Nissan Qashqai provkörd i Malmö
Nissan Qashqai är en av få bilar som uppfunnit ett helt nytt segment. 2007 drogs skynket av den första generationen Qashqai och sedan dess har hela 5 miljoner sålts varav 3 miljoner i Europa. Det är just Europa som modellen tar sikte på och Nissan stoltserar med att den är utvecklad i Europa, för Europa. Nu har det blivit dags för den tredje generationen att fortsätta bana vägen för en av Nissans viktigaste modeller. Vi fick en förhandsvisning tidigare i år men nu har det blivit dags att köra den. Låt oss ta reda på vad den har att komma med genom att lägga i Högsta Växeln och provköra nya Nissan Qashqai.
Drivlina, 1,3-liters 12V-mildhybrid (bensin)
Sexväxlad manuell:
140 hästkrafter, 240 newtonmeter
Från 258 700 SEK
CVT-låda:
160 hästkrafter, 270 newtonmeter
Från 317 900 SEK
Nya Qashqai har växt på mer eller mindre alla ledder vilket har bidragit till en luftigare kupé och mer utrymmen. Modellens charm ligger i dess förmåga att på ett oerhört genomtänkt och funktionellt vis göra exakt det man förväntar sig av den. När nya Qashqai utvecklades fästes stor vikt vid att ta största möjliga hänsyn till kundernas behov. Man får lite känslan av att bilen har utvecklats med hjälp av en fokusgrupp bestående av tidigare kunder snarare än uteslutande ingenjörer. Faktum är att Qashqai-kunder är bland de mest lojala i bilbranschen – under det första året räknas 70 procent av de som köper nya Qashqai ha ägt en tidigare.
En historielektion
På plats i Malmö fick jag även möjlighet att provköra alla tidigare generationer Qashqai, något som cementerade den tydliga röda tråd som sträcker sig genom alla generationer. Fokus på funktionalitet har minst sagt varit ledordet sedan start och Qashqai försöker aldrig vara något den inte är. Den största skillnaden rör egentligen kvalitetskänslan och mängden teknik till förfogande.
Insidan som räknas
Nya Qashqai tar ett kliv in på den djupa sidan av poolen utan att äventyra en av dess grundläggande värderingar – valuta för pengarna. Interiören förblir funktionell och Nissan har lyckligtvis inte fallit i touch-fällan. Användningen av fysiska reglage och knappar är ett faktum och alla exponerade ytor känns högkvalitativa. Infotainmentsystemet känns lite som en efterkonstruktion och ser inte riktigt så modernt ut som man ändå kan förvänta sig.
Manuell eller automat?
Fördelar med CVT
– Mer effektiv
– Mindre vikt
– Bränslesnålare
Drivlinemässigt kommer Qashqai att erbjuda en manuell eller en CVT-historia. Den manuella har kast lika långa som avståndet mellan Ystad och Haparanda men är i övrigt lättanvänd med en koppling som saknar feedback men som ändock är skonsam. CVT-lådan har ett antal simulerade steg som är till för att minimera den gummibandseffekt man ofta förknippar med just CVT-lådor. Resultatet är blandat – å ena sidan känns den ganska lik en mer traditionell automatlåda men man kan inte undgå det typiska drönandet. Nåväl, vid mindre inspirerande körning gör den inget väsen kring sig och jobbar tyst och effektivt.
Summa summarum
Nya Nissan Qashqai fortsätter att fokusera på samma sak som sina föregångare – ett familjevänligt alternativ som är till för att ta sig an vardagen. Det må låta som en total självklarhet men japanerna lyckas sannerligen med konststycket att göra en bil som är briljant på att leverera det som utlovas. Den är knappast det mest stimulerande alternativet i segmentet – Ford Kuga är exempelvis roligare att köra – men den är inte till för de som bryr sig det minsta om bilkörning, utan bara de som vill ha ett ruggigt genomtänkt transportmedel.
För- och nackdelar
+ Bekväm
+ Gör exakt det man förväntar sig
+ Otroligt prisvärd
– Knepigt infotainment
– Inte världens mest spännande
– Ingen mer elektrifierad modell från start
Betyg
Sammanfattning
Nya Nissan Qashqai fortsätter att fokusera på samma sak som sina föregångare – ett familjevänligt alternativ som är till för att ta sig an vardagen. Det må låta som en total självklarhet men japanerna lyckas sannerligen med konststycket att göra en bil som är briljant på att leverera det som utlovas.