Dacia Duster TCe EDC 150 (2022)
Motor: 1,3-liters, 4-cylindrig, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,7 sekunder
Toppfart: 199 km/h
Vikt: 1 263 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4341/2052/1693mm
Pris: Från 197 000 SEK

Dacias trumfkort är dess prisvärdhet och märket har sedan lång tid tillbaka förknippats med att tillverka Europas billigaste bilar. I ett försök att fräscha upp märket har de uppdaterat sin så kallade visuella identitet. Tanken är att ta ett kliv från att inte bara ses som budgetorienterade utan även som ett märke för de som gillar natur och friluftsliv, helt i linje med den robusthet som märket utstrålar. Den mest friluftiga modellen i utbudet är definitivt Duster (tills Jogger dyker upp) som nu har blivit uppdaterad. Låt oss lägga i Högsta Växeln och bege oss till Paris för en provkörning.

För dig med automatkort (och som inte vill köra i terräng)

Vad är nytt?
Automatväxellåda
Nya motorer
Nya lyktor fram och bak
Nya nackstöd
Högre mittkonsol
USB-laddare fram och bak
Ny 8-tums skärm
Wifi

Den klart största nyheten hos uppdaterade Duster är att den numera kan fås med automatlåda. Det är en sexstegad dubbelkopplad historia som växlar snabbt och metodiskt. Vid tät trafik kan den upplevas som lite ryckig, en egenskap som i stort sett alla dubbelkopplingslådor besitter. I segmentet är 90 procent av bilarna automatväxlade och Renault Sverige räknar med att drygt 70 procent av bilarna kommer att säljas med just automatlådan. En klar nackdel – om man som jag tycker att SUV:ar ska ha fyrhjulsdrivning – är att fyrhjulsdriften ej går att kombinera med automatlådan. Enligt Dacia är det för att hålla priset nere. Dessutom är majoriteten av sålda Dacias framhjulsdrivna då många väljer modellen för imagens skull snarare än för funktionaliteten. Utöver automatlådan är uppdateringen tämligen begränsad, något som ni kan se i listan bredvid.

Lika sportig som Göran Persson

Vi fick möjlighet att testa både nya 150-hästars-bensinaren med dubbelkopplingslådan. Den får ner kraften i backen via framhjulen, något som vi ändå anser förstör lite av grejen med Duster. Med det sagt förblir Duster väldigt mjuk med lång fjädringsväg och den tar sig tämligen oberört över de grövsta av franska potthål. På franska landsvägar gör dess mjukhet att den är ganska kul att slänga runt i kurvor. Vägljudet i kupén kan bli högt med en del vindljud och bilen upplevs som burkig. Den manuella växellådan har distinkta växlar med lagom långa kast och är genuint rolig att ratta.

Bear Grylls ringde, han vill ha tillbaka sin bil

Dacia Duster dCi 115 (2022)
Motor: 1,5-liters, 4-cylindrig, diesel, 115 hästkrafter, 260 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad manuell, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,2 sekunder
Toppfart: 175 km/h
Vikt: 1 439 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4341/2052/1693mm
Pris: Från 191 000 SEK

Den fyrhjulsdrivna modellen går att få med en 150-hästars-bensinare samt en 115-hästars-diesel. Vi fick köra den sistnämnda på en terrängbana där Dustern fick genomgå allt från branta backar, djupa dalar, 30-graders sidolutning, och kan bokstavligen köra över stock och sten. Duster har ingen lågväxel eller andra specialfunktioner utan i stället får den klara sig med en första växel med oerhört låg utväxling (som ettans växel på en cykel) och god markfrigång. I segmentet är Duster tveklöst oslagbar om man rör sig bortom asfalten och fyrhjulsdriftsystemet är exakt samma som innan, för att Dacia är så nöjda med det. Jag kan skriva under på att det fungerar ypperligt och det är inte mycket den inte klarar.

Ingen rumänsk revolution direkt

Uppdaterade Dacia Duster kommer föga förvånande inte med några överraskningar. Priset förblir ruggigt lågt och det mesta som man kan klaga på i termer av kvalitetskänsla och ett uruselt ljudsystem avfärdas snabbt av det låga priset. Det man får är en ruggigt robust, tämligen körglad, funktionell och ändå genomtänkt bil som dessutom är riktigt ball. Man får inget som kan kallas för lyxigt och även om den är något av en dinosaurie är den både charmig och rakryggad. Frågan är om dess charm kan kompensera för dess tidsenliga irrelevans.

 För- och nackdelar

+ Kompetent i terräng
+ Mjuk och bekväm
+ Praktisk som få

-Oergonomiska stolar
-Automatlåda endast med framhjulsdrift
-Känns omodern

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.