Test: Ferrari 296 GTS – körglädje rakt igenom

Elektrifiering gynnar inte bara miljön, utan även prestanda. I Ferraris fall använder de sig av laddhybrider för att göra upplevelsen bakom ratten än mer speciell. Marcus har lagt i Högsta Växeln och recenserat Ferrari 296 GTS.

Ferrari 296 GTS visades för första gången upp i juni 2021 och är den första sexcylindriga modellen med Cavallino Rampante-emblemet i fronten.

Vi har tidigare kört den vid två tillfällen – en gång i Italien och en gång i Frankrike – men nu har det blivit dags för ett mer utförligt test på hemmaplan.

Ferrari 296 GTS
Vi testade Ferrari 296 GTS på hemmaplan.

Foto: William Koitrand

Ferrari 296 GTS är en tvättäkta superbil

Ferrari är ett märke som rör upp känslor bland bilfantaster världen över. Ferrari 296 GTS är fantastiskt vacker, något som omgivningen tveklöst verkar hålla med om. Uppmärksamheten man får är påtaglig och gemene man blir oerhört exalterad av bilen.

GTS-beteckningen innebär att det rör sig om en targa, vilket gör att man kan dra nytta av fördelarna med både en cabriolet och en coupé. Det tar 14 sekunder att fälla taket, vilket kan göras i hastigheter upp till 45 km/h.

Interiört är kupén förarorienterad. Exakt alla funktioner finner man på ratten – blinkers, volymvrede, startknapp, körinställningar, vindrutetorkare och så vidare.

Funktioner som sätesvärme, blåtandsuppkoppling och navigation återfinns i instrumentpanelen och det finns inget centralt infotainmentsystem.

Man använder sig av två touchytor på ratten för att styra allt detta, och systemet är nog det minst intuitiva som finns på marknaden.

Ferrari säger dock att de under 2025 ska erbjuda andra knappar på ratten med mer feedback. Om dessa fungerar bättre återstår att se. Infotainmentsystemet är dock ett ergonomiskt mörker och de mest basala funktionerna är dolda i undermenyer.

I övrigt sitter man långt ner, med god sikt rakt bakåt. Döda vinkeln är emellertid stor nog att dölja ett helt kvarter. Kvalitetskänslan är hög och interiört möts man av italienskt hantverk, även om vissa ytor känns billigare än de kanske borde.

Ferrari 296 GTS
Interiören erbjuder en förarfokuserad upplevelse.
Ferrari 296 GTS
296 GTS ser ut som en superbil rakt igenom.

Konsten att bli flint

Ferrari 296 GTS är kontroversiell i det att den har vaskat märkets fenomenala V8-motor till förmån för en V6 och en elmotor.

Det rör sig alltså om en laddhybrid. Resultatet är prestandasiffror som är skräckinjagande nog för att ge en astronaut svindel.

Den pumpar ut hela 830 hästkrafter som går ner i backen via en 8-stegad dubbelkopplingslåda och bakhjulen.

296 GTS premierar start  i eldrivet läge såvida man inte vrider manettinon (märkets körlägesväljare) till sport. Den elektriska räckvidden är blott 25 kilometer.

Vid normal körning är Ferrari 296 GTS lugn och sansad. Med taket nedfällt och rutorna uppfällda går det att köra i motorvägshastigheter samtidigt som man konverserar med sin medpassagerare.

Med plåttaket uppfällt blir det tystare i kupén, men en del vägljud letar sig in. Med fjädringen inställd på Rough Road är komfortnivån hög.

Ferrari 296 GTS
Ferrari 296 GTS är den första modellen med V6-motor under huven.
Ferrari 296 GTS
Ferrari är rejäl kul att köra.

När lusten faller på

Vid aktiv körning laddas batteriet upp snabbt, så man hela tiden har tillgång till 830 hästkrafter. Gasresponsen är direkt och kraftleveransen är ihållande hela vägen till 8 500 varv. Accelerationen är brutal och 296 GTS känns som en riktig fullblodsracer.

På landsväg uppmanar bilen till inspirerande körning och upplevs som sylvass, men samtidigt lekfull. Styrningen är linjär och responsiv, och hela bilen känns extremt välkalibrerad.

Det är förbluffande hur snabbt 296 GTS kan ändra riktning, en typisk Ferrari-egenskap, vilket bidrar till känslan av att man är i ett med bilen – trots detta upplevs den inte som nervös.

Med det sagt är det mest imponerande dock fjädringen, som snabbt parerar ojämnheter för att hålla bilen stabil och maximera greppet.

ESP-systemet är oerhört bra på att tygla Ferrari 296 GTS när situationen så kräver det, men är lika bra på att låta föraren släppa loss om lusten så faller på.

Ferrari använder avancerad mjukvara för att koordinera styrning, gas, bromsar och växellåda, vilket gör bilen extremt anpassningsbar.

Ferrari 296 GTS
På landsväg är 296 GTS en briljant skapelse.
Ferrari 296 GTS
Det är inte första gången som vi testar 296 GTS.

Ferrari 296 GTS – ett fenomenalt fullblod

Vare sig man vill eller inte kommer framtidens prestandabilar onekligen att innehålla en hög dos elektrifiering. Ferrari är inte ensamma om att erbjuda en laddhybridsuperbil men de lyckas onekligen kombinera det bästa av två världar.

V6-motorn kommer undan med egna meriter och känns enormt potent, samtidigt som ljudbilden är sensationell.

Elmotorn är endast till för att bredda bilens palett och säkerställer direkt gasrespons och garanterar en oerhört linjär kraftleverans.

Körupplevelsen är fenomenal och Ferrari 296 GTS känns enormt potent och exalterande. Helhetspaketet är ett kvitto på att Ferrari är innovationsbenägna och använder sig av mjukvara och framtidens teknologi i syfte att främja körupplevelsen.

I det stora hela är Ferrari 296 GTS helt klart den mest körglada pjäsen i märkets utbud och erbjuder den magi man förknippar med Cavallino Rampante.

Ferrari 296 GTS
296 GTS är tänkt att vara en Ferrari man bruka till vardags.
Tekniska data

Ferrari 296 GTS (2025)

Motor: 3-liters V6 och elmotor, 830 hästkrafter, 740 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 2,9 sekunder
Toppfart: >330 km/h
Elektrisk räckvidd: 25 km
Vikt: 1 540 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4565/1958/1191 mm

Helhetsintryck

Ferrari 296 GTS

5.0