Test: Dacia Duster med automatlåda
Dacia Duster 4×2 (2022)
Motor: 1,3-liters, 4-cylindrig, bensinmotor, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,7 sekunder
Toppfart: 199 km/h
Vikt: 1778 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4341/1693/2052 mm
Pris: 215 900 SEK (Testbil ca 247 800 SEK)
Den uppdaterade Dacia Duster har nya framlyktor, högre mittkonsol och en ny 8-tumsskärm för infotainmentsystemet. Den kommer också med ett gäng nya motoralternativ och, hör och häpna, automatlåda. Att bilvärldens svar på Rusta skulle utrusta sin arbetshäst med något så arbetsskyggt som en automatlåda känns otippat – fast det kanske också är en av de sista bilmodellerna på den svenska marknaden att erbjudas med en sådan. I och med att den senaste uppdateringen av märkets allra billigaste modell, Sandero, medförde automatlåda som tillval var det kanske väntat att detsamma skulle hända Duster. För att ta reda på om Dacia Duster med automatlåda är något att ha är det dags att lägga i Högsta Växeln och recensera den!
Min första fundering var om Duster har fått samma identitetskrisande CVT-historia som Sandero (vilken simulerar vanliga växlar och således totalt underminerar hela syftet med en steglöst variabel växellåda), men det har den tack och lov inte. Dusters automatlåda är sexstegad och av dubbelkopplingsslag.
Förklaringen till att bilen endast erbjuds med framhjulsdrift framkom i samband med vår provkörning av uppdaterade Duster i Frankrike. Det rör sig om en kombination av att automatlåda med fyrhjulsdrift vore för dyrt och att de flesta kunder trots allt nöjer sig med framhjulsdrift. Det här är alltså en ren imagegrej.
Den ultimata Dustern enligt mig:
Comfort (utrustningsnivå)
1,5 Blue dCi 115 4×4
Vit, inga andra tillval
Plåtfälgar (inte ett alternativ, officiellt)
209 900 SEK
Om man nöjer sig med framhjulsdrift och kan tänka sig att växla på egen hand kan man spara in dryga 50 tusen. En instegs-Duster kostar 164 400 kronor. Prispåslaget för förstås inte bara med sig en självständig växellåda, utan också lullull som backkamera och en drös extra hästkrafter.
150-hästarsmotorn gör att bilen känns pigg oavsett hastighet. Det kan man inte säga om Sandero. I termer av ren åkkomfort tycker jag förvisso att Duster presterar, men inte så att den klår sitt anspråkslösa syskon. Bilarna är jämnburkiga och har en genomtänkt sittposition, men Sandero har bättre fjädring.
För- och nackdelar:
+ Pigg och trevlig motor
+ Dubbelkopplingslåda
+ Bra sittposition– Infotainmentsystem med tryckfel
– Sandero är bekvämare
– Endast framhjulsdrift
Sammantaget är automatväxlade Duster alltså en helt okej bil, men jämte andra alternativ från märket är den helt och hållet en imagepryl, något som borde vara ett främmande koncept för någon som har vett nog att köpa en Dacia. Duster är liksom mer än en stadsjeep; till skillnad från högbyggena på Östermalm känns den faktiskt som att den skulle trivas bättre i skogen. Den enligt mig bästa Dustern är specificerad ovan. Vårt test av Dacias bästa bilmodell finns här.
Betyg
Sammanfattning
Dacia Duster med automatlåda är en framhjulsdriven statuspryl från ett bilmärke som osar lika mycket prestige som Rusta. Ett ologiskt val enligt mig. Den kommer säkert att sälja bra.