Lotus vill sälja 7 400 procent fler bilar

Geely med grundaren Li Shufu i spetsen är på en aggressiv tillväxtresa. Sedan köpet av Volvo som genomfördes i efterdyningarna av finanskrisen 2008 har framgångarna fortsatt. En del av detta stavas Lotus.

Satsningen på elektrifiering är en prioritet om koncernen fortsatt ska vara en maktfaktor i fordonsindustrin. 

Men vad har det med en liten sportbilstillverkare som håller till söder om den lilla staden Norwich att göra? 

Lotus
Vi var på plats när Lotus öppnade sitt nya showroom. (Foto: Lotus)

Med världen som arena

Jo, det är nämligen så att Lotus har fått möjligheten att hoppa på samma tåg som tog Volvo från ett förlustbringande företag med ett omodernt produktutbud till att bli en global spelare att räkna med. 

Det kinesiska tillskottet av kapital och numera också kompetens är bakgrunden till varför det klassiska brittiska sportbilsmärket genomgår en renässans. 

Miljarder plöjs ner för att skapa ett konkurrenskraftigt modellutbud och tonvikten ligger helt klart på de elektriska modellerna. 

Det är också här man kan hämta hem mest pengar vid en eventuell börsnotering även om elbilsbolagens värdering sjunkit tillbaka sedan toppnoteringen under de tillväxtvurmande pandemiåren. 

Lotus
Det bjöds på en festlig stämning hos Lotus i Paris. (Foto: Lotus)

Siktar högt

Under New Yorks modevecka passade Lotus på att lansera nästa modell i sitt snabbt växande modellutbud. 

Det handlar om en “Hyper GT” på Lotus-språk eller kort och gott om en sjuhelsikes snabb grand tourer. 

Plattformen delas med suven Eletre och kallas EPA som står för Electric Premium Architecture. 

Lotus gör ett stort nummer av att EPA är egenutvecklad och specifikt anpassad för att härbärgera egenskaper som ligger i linje med varumärket. 

Men faktum är att EPA är ett derivat på Geelys nya superplattform SEA (Scalable Electric Architecture) där utvecklingsarbetet letts av den före detta Saabingenjören Kent Bovellan.

Unik men ändå inte

Alltjämt behöver det här inte vara något negativt då plattformen verkar mycket allsidig och de specifika anpassningarna för Lotus verkar gett mycket god effekt i alla fall om man frågar redaktionskollegan som provkört Eletre. 

Det finns fler kopplingar till Sverige när man granskar Lotus i sömmarna. En del av designarbetet med både Eletre och Emeya har genomförts från företagets designstudio på Lindholmen i Göteborg.

Snudd på två veckor efter den globala premiären för Emeya har den högerstyrda prototypen fraktats över Atlanten för att nå modets huvudstad när den sista av de fyra prominenta modeveckorna går av stapeln. 

Ett showroom på bästa adress

Lotus passar inte bara på att premiärvisa Emeya utan visar även upp sitt nya showroom. Showroomet ligge  i en fastighet som tidigare huserade Citroën DS Automobiles.

Lokalen ligger strategiskt placerad i mitten av det som ibland brukar benämnas som Paris gyllene triangel i det åttonde arrondissementet. Här omgärdas man av glamour och lyx i varje riktning. 

Öppnandet av showroomet i Paris blir det fjärde efter London, München och Oslo. Fler lär stå på tur då expansionen av varumärket går i en rasande takt. 

Niels de Gruijter som är Executive Director för Lotus berättar att man tidigt efter Geelys övertagande arbetade fram en ny strategi och vision under namnet Vision80 som definierade var bolaget skulle befinna sig vid sin 80-årsdag.  

Lotus
Niels de Gruijter berättade för oss om en tydlig strategi framgent. (Foto: Lotus)

En ökning som heter duga

Här ingår det bland annat att man ska öka antalet sålda fordon med hisnande 7 400 procent från 2 000 till 150 000. 

