Maserati Levante V8 Ultima provkörd: Med V8 från Ferrari
Maserati hoppade på suv-spåret redan 2016 och modellen Levante har varit en viktig del av märkets portfölj sedan dess. Nu börjar emellertid modellen bli till åren och det det har blivit dags att vinka adjö.
Jag lade i Högsta Växeln och begav mig till Italien för en sista åktur, åtminstone i V8-skrud.
Ett hej då som heter duga
Som ett sista avsked har Maserati bestyckat Levante med en 3,8-liters V8 på 580 hästkrafter.
Det rör sig närmare bestämt om en Ferrari-V8 – samma som man finner i Ghibli 333 Ultima. Resultatet stavas Maserati Levante V8 Ultima som kort och gott är märkets avsked till V8-motorn. Vi har tidigare provkört avskedsmodellen Maserati Ghibli 334 Ultima.
Italienarna har som ambition att vara helt elektrifierade till 2030.
En elegant pjäs
Levante V8 Ultima är målad i persisk blå – efter Irans Shah – och har en cognacbrun interiör. Modellen är begränsad till 103 exemplar, varav inga kommer till Sverige.
Prislappen för modellen är en bra bit över två miljoner kronor och alla är redan slutsålda.
Designmässigt är Levante en förhållandevis elegant skapelse och utmärker sig lite lagom mycket. Interiört ser allt till synes bra ut, men kvalitetskänslan är inte alltid helt övertygande.
Infotainmentsystemet är på 8,4 tum med grafik som inte nödvändigtvis imponerar. Den gör emellertid jobbet och det finns både Android Auto och Apple Car Play att tillgå. Det är sådana inslag som dock framhäver att Levante börjar bli till åren.
I termer av rymlighet är Levante ingen kioskvältare, men den är inte på något sätt en opraktisk kärra även om det finns mer spatiösa alternativ.
Maserati Levante tilltalar hjärtat
Föga förvånande är det Ferrari-V8:an under huven som är central i körupplevelsen. Dessvärre har den inte V12-pjäsen från suven Ferrari Purosangue. Vår provkörning ägde rum i Livigno, i de italienska Alperna, där fyrhjulsdriften sannerligen fick bekänna färg.
Levante är tänkt att vara åt det mer sofistikerade hållet, men med 580 italienska fullblod under huven är det lite som att tygla en olympisk sprinter med en smoking. Med det sagt är inte Levante på något sätt galen, men bjuder ändock upp till dans.
Ljudbilden är sensationell, om något nedtonad, och gaspedalens långa resa till botten ackompanjeras av en mekanisk orkester. I sin tur innebär slingriga italienska landsvägar att man mer än gärna matar på lite extra.
Att höra hur V8-mullret studsar mot bergsväggarna är ett nöje i sig. Det Levante inte levererar vad gäller dynamiska färdigheter kompenserar den med ren och skär känsla. På något sätt är Levante V8 Ultima obotligt cool.
Jämfört med konkurrenter som Aston Martin DBX och Lamborghini Urus, är den inte riktigt lika vass och Levante är lagd åt det mer sofistikerade hållet. Även med sina 580 hästkrafter är inte Levante Ultima den snabbaste suven i segmentet, men den osar lika mycket karaktär som Pino D’Angio, ungefär i paritet med Jaguar F-Pace SVR.
Italienarna gör det igen
Maserati Levante V8 Ultima är (förmodligen) en av de sista V8-bestyckade suvarna som kommer att tillverkas, åtminstone på den europeiska marknaden.
Den 3,8-liter stora Ferrari-V8:an är fenomenal och är hjärtat i hela bilen. I sin tur är Levante otroligt charmig och man kan således förbise många av dess kvalitativa och dynamiska tillkortakommanden.
Den italienska suven börjar onekligen bli till åren och sedan dess debut för åtta år sedan har segmentet växt så det knakar. Med det sagt erbjuder Levante fortsatt ett tilltalande paket på marknaden.
Ultima-utförande är Levante mer attraktiv än någonsin, och de 103 individer som lyckats lägga vantarna på en har en av marknadens charmigaste suvar.