Škoda var tidigt ute med att börja tillverka SUV:ar. Redan 1966 lanserades modellen Trekka för den nyazeeländska marknaden. Det dröjde dock 43 år innan Yeti lanserades och sedan dess har försäljningen inom segmentet ökat från 1 till 3 miljoner. 2017 såg vi Kodiaq för första gången som hittills sålts i över 600 000 exemplar. Nu har det blivit dags för en uppdatering och för att ta reda på om den fortsatta succén är ett faktum begav jag mig till de franska Alperna. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra uppdaterade Škoda Kodiaq.

Från trasor till rikedom

”Valuta för pengarna med fokus på människan kommer alltid vara vår grej”. Så uttryckte Martin Jahn, styrelseledamot på Škoda, när vi växlade några ord. Mer konkret handlar det om att Škodas roll inom Volkswagenkoncernen är att erbjuda bilar som är prisvärda och tar hänsyn till vardagen. Med det sagt har tjeckerna sannerligen gjort en klassresa – en Škoda är i mångt och mycket en Volkswagen i en Dressman-kostym och med några mindre strängar på sin lyra. För oss motorjournalister är det inga konstigheter men för gemene man ligger Škoda ändock farligt nära sin tyska storebror. Resultatet är den ovannämnda prisvärdheten och ett märke som gått från att tillverka bilar som lätt kunde förväxlas med konservburkar på hjul till att erbjuda premiumorienterade produkter.

Vad är då nytt?

Till ingens stora förvåning är Kodiaqs nya uppdateringar lika konservativa som en tysk jurist. På den kosmetiska sidan har lyktorna fram reviderats och vissa detaljer i fronten har justerats. På baksidan har det introducerats dynamiska blinkers och i det stora hela har alla Kodiaq-modeller fått sig ett mer robust utseende – tanken är att efterlikna den utgående Scout. På insidan möts man av ett uppdaterat infotainment och en digital instrumentpanel. Touchknapparna på det stundtals sega infotainmentsystemet saknar dessvärre någon form av kvittering och navigationssystemet är ibland ruskigt otydligt.

Vad döljer sig under huven?

Drivlinor (alla fyrhjulsdrift)
2-liters diesel
150 hästkrafter, 360 Nm

2-liters diesel
200 hästkrafter, 400 Nm

2-liters bensin
190 hästkrafter, 320 Nm

I Sverige kommer det att erbjudas tre drivlinor – där alla har fyrhjulsdrift – och tre utrustningspaket. Dessvärre får vi varken den sportiga RS-modellen eller lyxvarianten L&K. I stället har Škoda fokuserat på att fokusera på sin mer miljöpartistiska profil i samband med lanseringen av Enyaq. Bland annat rattade jag den förväntade storsäljaren – 190-hästars bensinaren i Sportline-utförande. Motorn går tyst och jämnt och även om plattan i mattan knappast leder till några stordåd duger den gott och väl till att köra om slöfockar i Alperna. Även i högre hastigheter på motorvägen lyckas den kännas stabil men det är sannerligen ordet ”lagom” som beskriver dess köregenskaper bäst.

Ordning och reda, pengar på fredag

Konkurrenter
Hyundai Santa Fe
Kia Sorento
Seat Tarraco
Volkswagen Tiguan Allspace

Kodiaq är i komfort-läget oerhört mjuk och bekväm och på marmorsläta franska motorvägar är det tyst och behagligt i kupén. Den tar sig an slingriga bergsvägar utan större bekymmer och även på bergsvägar mer dimensionerade för cyklar än bilar har man stenkoll på bilens storlek. Praktikalitet och användarvänlighet har tveklöst varit ledorden under utvecklingsprocessen och nya Kodiaq försöker inte vara något den inte är. Vi fick även möjlighet att köra upp bilen uppför en slingrande grusväg till toppen av ett berg som erbjöd lera, branta lutningar och vattendrag. Även om det inte var universums tuffaste terräng visade övningen på Kodiaqs kompetens och att den minsann klarar av bra mycket mer än vad någon rimligtvis kommer att utsätta den för.

Summan av kardemumman

Uppdaterade Škoda Kodiaq kommer i samma veva som konkurrensen inom mellan-SUV-segmentet är lika svettig som en tjockis i en bastu. Modellen erbjuder en imponerande prisvärdhet och även om märket i det stora hela saknar en viss prestige är det svårt att förbise hur sanslöst vettig modellen som proposition framstår. Škodas SUV-resa kickstartades sannerligen med Kodiaq och med den uppdaterade modellen kommer succén definitivt att fortsätta.

För- och nackdelar

+ Mjuk som en croissant
+ Inga förbannade touchknappar
+ Försöker inte vara något den inte är

Ingen RS-modell till Sverige
Halvdant infotainmentsystem
Lite Lidl-aura över det hela 

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.