Så anpassar sig Mercedes till Kina: ”Kvalitet är vårt liv”

“Inspirerad av Kina, tillverkad i Kina”. Så lyder Mercedes motto för världens största bilmarknad. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Kina för att besöka en av de tyska märkets fabriker.

Den kinesiska marknaden har växt explosionsartat de senaste åren och har sedan 2009 varit världens största marknad för bilar.

Kruxet är att den kinesiska marknaden skiljer sig rejält från resten av världen när det kommer till vad kunderna efterfrågar, regelverk, och konkurrens.

Europeiska märken har länge varit en otrolig statussymbol i den kommunistiska diktaturen, en trend som sakteligen börjat avta men som fortfarande är förenad med sanningen när det kommer till lyxsegmenten.

För att kunna behålla sin position på den kinesiska marknaden har Mercedes sedan länge haft fabriker och utvecklingscentrum i landet.

Flaggskeppet för Mercedes i Kina är långa versionen av E-klass. (Foto: Mercedes-Benz)
Mercedes
Vi fick en rundtur som heter duga. (Foto: Mercedes-Benz)

En lokal närvaro

Fabriken vi besökte, Bejing Benz Automotive, öppnades den 8 augusti 2005 och består av tre bilfabriker och en motorfabrik. Den är produkten av en joint venture med kinesiska BAIC.

Sedan dess har fem miljoner bilar tillverkats, där den femte miljonte bilen var långa versionen av E-klass, kallad L, internbeteckning V214 (att jämföra med W214 för ordinarie E-klass). Bilen hade även den femte miljonte motorn som tillverkats under huven.

Totalt tillverkas elva olika modeller, fyra olika motorer, och ett batteri på fabriken.

Bilar som är extra långa är något kineserna premierar och de bilar som Mercedes erbjuder i långt utförande på den kinesiska marknaden är A-klass L, C-klass L, E-klass L, GLC-klass L. S-klass erbjuds endast i långt utförande i Kina.

Det är emellertid inte en fråga om extra lyx – vilket är syftet med extra långa bilar på den västerländska marknaden – utan det är helt enkelt en fråga om rymdkänsla.

Anledningen är att de viktigaste personerna i en kinesisk familj sitter bak – däribland barn, mor- och farföräldrar och liknande.

Kineser ser sina bilar som ett andra vardagsrum, inte minst för att de tillbringar otaliga timmar i sina bilar – särskilt i städer som Peking där rusningstrafiken är konstant, dygnet runt.

Vi fick titta närmare på tillverkningen av Mercedes-Benz E-klass L samt lära oss om exakt hur Mercedes väljer att ta sig an landet i öst.

Mercedes
Det ska vara extra långt om kineserna får bestämma. (Foto: Mercedes-Benz)
Mercedes
Mercedes bilar i Kina är mer välisolerade än vissa europeiska modeller. (Foto: Mercedes-Benz)

Produktivitet är A och O

Den specifika fabriken vi besökte öppnades 2013 och har tillverkat två av de fem miljoner bilar som hela anläggningen har pumpat ut. För den amerikanska och europeiska marknaden tillverkas E-klass i Tyskland, strax utanför Stuttgart.

I Kina har man möjlighet att tillverka fler bilar tack vare andra arbetsförhållanden i stil med längre skift. Fabriken har även möjlighet att trappa upp till maxkapacitet på blott 90 dagar, vilket är mycket snabbt.

Med det sagt satte tillverkningen av nya E-klass först i gång i Tyskland men tack vare digitala blueprints kan fabriken i Kina dra lärdom av tillverkningen som sker på hemmaplan för Mercedes. Den kinesiska fabriken slipper således börja från noll.

Kinesiska regelverk är även mer flexibla än tyska och när det gäller just flexibilitet berättade Mercedes att de snabbt kan ändra om i tillverkningen beroende på efterfrågan. Att exempelvis pendla mellan att tillverka fler (eller färre) elbilar sker snabbt.

Totalt tillåter de en variation på 20 procent, något deras underleverantörer alltid måste vara beredda på. Det tar cirka 3–4 veckor att ställa om i efterfrågan ifall efterfrågan plötsligt svänger.

Mercedes var noga med att poängtera hur mycket krut de lägger på kvalitetskontroll. På en marknad där de billigaste bilarna kostar en tjugondel av exempelvis en E-klass är det extra viktigt att det är helt felfritt.

Mercedes menar emellertid på att en E-klass tillverkad i Kina har exakt samma kvalitet som en tillverkad i Europa. Med det sagt är differentieringen mellan de två modellerna mer distinkt än man kan tro.

Mercedes
Mercedes fabriker i Kina håller en högre produktionstakt än sina europeiska motsvarigheter. (Foto: Mercedes-Benz)
Kinesiska kunder har helt andra krav än västerländska. (Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes E-klass L – med extra allt

Mercedes-Benz E-klass har tillverkats i Kina sedan 2005 medan den har erbjudits i långt utförande sedan 2010. Just E-klass är den modell som har längst historia i landet.

Den kinesiska varianten av nya E-klass utvecklas specifikt i Kina med delar tillverkade i landet samt med delar och funktioner som är skapta specifikt för kinesiska vägar och körmönster.

