Test: Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 provkörd – en tvättäkta Alfa?

”Man är ingen riktig bilentusiast om man inte har ägt en Alfa Romeo,” sa Jeremy Clarkson och fångade märkets magi. Men med sitt fokus på detaljer som bara entusiaster bryr sig om har Alfa haft det tufft ekonomiskt. Nya Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 ska balansera passion med lönsamhet.

Vi lade i Högsta Växeln och satte oss bakom ratten i Turin för att provköra Junior Ibrida Q4.

Min kollega Karl Cajmatz har redan kört elbilen, Alfa Romeo Junior Veloce, och noterade att den kändes som en tvättäkta Alfa Romeo, elektrifieringen till trots.

Ibrida är alltså mildhybridvarianten medan Q4, uttalat ”Q-quattro” av alla italienarna på plats, är dess fyrhjulsdrivna ditto.

Alfa Romeo Junior Ibrida
Vi provkörde nya Junior Ibrida Q4 i Turin.

Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 har ett anrikt namn

När Junior debuterade var det under namnet Milano, något som italienska myndigheter prompt satte stopp för då bilen tillverkas i Polen och inte Italien.

Nåväl, både Milano och Junior är anrika namn och särskilt Junior har mycket pondus i Alfa Romeo-svängar.

Det gäller således att nya Junior tilltalar även de mest inbitna av Alfisti, vilket var fallet för min kollega Karl Cajmatz när han provkörde elbilsvarianten. 

Alfa Romeo Junior Ibrida
Junior är en historiskt signifikant beteckning.

På guds motorväg

Testrutten gick från Alfa Romeos huvudkontor i Turin i riktning mot Lange, där det populära vinet Barolo härstammar från.

Drivlinan i Junior Ibrida Q4 består av en trecylindrig motor och en elmotor framtill som är elektroniskt sammanlänkade med en liten elmotor på bakaxeln.

Elmotorn på bakaxeln flikar in om situationen så kräver det och batteriet hålls laddat via förbränningsmotorn.

I optimala förhållanden kan man köra en kilometer på el, men det rör sig alltså inte om en fullhybrid, utan en mildhybrid. Den totala systemeffekten är 145 hästkrafter.

Jag inledde körningen på den italienska autostradan. På motorväg upplevs Junior som större än vad den är och styrningen har en härlig tyngd som bidrar till bilens stabilitet.

En del vind- och vägljud letar sig in i kupén i italienska motorvägshastigeter (130+ km/h) men att konversera eller prata i telefon (via blåtand) är inga bekymmer.

Alfa Romeo Junior Ibrida
Bakom ratten är Junior trevlig.
Alfa Romeo Junior Ibrida
Designmässigt övertyga inte Junior bakifrån.

Med vingårdarna i sikte

Efter några mil på Autostradan hägrade bergspassen som Alfa Romeo hade skakat fram åt oss. ”Det kan vara mycket lera”, varnade en representant innan jag dundrade iväg med Junior.

Under normal körning sörjer elmotorerna för en rappare gasrespons vilket gör att det är lätt att kriga sig in i italienska rondeller där djungelns lag råder. Junior Ibrida går på el oftare än man förväntar sig medan övergången mellan el- och fossildrift inte går helt obemärkt förbi.

Drivlinan upplevs som raffinerad och även om den trepipiga motorn inte riktigt sjunger så fint som en trecylindrig motor förtjänar bidrar den till bilens karaktär.

Ju längre bort från motorvägen vi kom, desto mer kringelkrokiga blev vägarna. Jag bytte till bilens sportläge och några väl valda ord från presskonferensen studsade runt i mitt huvud: ”Vi är Alfa Romeo, vi är passionerade när det kommer till bilkörning”.

Det Junior Ibrida Q4 är tänkt att erbjuda är den bästa balansen mellan prestanda och effektivitet. En hybridbil med 145 hästkrafter är inte ett recept som får en att tappa hakan, men det viktiga är hur det hela tillagas.

Alfa Romeo Junior Ibrida
Det var mycket lera på vår testrutt.

Sportigt värre

Fjädringen har inga större problem med norra Italiens minst sagt ojämna asfalt, utan bara de mest förödande av potthål och gropar sätter bilen ur balans. Den balanserar mellan sport och komfort men med siktet inställt på just komforten.

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 är rätt mjuk vilket bidrar till en viss lekfullhet samtidigt som styrningen är det som sticker ut mest för mig. Den delar plattform med exempelvis Jeep Avenger men erbjuder en helt annna karaktär.

Den känns levande på ett sätt man inte förknippar med bilar i segmentet och man är ständigt medveten om var den dynamiska gränsen går.

Plattan i mattan leder till en viss betänketid från drivlinan och växellådan har en förmåga att inte växla snabbt nog under dynamisk körning, särskilt inte när det går uppför.

Junior Ibrida upplevs som neutral i sin väghållning och bilen går att slunga in i valfri kurva utan att den understyr nämnvärt.

Samtidigt känns Alfa Romeon lätt vilket bidrar till den ovannämnda lekfullheten. Junior Ibrida Q4 är rolig att köra när lusten faller in, men det är inte en bil som uppmanar till alldeles för inspirerande körning.

Alfa Romeo Junior Ibrida
Junior är tänkt att vara sportig.

När asfalt blir till lera

”Q4” står som bekant för fyrhjulsdrift på Alfa Romeo-språk och Junior Ibrida Q4 har ett särskilt körläge med det fantasifulla namnet ”Q4” tillägnat just detta.

För att testa på detta innehöll testrutten kilometervis med grus- och lervägar där viss nederbörd hade gjort framkomligheten osäkrare än vad Alfa Romeo kanske förutspått. Ett par branschkollegor från Polen halkade ner i ett dike varpå bilen behövde bärgas, något man såg på lacken.

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 känns verkligen som en framhjulsdriven bil och det är lätt att märka av när bakhjulen assisterar.

I Q4-läget blir detta än mer påtagligt, men systemet gör skillnad för framkomligheten något italienarna påstod gjorde reell skillnad i exempelvis norra Sverige.

Alfa Romeo Junior Ibrida
Alfa Romeo Junior Ibrida är bestämt viktig för märket.

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 ska vara sportig och effektiv

Nya Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 ger sig rakt in i ett bestämt konkurrensutsatt segment. Det italienarna vill erbjuda är en körglad bil i ett bestämt pragmatiskt och effektivt paket, vilket de bitvis lyckats med.

Junior balanserar på en hårfin gräns mellan att tilltala märkets entusiaster samtidigt som modellen erbjuder något som kan tilltala gemene konsument. Ett längre test på hemmaplan får utröna hur den är att leva med. 

Fördelar

  • Lekfull
  • Alfa-känsla
  • Genomarbetad

Nackdelar

  • Trög drivlina
  • Märklig design bakifrån
  • Trångt baksäte
Tekniska data

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 (2025)

Motor: 1,2-liters trea, elmotor, 145 hästkrafter, 230 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,1 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Vikt: 1 500 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4173/1781/1540 mm
Pris: Uppskattat pris från 429 000 SEK

Första intryck

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4

3.5

Nya Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 försöker kombinera effektivitet med körglädje med blandade resultat.