Test: Audi A6 40 TDI

Audi A6 40 TDI Avant
Motor
: 2,0-liter, I4, turboladdad, mildhybrid, diesel, 204 hästkrafter, 400 newtonmeter 
Kraftöverföring
: 7-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h
: 8,3 sekunder
Toppfart
: 241 km/h
Vikt
: 1785 kilogram
Mått (längd/bredd/höjd)
: 4939/1886/1467 mm
Pris
: Från 478 400 SEK
(Testbil cirka 651 800 SEK)

Alla bilmärken har en eller två storsäljare, modeller som bär märket och som möjliggör för de andra modellernas existens. I Audis fall är det storsäljarna A4 och A6. Därför är det av oerhörd vikt att dessa två är lyckade eftersom de står för den största delen av märkets försäljning. Den förra generationen Audi A6 var en alldeles utmärkt bil som var lika elegant som en Longchamp-väska. Nu har dock världen fått sig en ny generation A6 och frågan är om den är tillräckligt bra för att kunna bära märket? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi A6 40 TDI.

Gamla Audi A6 var en diskret formgiven men samtidigt snuskigt elegant bil. Linjerna var tidlösa och med rätt fälgar är jag övertygad om att bilen kommer att se bra ut i decennier framöver. Nya Audi A6 å andra sidan är inte alls lika snygg. Den är inte på något sätt ful men samtidigt saknar den minsta lilla spänning i sitt designspråk. Det känns som att Audis designers formgav bilen med hjälp av ”Auto-generate: New Audi A6”. Resultatet är något lika vardagligt som blodpudding i en skolmatsal. Inga element av bilens exteriör är minsta anmärknings- eller minnesvärda. Tråkigt.

Audi har länge gjort sig kända för sina fantastiska interiörer och nya A6 har tack och lov en mycket behaglig sådan. Materialvalen är fenomenala och designen är enkel och stilren. Audi har dock valt att ersätta sitt briljanta vredesstyrda MMI-system med två stora touchskärmar.

De ser fina ut men varför måste klimatsystemet styras av en skärm istället för knappar och vreden? Sanningen är att Audis förra infotainment- och klimatsystem är mycket smidigare att använda än det nya. Skärmen är dock tryckkänslig och har taktil feedback som känns nästan som ett tryck. Men om de ändå försöker simulera känslan av att trycka på en knapp, varför inte bara ha knappar från första början?

Under huven på testbilen sitter vad Audi sedan några månader tillbaka kallar för 40 TDI, en dieselfyra på 204 hästkrafter. Nämnda motor ersätter 190-hästarsdieseln sedan tidigare och kommer utan tvekan att bli storsäljaren i Sverige. Oftast brukar denna typ av motor vara klattrig, ojämn och lika otrevlig som valfri könssjukdom men faktum är att Audi har gjort ett bra jobb här. Dieselpjäsen går förhållandevis tyst och fint och har fullt tillräckligt med kraft för att aldrig kännas långsam. Tyvärr vridstyr dock den framhjulsdrivna versionen av bilen på tok för mycket.

I kurvorna imponerar inte nya A6 särskilt mycket men det är inte heller det den ska göra. Istället ska detta vara en komfortfavorit bland tjänstebilsförarna vilket inte är helt osannolikt att den kommer att bli. Bilen går fint över ojämnheter i vägen utan att rivalisera med dyrare modeller med luftfjädring. Bagageutrymmet är anmärkningsvärt rymligt men benutrymmet i baksätet imponerar inte. Körpositionen är bra med gott om inställningsmöjligheter men som lång förare upplever jag att jag sitter för högt. Det blir nästan som att jag sitter på bilen snarare än i den.

Så är nya Audi A6 40 TDI så lyckad som den måste vara? Jag tycker inte det. Den ser för alldaglig ut, har för krångliga touchskärmar och kostar till råga på allt för tok för mycket. Den framhjulsdrivna drivlinan imponerar inte heller tillräckligt mycket för att kunna rättfärdiga det saftiga priset. Å andra sidan är motorn imponerande tyst för att vara en dieselfyra men det är lite som att säga att någon är lugn för att ha ADHD. Om du vill ha en elegant, diskret och praktisk bil är valet busenkelt; köp en BMW 5-serie Touring.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 2.5

Sammanfattning

Bekväm men trist att köra. Praktisk men trist att titta på. Köp en BMW 5-serie istället innan de inte har förstorat dess grill in absurdum.