För att uppnå det här målet krävs en omfattande organisationsstruktur och att Lotus nyanställer i en rasande takt, något man hållit på med ett bra tag och det märks att man tagit sig en bra bit på vägen. 

Man understryker att tillväxten inte får ske på bekostnad av kvalitets- eller serviceupplevelsen. 

Det Lotus man möter nu uppfattas som betydligt mer premium- och lyxorienterat jämfört med för sex år sedan. 

Dessutom håller varumärket på att expandera till nya marknader i ett rasande tempo. I dagsläget är man närvarande i tolv europeiska länder där de senast tillkomna består av Danmark, Luxemburg och Österrike. 

Lotus har siktat in sig på de länder som har kommit längst när det gäller elektrifiering. 

Emeya är en nyckelkomponent i det nya modellprogrammet som är på väg att växa fram och som består av de två distinktionerna “Lifestyle” och “Sport”. 

Lotus utgår från Kina

Lifestyle-modellerna tillverkas i en helt ny Geely-ägd fabrik i Wuhan, Kina, medan Sport-modellerna fortsatt kommer att tillverkas på hemmaplan i Hethel, Storbritannien.  

Öppningen av det nya showroomet bjöd även på möjligheten att titta närmare på Emeyas olika designdrag. Ben Payne har tagit över rollen som designchef efter att legendaren Peter Horbury gick bort i somras. 

Han visade hur man arbetat med aktiv aerodynamik för att skapa en upplevelse av bilen som är anpassningsbar till olika situationer. Här arbetar man med två fysikaliska egenskaper som ofta, men inte alltid, motsätter sig varandra. 

Luftmotståndet ökar ofta i symbios med marktrycket men genom att implementera i huvudsak tre aktivt styrda moduler så kan man uppnå rätt avvägning beroende på situation. 

I fronten finns flera triangelformade klaffar som kan öppnas eller stängas. Är de stängda leder luften till hjulhusen vilket minskar turbulensen och därmed luftmotståndet. 

Det finns även en schaktbladsliknande funktion som kan fällas ner vid rätt omständigheter och som gör att bilen ökar marktrycket.

Lotus
Lotus siktar in sig på några av världens flottaste adresser. (Foto: Lotus)

Ingenjörskonst

Slutligen så har man utrustat den i övrigt hala karossen med en tvådelad vinge som steglöst kan höjas upp och ner för att maximera marktrycket. Totalt rör det sig om närmare två till tre gånger så mycket marktryck som hos Eletre (200 till 300 kilogram). 

Det ökade marktrycket i kombination med ett nytt batteripaket som har både högre energidensitet men också lägre höjd samt sitter monterad lägre som en konsekvens av karossformen lär ge Emeya fantastiska köregenskaper. 

Det är lätt att man fastnar i ett resonemang kring att Lotus satsning på Lifestye-modellerna gör att man frångår vad grundaren Colin Chapman hade för vision för märket. 

Men då är man fel ute precis som min kollega Marcus konstaterade i sin provkörning av Eletre. Lotus grundare Colin Chapman var själv en stor entusiast av SUV:ar och övervägde faktiskt själv att bygga en under Lotus-varumärket. 

Framtidens Lotus

Kanske handlar Lotus-DNA istället om att göra allt på sitt eget, uppfinningsrika och innovativa sätt? Som man gjorde med Type 56 under slutet på 60-talet. Vad sägs om turbinmotor från Pratt & Whitney och fyrhjulsdrift? 

När jag upplever Lotus Emeya på plats i Paris, om än bara stilla, så kan jag inte annat än att fascineras av det detaljfokus som genomsyrar bilen. 

Hela bagageutrymmet är helt inklätt i läder och det går inte att skåda en plastbit så långt ögat når. Försök göra samma i en Mercedes-Benz EQS AMG eller Porsche Taycan. Lotus blandar lekfullhet, fokus på föraren och lyx på ett unikt sätt. 

Med Emeya understryker Lotus och Geely att det är allvar med expansionen och att 150 000 sålda bilar om 5 år kanske inte är en omöjlighet.