E-klass L är 133 millimeter längre i Kina varav 128 millimeter är i form av extra benutrymme bak.

Det Kina-specifika baksätet är tänkt att kombinera utrymme, komfort, och elegans och har en rad funktioner som endast erbjuds för just den långa varianten av E-klass. Den innefattar uppvärmda nackstöd, ett litet triangulärt fönster i C-pelaren, samt solgardiner.

Man finner även en annan interiörsbelysning i baksätet, AI-funktionalitet, ett mer detaljerat navigationssystem samt mer självkörande funktionalitet.

Rent visuellt är långa varianten av E-klass mer tilltalande och varje E-klass L har även ett särskilt emblem på C-pelaren.

Fortsättningsvis får E-klass L i Kina annan fjädring, en konsekvens av både mer vikt samt det faktum att vägarna i Kina är en katastrof.

Undertecknad fick provsitta i nya E-klass L vars baksäte, föga förvånande, var oerhört rymligt. Interiören känns lyxig och baksätesbilskänslan är påtaglig. Det är extremt svår att se hur E-klass L inte inkräktar rejält på S-klass marknadsandelar.

Den största skillnaden mellan europeiska E-klass och dess kinesiska motsvarighet är emellertid användningen av ljudisolering.

Anledningen sägs vara att kineser ställer högre krav på tystnad i bilar. Med det sagt erbjuder V214 andra materialval än W214 i syfte att minimera ljudnivån i bilen.

Även luftfiltren är robustare i Kina då kinesiska Mercedes-kunder är känsligare vad gäller dofter och luftkvalitet. ”Kvalitet är vårt liv,” förklarade fabrikschefen för oss. E-klass L i Kina får dessutom en annan ljussignatur än sin europeiska motsvarighet.

Långa varianten av E-klass erbjuds inte bara i någon form av topputförande, utan instegsmodellen stavas E 260 L.

Kunderna för E-klass i Europa kontra Kina skiljer sig dessutom enormt. Medan snittåldern för en E-klass-köpare i Europa är över 55, är den blott 36 år i Kina.

Mercedes
Mercedes-Benz E-klass L (V214) skiljer sig en hel del från ordinarie E-klass som saluförs i Europa. (Foto: Mercedes-Benz)
Mercedes
Kineser uppskattar tysta bilar något enormt. (Foto: Mercedes-Benz)

Utveckling för hela slanten

I dagsläget jobbar över 2 000 personer inom Mercedes utvecklingscentrum i Kina och på plats träffade vi Oliver Löcher, vice-chef för Mercedes-Benz Group China, utvecklingschef för Mercedes-Benz i Kina, samt styrelseordförande i Mercedes-Benz Digital Tech Ltd.  

Han förklarade att den kinesiska marknaden är Mercedes viktigaste och 80 procent av bilar sålda i Kina tillverkas i Kina. Mercedes kunder i Kina ställer oerhört specifika och höga krav, något Mercedes måste jobba hårt med för att efterleva.

I sin tur har det resulterat i att tyskarnas utvecklingscentrum i kommunistdiktaturen har gått från att primärt erbjuda en stöttande funktion till att vara en global spelare i Mercedes led av utvecklingscentrum berättade Löcher.

Med andra ord äger inte enbart utveckling för den kinesiska marknaden rum, utan det gynnar Mercedes produkter på en världsnivå.

Mercedes
Tyskarna lägger mycket krut på utvecklingen i Kina. (Foto: Mercedes-Benz)

Går inte av för hackor

Mercedes-Benz sägs vara automobilens upphovsman och har under sina 140 aktiva år varit en global spelare. Ett steg i detta är att kunna erbjuda modeller som är anpassade efter lokala smaker och behov.

Ett exempel utöver långa varianter av befintliga modeller, är även motorerbjudanden. I exempelvis både Kina och Turkiet erbjuds Mercedes E-klass med mindre motorer än i Europa, en konsekvens av skatteregler.

Fortsättningsvis varierar utbudet av Mercedes modeller avsevärt från marknad till marknad. I USA är märket med stjärnan i fronten betydligt lyxigare än i Europa, något som reflekteras i modellutbudet, utrustningsnivåer, och motoralternativ.

Det faktum att den kinesiska marknaden är viktig för bilindustrin i stort – och inte bara specifikt för Mercedes – gör att det Stuttgart-baserade företaget måste lägga rejält med krut för att kunna hålla ikapp med utvecklingen.

Vårt fabriksbesök och vår djupdykning i Mercedes-Benz E-klass L visar att tyskarna tar marknaden på största allvar. Det visar även hur de kombinerar en global närvaro med lokala trender för att erbjuda en flexibilitet för varje enskild marknad.

Denna flexibilitet återfinns även i produktionen som kan anpassas ytterligare efter rådande efterfrågan på både elbilar och fossila ditton.

Oavsett om det gäller Europa, Kina, eller USA har Mercedes till synes tänkt på det mesta.

Mercedes
Det tyska märket jobbar frenetiskt med att tillgodese individuella marknaders olika behov.
Dimensioner

V214 vs W214

Längd: 5 092 mm (+143 mm)
Höjd:
1 493 mm (+13 mm)
Bredd:
1 880 mm (+/- 0 mm)