Volkswagen Touareg V6 TDI
Motor: 3,0-liters, V6, diesel, 286 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,1 sekunder
Toppfart: 235 km/h
Vikt: 2070 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4878/1717/1984mm
Pris: 589 900 SEK (Testbil ca 800 000 SEK)

Första generationen Volkswagen Touareg introducerades redan år 2002 och fick då rollen som märkets mest kapabla terrängbil. Nästa generation var ännu lyxigare och stiligare än föregångaren men samtidigt kompetent nog att ta sig över stock och sten. Nya Touareg är Volkswagens flaggskepp och den mest tekniskt avancerade någonsin. För att ta reda på exakt hur lyxig, kapabel och komfortabel nya Touareg är bestämde vi oss för att ta oss till en av de vanligaste nordiska semesterorterna under vintertid, i synnerhet innan Coronaviruset fick fäste. Låt oss lägga i Högsta Växeln, packa bilen full och ställa in siktet på Norge och skidorten Trysil.

Det råder ingen tvekan om att nya Touareg ser väldigt bra ut. Den utstrålar exklusivitet och lyckas på något vis se både slank och ståtlig ut. Den gigantiska grillen, stora fälgarna och breda däcken gör den till en av de mest praktfulla bilarna på vägen. Att se stora SUV:ar och kombibilar utrustade med takbox på väg upp till fjällen är lika vanligt som solsken i Dubai och då smälter Touareg in utomordentligt väl.

Som vi har konstaterat i tidigare texter är interiören snygg, men avsaknaden av fysiska knappar och vred gör det ibland överdrivet krångligt att navigera och justera olika funktioner. Efter många timmar i bilen kommer man dock att lära sig hur man hittar och i vilka menyer saker och ting finns. De sköna sätena kan både massera och ventilera baken, och det faktum att ratten åker upp och stolen bak när man ska kliva ur förhöjer känslan av lyx ytterligare.

Testbilen hade den svagaste motorn Volkswagen har att erbjuda till Touareg. Det kan låta trist men faktum är att den minsta motorn är en sexcylindrig diesel som producerar 286 hästkrafter. Den är som väntat inte särskilt kvick, men den upplevs aldrig som otillräcklig. Varje gång man ska göra en omkörning och trycker gaspedalen i botten sköljs man över av en våg med vrid som gör manövern relativt enkel. Även om man packar bilen full med människor, skidor och packning påverkas knappt prestandan. Det enda problemet är egentligen växellådan som Marcus beskrev i sin recension av bilen som ”lika trög som kåda”.

Hur är då åkkomforten? Jo, den är briljant, särskilt på långfärdskörningar. I komfortläge påminner luftfjädringen om hur jag föreställer mig att det är att köra på moln. Bilen suger upp varenda liten ojämnhet och de många sprickor som gärna uppkommer i asfalten på fjällvägar. I höga farter upplevs den som lika stabil som ett cementblock och ljudnivån i kupén upplevs alltid som låg. De enda gångerna man egentligen märker av dieselbrummet är på tomgång och i låga hastigheter och då är det inget klatter utan ett förvånansvärt trevligt ljud.

Volkswagen Touareg är sannerligen en långfärdsbil av rang. Den sväljer ofantliga mängder packning samtidigt som fem personer kan sitta behagligt. Visst är den en tung bil men det bidrar också till bra väghållning och mycket vikt maskeras av luftfjädringen. Motorn är inte kvick, men kraftfull och tillsammans med fyrhjulsdriften och den höga markfrigången är kapabel nog att både ta sig genom djup snö och uppför branta backar. Dock är ingen perfekt och Touareg visar upp sin sämre sida när det kommer till den sega växellådan. Trots det är den, tack vare den mängd lyx och komfort man bjuds på, en fenomenal långfärdsbil, särskilt i den nordiska fjällvärlden.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.