Här är nya Ferrari 296 Speciale: “Roligaste bilen på marknaden”

“Den roligaste bilen på marknaden”. Så beskriver Ferrari sin senaste specialmodell – Ferrari 296 Speciale. Vi åkte till Maranello för att lära oss mer.

Enrico Galliera, Italiens mest karismatiska man tillika marknads- och kommersiell chef på Ferrari förklarar att målsättningen var att tillverka den mest körglada och ”emotionellt” drivna bilen.

Det är just målsättningen med Ferrari 296, som vi provkört vid tidigare tillfällen – att vara genuint körglad man finner en balans mellan prestanda och känsla. Med 296 Speciale ska alltså receptet kryddas till ytterligare.

Ferrari 296 Speciale
Vi var på plats i Maranello när Ferrari visade upp nya 296 Speciale.
Ferrari 296 Speciale
296 Speciale lanserades i färgerna Rosso Dino och Verde Nürburgring.

Foto: Ferrari

Konsten att mäta känslor

Ferrari har som ambition att mäta känslor och objektifiera dem i syfte att tillverka en bil som är så rolig som möjligt.

Av den anledningen är de inte intresserade av att tävla om varvtider på berömda Nürburgring, utan de säljer en känsla.

Medan nya flaggskeppet Ferrari F80 visar på det senaste märket erbjuder inom teknisk innovation tillhör i stället 296 den delen av portföljen som är tänkt att gestalta den magi man ofta förknippar med det italienska märket.

Hur kvantifierar man körglädje? Enligt Ferrari handlar det om fem pelare: lateral acceleration, longitudinell acceleration, växlingar, bromsar, och ljud.

Dessa tillsammans ska få ”hjärtat att explodera” om man ska tro Gianmaria Fulgenzi, produkt- och utvecklingschef på Ferrari.

Superlativen kring Ferrari 296 Speciale är många, vad är det egentligen frågan om?

Ferrari 296 Speciale
Med 296 Speciale riktar Ferrari in sig mot sina mest körglada kunder.
Ferrari 296 Speciale
Bilen är tänkt att brukas både på väg och bana.

Ferrari 296 Speciale är för sanna konnässörer

Ferrari 296 Speciale får endast köpas av märkets viktigaste kunder. Man måste per definition vara ”en aktiv kund” vilket betyder att man köpt en ny eller begagnad Ferrari inom de senaste fem åren.

Därtill är det upp till respektive återförsäljare att bedöma huruvida man kvalar in. I fallet Ferrari F80 är det emellertid fabriken som har en lista på vilka som får köpa bilen.

296 Speciale beskrivs som en bil för märkets kunder som minsann vet hur man kör bil.

Ferrari 296 Speciale
Man måste väljas ut för att få köpa 296 Speciale.

Många bäckar små

Jämfört med Ferrari 296 GTB och GTS ska Ferrari 296 Speciale och 296 Speciale Aperta erbjuda en betydligt råare körupplevelse.

296 Speciale har begåvats med 50 extra hästkrafter, bantats 60 kilogram, fått 20 procent mer marktryck (435 kilogram i 250 km/h) och den delar ingenjörslösningar med Le Mans-bilen Ferrari 499P och Formel 1.

Det italienska märket är knappast främmande för att dra paralleller till motorsporten.

Den 3 liter stora V6-motorn ackompanjeras av en elmotor vilket ger en total systemeffekt på 880 hästkrafter. Dessa går ner i backen via bakhjulen, något som gjort att det är extra viktigt att bakvagnen har bra kontakt med vägbanan.

”Vi har att göra med en rullande skulptur”, förklarar Flavio Manzoni, designchef på Ferrari. Det råder internstrider mellan ingenjörerna och designteamet. ”Ibland vill vi döda varandra. Men i slutet av dagen är vi alltid vänner”, erkänner han.

När det kommer till bilar som Ferrari 296 Speciale väger naturligtvis funktion tungt, men man ska alltid komma ihåg att det rör sig om en Ferrari med allt vad det innebär designmässigt. Ett exempel är de fasta vingarna baktill som har hämtat inspiration från Ferrari F40.

Fjädringen kommer från racingbilen 296 GT3, med några justeringar för att faktiskt fungera på allmänna vägar.

Rent designmässigt är 296 Speciale fanns det två exemplar för oss att beskåda i Italien. Det rörde sig dels om en coupé med den nya färgen Verde Nürburgring, inspirerad av öknamnet ”Green Hell”.

Vi fick även beskåda en Rosso Dino-färgad Aperta, ett symboliskt namn som för tankarna till Dino från 1960-talet, en bil som var döpt efter Enzo Ferraris son och som hade en V6-motor under huven.

Ferrari insisterar emellertid på att drivlinelösningen – en laddhybrid bestående av en V6-motor och en elmotor – är den tekniskt bästa lösningen rent effektivitetsmässigt.

Det är därför den används av Ferrari i alla racingbilar och varför den även bestyckar nya flaggskeppet Ferrari F80.

Ferrari har även jobbat hårt med ljudet och tagit inspiration från sina V12-motorer, som i mångt och mycket är två V6:or som parats ihop.

Ferrari 296 Speciale
Interiören skojar man inte bort.
Ferrari 296 Speciale
296 Speciale har, kontroversiellt nog, en V6 under huven.

Omöjlig att få tag på

Även om Ferrari 296 Speciale inte är begränsad sett till antal enheter kommer den att ha en ”extremt kort” livscykel. Med andra ord borde man ha lagt sina beställningar sedan länge då bilen redan är slutsåld, åtminstone i praktiken.

De kunder som var intresserade av en 296 Speciale har sedan länge uttryckt sitt intresse, varför den inte längre går att få tag på. Med det sagt har inte orderboken öppnat förrän just idag, men allokeringen lär gå åt snabbare än solkräm på Mallorca.

Prismässigt väntas Ferrari 296 Speciale på 4,6 miljoner kronor för coupén och 5,2 miljoner kronor för Apertan. Det italienska priset är 407 000 respektive 462 000 euro med italiensk moms på 22 procent.

Ferrari 296 Speciale
296 Speciale blir en dyr rackare.
Ferrari 296 Speciale
Designmässigt har inspiration hämtats från flera kapitel i märkets historieböcker.

Ferrari 296 Speciale är tänkt att vara definitionen av kul på fyra hjul

Nya Ferrari 296 Speciale är tänkt att vara märkets mest körglada modell och är bra mycket mer än en ”vanlig” 296 med dekaltrim.

Just märkets Speciale-modeller, däribland 458 Speciale, har rent historiskt varit både notoriskt körglada och bra investeringar, vilket man inte nödvändigtvis kan säga om konkurrenterna.

Det som emellertid gör 296 Speciale mest signifikant är den halvkontroversiella V6-motorn under huven, som skapade en del diskussioner i Ferrari-kretsar. 296 har emellertid visat sig vara en alldeles utomordentlig Ferrari och 296 Speciale har helt klart förutsättningarna till att bli en framtida samlarbil.

En framtida provkörning får utröna huruvida den de facto är ”den roligaste bilen på marknaden”.

Ferrari 296 Speciale
Designen kombinerar form och funktion.