Dacia Jogger provkörd i Frankrike

Dacia Jogger (7-sitsig) (2022)
Motor: 1,5-liters, 3-cylindrig, bensin, 110 hästkrafter, 200 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 11,7 sekunder
Toppfart: 183 km/h
Vikt: 1205 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4547/1629/1784 mm
Pris: 154 900 SEK

Köpet av bil är oftast det näst största man gör efter köp av bostad. För de flesta är bilar ett nödvändigt ont varför det är en kostnad som många gärna minimerar. Sedan 1965 har Dacias mantra varit att tillverka bilar åt just den målgruppen och sedan 1999 har Renault styrt Dacia-skeppet. Nu har emellertid Dacia gjort lite av en nysatsning. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och provköra lifestyle-inspirerade Dacia Jogger i Nice.

Nysatsningen innebär inte att prisstrategin kommer att ändras men nu ska Dacias modeller bli mer ”lifestyle”. Lifestyle-satsning grundar sig i en ny visuell identitet och ett fokus på bilens färdigheter bortom den absurt låga prislappen. Begreppet lifestyle är lika luddigt som ens syn efter tio järn. I Dacias fall handlar det mer om att ses som ett alternativ för den aktiva familjen snarare än för de som vill vara med på Extreme Couponing. Det verkar som att Dacia vill bli det Škoda var innan de helt plötsligt blev mer lagda åt det premiumbetonade hållet.

En rumänsk armékniv

Kuriosa
Sätena väger 10 kg styck
60 olika konfigurationer för sätena
1819 liter med alla bortplockade
160 liter uppfällt
Jogger kan även fås med fem säten
1200 kg dragvikt

Mångsidighet har varit ledordet under utvecklingen av Dacia Jogger och om ni har svårt att sätta fingret på vad för biltyp den rör sig om är ni inte ensamma. Enligt Dacia är Jogger en kombination av en MPV, SUV, och en kombi.

Hela framvagnen är tagen direkt från Sandero medan bakpartiet liknar Volvo XC90. Resultatet är en bil som är rymligare än Ceaușescus palats i Bukarest och som föga förvånande riktar sig mot den stora familjen. Faktum är att vi lyckas få in sju fullvuxna svenska motorjournalister i bilen utan större bekymmer; de 110 hästkrafterna räckte till.

Lätt som en plätt

Dacia skröt i ett skede om att Jogger är 2–300 kilogram lättare än konkurrenterna medan de i nästa ögonblick konstaterade att bilen inte har några konkurrenter. Oavsett vad väger Dacia Jogger förvånansvärt lite, på gott och ont. Det innebär att bilen behöver färre hästkrafter vilket leder till lägre förbrukning och en lägre totalkostnad för konsumenten. En konsekvens av dess fjädervikt är att dörrarna lätt kan förväxlas med ett pappersark.

En burkig familjebil kanske inte låter fantastiskt, särskilt inte när det kommer till säkerhetsaspekten. Enligt Dacia själva bryr sig dock inte deras kunder om säkerhet. Om jag var familjefar hade jag nog inte varit överdrivet taggad på idén att köra runt det käraste jag har i en tomhylsa.

Jag inbillar mig att jag hade mött samma öde som en läskburk i en pantomat vid en krock men riktigt så enkelt är det inte. Euro NCAP värderar aktiva säkerhetssystem högt vilket drar ner Dacias betyg rejält men krocksäkerheten är inte helt avfärdad samtidigt som funktioner som autobroms existerar.

Kul på fyra hjul

Till en början kommer Dacia Jogger endast att erbjudas med en trepipig 110-hästars bensinmotor kopplad till en manuell växellåda. 2023 kommer en hybridvariant – samma som man finner i Renault Arkana – men till dess får kunderna nöja sig med att ro bilen själv. Och nej, det kommer ingen fyrhjulsdriven variant. För de som är nischat lagda erbjuds även en gasvariant på andra marknader i Europa.

Att köra känns Jogger pigg, såvida man är noga med vilken växel man väljer. Den upplevs som både mjuk och stötig på samma gång – exempelvis kränger den i kurvor medan den inte riktigt lyckas parera vägens ojämnheter. Sittpositionen är i paritet med Duster – markfrigången är hela 20 centimeter – och Jogger upplevs som stryktålig.

Det finns även något befriande med en bil vars nypris lätt kan förväxlas med en veckas utlandssemester. Med det sagt måste man upp i utrustningsnivå (och därför även pris) för att inte få en bil som är lika ombonad som ett rumänskt fängelse vilket i viss mån gör grundpriset till lite av ett lockbete. För de som väljer den varianten – kallad Essential – rekommenderar jag Facebook-gruppen Base Models Only.

Bulleri bulleri bock

Burkigheten inkräktar även på bilens akustik och bullernivån i Jogger är påtaglig. På den släta asfalten längs den franska Rivieran är det inga större bekymmer, men frågan är hur det är på vår svenska grova asfalt.

Förvisso förväntar man sig inte att den ska vara lika välisolerad som X2000 och bullret dämpas en del när bilen är fullastad. Jogger känns även betydligt mindre än vad den är, vilket medför att den erbjuder en viss nivå av smidighet, även om vi har att göra med den största Dacian någonsin. Den lätta vikten bidrar även till en något sprallig körupplevelse.  

Summan av kardemumman

Nya Dacia Jogger har i mångt och mycket det som krävs för att sälja som strumpor på Lager 157. Att den till en början endast erbjuds med manuell växellåda kan emellertid vara problematiskt. Faktumet att man får en sjusitsig bil för en tredjedel av närmaste konkurrent är imponerande.

En låg prislapp, och inte minst ett lågt privatleasingpris, bör göra Jogger till en favorit, inte minst bland folk som älskar uttryck som ”grupprabatt”. Att ratta Jogger är lite som att flyga med ett lågprisbolag – man kommer fram, men inte mer än så. Och ibland behöver man inte mer.

För- och nackdelar

+ Enorma mängder utrymme
+ Väger ingenting
+ Bottenplattan har moderniserats
– Märket nonchalerar säkerhetsfrågor
-Bullrigt i kupén
– Bara en drivlina än så länge

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Dacia Jogger gör exakt det som framgår på innehållsförteckningen. Den erbjuder kolossala mängder utrymme och sju säten som man faktiskt kan använda till ett pris hemmahörande på en loppmarknad. Nackdelarna är att säkerhetstänket brister och att prislappen även reflekteras i kvalitetskänsla och utrustning. Men vill du ha en gedigen sjusitsig familjebil utan att behöva begära personlig konkurs är den svårslagen.