Test: Volkswagen Golf GTI Mk1 mot Golf GTI Mk2 provkörda

Den första generationen Golf introducerades år 1974 och var på den tiden en total revolution med sin smarta förpackning och design. Ingenjörerna i Wolfsburg fick också för sig att bygga en sportversion av Volkswagen Golf, och tacka gudarna för det! Det var så den ikoniska Golf GTI föddes.

1983 kom den andra generationen Golf och med den även en ny GTI. Generation två var en sprillans ny bil i ordens sanna bemärkelse.

Bortsett från tillverkare, modellnamn och bilklass har de två generationerna inte mycket gemensamt.

Volkswagen Golf GTI
Första generationen Golf GTI uppfann ett helt nytt segment.
Volkswagen Golf GTI
Andra generationen fortsatte på föregångarens framgångar.

Foto: Volkswagen

Golf GTI: 50 år värda att fira

I samband med att Golf i år fyller 50 bast bjöd Volkswagen med oss till sin fabrik i Osnabrück där vi gavs möjlighet att köra både den första och andra generationen Golf GTI.

Det visade sig vara en duell med ett högst oväntat resultat. Så här kommer den, far möter son.

Första Golf GTI, eller Mk1 som den ofta kallas, anses av många vara prestanda-halvkombins urfader.

Om det tvista de lärde men säkert är att Golf GTI var den första framgångsrika bilen av sin typ som blev en mall för det tyska märkets konkurrenter.

Receptet var enkelt, ett praktiskt skal med både vettigt bagageutrymme och baksäte, en stark motor på 112 hästkrafter, och framhjulsdrift.

Idag må detta inte låta särskilt imponerande men för 50 år sedan var det närmast obegripligt mycket pulver. Ha också i åtanke att bilen bara väger 800 kg, ungefär hälften av motsvarande Golf GTI idag.

Interiören är av typiskt 70-talssnitt med hårdplast, räta vinklar och en relativt spartansk men ändamålsenlig instrumentering. Här introducerades också det klassiska skotskrutiga stolstyget som är synonymt med GTI även idag.

Volkswagen Golf GTI
Första generationen Golf GTI är vansinnigt charmig.

Varför så charmig?

Så snart man vrider om nyckeln och motorn hostar till liv färdas man tillbaka till en tid då allt var enklare, men också mindre förfinat.

Bilen vibrerar så mycket att motorhuven bokstavligt talat ser ut att oscillera, men däri ligger också mycket av charmen.

När man sedan kommer ut på landsväg och låter Golf GTI Mk1 sträcka på benen inser man snabbt hur otroligt naturlig den känns att köra.

Här saknas allt vad styr- och bromsservo heter, och kopplingen biter snudd på direkt. Det här är en bil man bara behöver tåflörta med för att köra snabbt.

Och vilken fröjd den är att köra snabbt! Det tar sin lilla tid att färdas uppåt i varvregistret men det bygger också upp en härlig förväntan.

Och när man sedan rott rätt på nästa växel och släppt kopplingen vid precis rätt tillfälle infinner sig en enorm känsla av prestation.

I kurvorna får man tampas med en styrning som inte bara kräver mycket styrinput men också fysisk kraft, men den är också ack så kommunikativ.

Detsamma gäller bromsarna som är både effektiva och lättmodulerade, givet att man vågar trycka till pedalen ordentligt. På det stora hela är Golf GTI en alldeles ljuvlig bil att bekanta sig med, utomordentligt givande att köra, och en helt självklar urfader till hela GTI-klassen.

Golf GTI
Interiören är minst lika ikonisk som exteriören.

En ny bil för en ny era

I samband med 80-talets antåg blev det också dags för en sprillans ny Golf, även känd som Mk2. GTI-versionen blev, konstigt nog, 5 hästkrafter svagare men också 20 kg lättare.

Designen fick sig också en dramatisk uppdatering till en mycket rundare kaross som klädde de nya tiderna bättre än den kantiga 70-talsdesignen. Nya Golf var också större och mer praktisk.

Man inser omedelbart att detta är en bil med en helt annan karaktär. Pedalerna kräver plötsligt mycket mer fotarbete, särskilt kopplingen som tar långt upp, motorn är i jämförelse vibrationsfri, och fjädringen betydligt mer förfinad.

På det stora hela är det uppenbart att Golf som modell här har gjort exponentiella framsteg i termer av att bli en bättre bil.

Samtidigt saknar den taktiliteten som gör Golf GTI Mk1 så vansinnigt underhållande att köra. Både styrning och bromsar saknar fortfarande servo men har tightats till något, dock utan att förlora dess kommunikativa egenskaper.

Golf GTI
Andra generationen Golf GTI känns väldigt modern.
Golf GTI
Interiören är oerhört tysk.

Golf GTI: En självklar vinnare

Golf GTI Mk2 är även den rolig att dansa runt i varvregistret med men faktum kvarstår att den är långsammare (åtminstone den tidigare modellen, senare kom en större motor med 16 ventiler) och mindre spännande än GTI Mk1. 

Och anledningen är att den helt enkelt är en bättre bil. Konstigt nog är en viss typ av tillkortakommanden det som ger en bil karaktär, och den första och andra generationen Golf GTI är det perfekta exemplet på det.

På det stora hela är alltså Golf GTI Mk2 en bättre bil, men den lyckas inte framkalla samma känsla av magi som GTI Mk1. Det kommer alltså alltid bara att finnas ett original och son kan inte alltid mäta sig med far.

Golf GTI
Originalet är svårslaget i termer av känsla.