqvist tävlade framgångsrik i Audi Quattro.
Audi Sport Quattro
Sport Quattro byggdes i homologeringssyfte.

Audi Sport Quattro är en ergonomisk kompromiss

Att den korta hjulbasen på Audi Sport Quattro inte nödvändigtvis är en fördel måste jag säga att jag håller med Stig – dock av helt andra anledningar.

För mig handlar det snarare om hur den korta hjulbasen påverkar den invändiga ergonomin.

Man sitter högt, och jag som är över 190 centimeter lång hade velat åka skjuta bak stolen åtminstone ytterligare 10 centimeter.

Baksätet förefaller mest vara tänkt som prydnad, då ”golvet” i fotutrymmet bara ligger någon centimeter under sittdynan för att ge plats åt bränsletanken.

Det går dock inte att förneka att den korta hjulbasen i kombination med de breda skärmarna ger bilen en otroligt tuff och säregen framtoning.

Audi Sport Quattro
Ergonomi är inte Sport Quattros främsta gren.
Audi Sport Quattro
Sport Quattro kunde beställas i Tornado Red, Copenhagen Blue, Malachite Green, och Alpine White.

En kombination av ordinärt och exotiskt

Även om Audi Sport Quattro på många sätt ger ett väldigt exotiskt intryck känns den också oväntat bekant för den som har erfarenhet av Audis övriga modellprogram från 80-talet.

När man öppnar dörren för att hoppa in bakom ratten tar man i samma solida handtag som på vilken Audi 80 som helst.

Väl sittande i de sportiga, läderklädda Recaro-stolarna blickar man ut över samma kantiga instrumentbräda som i det övriga modellprogrammet, med samma gigantiska plastratt.

Några modellspecifika instrument och reglage påminner emellertid om att man sitter i något alldeles speciellt, som i dag betingar väl över fem miljoner kronor på begagnatmarknaden.

Audi Sport Quattro
Sport Quattro kostar närmare sju miljoner kronor på begagnatmarknaden.

Audi Sport Quattro är civiliserad vid lugn körning

Körupplevelsen kan i mångt och mycket beskrivas på samma sätt.

Motorn är i grunden samma femcylindriga maskin, monterad på längden allra längst fram i fören, som i många andra Audi-modeller från samma tid.

I låga farter känns bilen således nästan ordinär. Motorljudet i låga farter är inte påträngande, och även om motorn inte är slö på låga varv har den inte heller något vidare klös innan turbon börjar ladda ordentligt.

Med den långa fjärdingsvägen och ombonade interiören är bilen civiliserad nog för användning till vardags eller på långa roadtrips.

Audi Sport Quattro
Körningen ägde rum på tyska landsvägar.

En 40-åring med modern prestanda 

När man ökar takten vaknar Audi Sport Quattro emellertid till liv, och det kan vi främst tacka motorn för.

Vid 4 500 varv suger turbotrycket tag i den 40 år gamla bilen, som sticker i väg på ett sätt som känns synnerligen modernt.

Motorn drar starkt ända till toppen av varvtalsregistret ackompanjerat av ett karaktäristiskt femcylindrigt turbovrål, och när man släpper på gasen kvittrar det på klassiskt turbo-manér.

Fartresurserna är också mer omfattande än de dryga 300 hästkrafterna antyder, och bilen är fortfarande genuint snabb.

Växelspaken på den bil vi testade krävde lite tålamod i växlingarna, men utväxlingen är väl avvägd så man hela tiden håller sig vid ett varvtal där den stora turbon jobbar som bäst. 

Efter växlingarna tar det dock ett tag innan den stora turbon kommer upp i spinn igen.

Audi Sport Quattro
Sport Quattro är snabbare än vad prestandasiffrorna ger nys om.

Sport Quattro påminner om moderna Audi-bilar

Chassimässigt är känslan slående lik den i moderna prestandamodeller från Audi, vilket både är en komplimang och något av en besvikelse.

Det innebär att bilen är stabil i höga farter, inger förtroende, och är lätt att framföra i rask takt på kurviga vägar.

Styrningen är vass, och som helhet framstår bilen som betydligt mer pigg och flink än andra äldre Audi-bilar.

Det framtunga chassit gör att bilen snarare än något annat kommer att understyra när man närmar sig gränsen, vilket bidrar till den trygga känslan.

Dessa säkra, högkompetenta vägegenskaper påminner om vad man får i en modern Audi RS-bil, exempelvis en RS 3, och på det sättet framstår det som att Sport Quattro var långt före sin tid.

Samtidigt är dessa karaktärsdrag inte byggstenarna för den mest skojfriska körupplevelsen, oavsett om bilen är sprillans ny eller 40 år gammal.

Lekfullhet på den nivå som många andra äldre bilar bjuder på infinner sig aldrig riktigt.

Audi Sport Quattro
Provkörningsdagen bjöd på strålande sol.

En ikon som var före sin tid

Audi Sport Quattro är inte bara en av de mest klassiska och mytomspunna Audi-modellerna genom tiderna, utan också en 40 år gammal prestandabil som känns genuint användbar och tillmötesgående.

Motorn bjuder på spektakulär prestanda, och jämfört med de mer ordinära, tunga Audi-bilarna från 80-talet påminner den om en betydligt modernare vagn.

Visuellt har bilen en av de mest ikoniska designerna från 80-talet, samtidigt som det är slående hur stora doser av modernt Audi RS-dna som den bjuder på.

Det kan till och med hävdas att Audi Sport Quattro känns för modern att köra, då samma karaktärsdrag är tillgängliga i nyare Audi-modeller till en betydligt lägre prislapp.

Det man i stället betalar för är bilens historiska signifikans och de magiska 80-talslinjerna, och har man resurserna kan dessa definitivt vara nog för att motivera ett köp.

Audi Sport Quattro
Sport Quattros främsta paradgren är dess historiska signifikans.
Tekniska data

Audi Sport Quattro (1983-1985)

Motor: 2,1-liters R5, 306 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-växlad manuell, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 300 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4160/1780/1345 mm
Värde: Cirka 6 800 000 kronor