Nya Mercedes-AMG PureSpeed: Körglädje för hela slanten
Vid Formel 1-finalen i Abu Dhabi presenterades Mercedes-AMG PureSpeed, en bil som är tänkt att ta förarna så nära racingen som möjligt.
Utan tak, utan vindruta och med tydliga kopplingar till racing är detta en bil som sannerligen sätter föraren i centrum.
Modellen följer i fotspåren av liknande öppna bilar som SLR McLaren Stirling Moss och Ferrari Monza SP2.
– Mercedes-AMG PureSpeed är vår mest direkta tolkning av prestanda och körglädje någonsin. Den öppna designen ger en unik kontakt med omgivningarna och skapar en helt oförglömlig upplevelse. Det är en bil som är emotionell – vare sig man sitter bakom ratten eller bara ser på den, säger Michael Schiebe, vd för Mercedes-AMG GmbH.
Design inspirerad av racinghistoria
Mercedes-AMG PureSpeed är en tänkt att vara en modern tolkning av märkets motorsportarv. Den långa motorhuven, prydd med en hajnos lik den man finner på hyperbilen AMG One, ger bilen en unik siluett.
I säkerhetens namn används en HALO-struktur, hämtad från Formel 1, som ersätter traditionella tak- och vindrutesystem.
Den låga och slanka karossen påminner om tidigare banfokuserade modeller, som SLR McLaren Stirling Moss, och tar idéer från både klassiska och moderna superbilar.
Under huven ruvar en turbomatad V8-motor som pumpar ut 585 hk och 800 Nm. Det innebär att sprinten till 100 km/h tar 3,6 sekunder medan toppfarten är på 315 km/h.
PureSpeed är även försedd med aktiv aerodynamik, fyrhjulsdrift, bakhjulsstyrning och keramiska bromsar – en arsenal som heter duga.
Begränsad upplaga och exklusivitet
PureSpeed kommer att tillverkas i endast 250 exemplar och är reserverad för Mercedes-AMG:s mest trogna kunder.
Även om bilen är tydligt motorsportinspirerad har tyskarna även satsat på komfort. AMG-stolar klädda i läder, ett Burmester-ljudsystem och en analog IWC-klocka på instrumentpanelen som är tänkt att höja känslan av exklusivitet.
Två matchande hjälmar med inbyggd intercom och telefonanslutning följer med, en praktisk detalj för vindutsatta förare.