Volkswagen Taigo provkörd i Sverige

Volkswagen Taigo R-Line 1.0 TSI (2022)
Motor: 1,0-liters, 3-cylindrig, bensin, 110 hästkrafter, 200 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,9 sek
Toppfart: 191 km/h
Vikt: 1 302 kg
Mått: (längd/bredd/höjd):
4266/1757/1518 mm
Pris: Från 264 900 SEK

Volkswagen Taigo R-Line 1.5 TSI (2022)
Motor: 1,5-liters, 4-cylindrig, bensin, 150 hästkrafter, 550 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,3 sek
Toppfart: 212 km/h
Vikt: 1 329 kg
Mått: (längd/bredd/höjd):
4266/1757/1518 mm
Pris: Från 282 900 SEK

Snacket i bilvärlden kan lätt förväxlas med ett eko – elektrifiering, elektrifiering, elektrifiering. Men faktum är att hela 81 procent av köpare inte lyssnar på den melodin, utan fossilbilar är fortfarande helt dominanta, både i Sverige och i resten av världen. Anledningarna kan vara många men det mynnar ut i att de flesta inte har möjlighet att ha elbil. Bilar som Volkswagen Polo har fasats ut från den svenska marknaden då köparna törstar efter suvar, suvar, och suvar. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och provköra nya Volkswagen Taigo.

Det är utsidan som räknas

Det så kallade A-segmentet står för hela tio procent av marknaden. I Volkswagens fall erbjuder de redan T-Cross och T-Roc i segmentet men Taigo, som säljs som Nivus i Sydamerika, har nu alltså anlänt med ett större fokus på ”känsla”.

Utseendemässigt rör det sig om vad en dam i övre medelåldern hade beskrivit som ”en fräck historia”. I Sverige går Taigo endast att få med R-Line-paket och är från grunden välutrustad. Medan sydamerikanska Nivus är betydligt mer spartansk är den europeiska kusinen Taigo mycket månare om att erbjuda en premiumbetonad upplevelse.

R-Line (enda nivån som erbjuds)
Sportigare
Större fälgar
Annat frontparti
Annan klädsel – alcantara

På plats i Södertälje fick vi provköra båda motoralternativen som kommer till Sverige, varav båda är framhjulsdrivna. Instegsmodellen med en trepipig historia på 110 hästkrafter var mer enkelt utrustad med manuella vred för klimatanläggningen, tygsäten, och en enklare instrumentpanel, för att inte tala om en hederlig mekanisk handbroms. Taigo är en modell som är bestämt kompatibel med just Folkvagnsemblemet.  

Fakta
Privatleasing från 3395 SEK/månad
Dragvikt på 1200 kg
Många säkerhetssystem
Bagageutrymme 438 – 1222 liter

Vi fick även köra den mer välutrustade 150-hästars-varianten som hade det uppdaterade klimatsystemet med touchknappar. På ratten rör det sig dock om traditionella knappar, något man uppskattar enormt. Den fyrcylindriga motorn upplevs bestämt som mustigare än sitt trepipiga syskon, något som även uppenbarar om man tar sig en titt på specifikationspapperet. Prisskillnaden är inte enorm och det är inte heller skillnaden mellan motorerna. Sett till utsläpp är de också väldigt nära då den större motorn kan stänga av två av fyra cylindrar.

Bra insteg är guld värt

Taigo
från 264 900 SEK

T-Cross
från 226 900 SEK

T-Roc
från 263 900 SEK

Taigo positionerar sig mellan instegsmodellen T-Cross och storebror T-Roc. Även om den vid första anblick framstår som dyrare än T-Cross är sanningen en annan. Taigo är betydligt mer välutrustad än T-Cross och det finns ingen regelrätt snikmodell och den blir således väldigt prisvärd. Dessutom är baksätet förvånansvärt rymligt trots det sluttande taket.

Konkurrenter
Ford Puma
Hyundai Kona
Kia Xceed
Mazda CX-30

Körupplevelsen är precis det man förväntar sig – Taigo är ett snäpp åt det hårdare hållet men lyckas väl med att parera den grova sörmländska asfalten. Både väg- och vindljudet är påtagligt, något som talar för att det minsann rör sig om Volkswagens en av tyskarnas billigare modeller. I motorvägshastigheter känns Taigo stabil och upplevs som större än vad den är.

Krut finns det inte direkt gott om men jag upplevde aldrig att den någonsin hade problem med att hålla trafikrytmen, varken på motor- eller landsväg. Omkörningar kräver dock en del planering. Styrningen är lika lätt som på en radiobil och DSG-lådan är för det mesta kvick både vid upp- och nedväxlingar.

Summan av kardemumman

Volkswagen Taigo hakar på suv-modet och blir en av tre alternativ som tyskarna erbjuder inom samma segment. Att konsumenterna uppskattar att sitta högt råder det inga tvivel om och att Volkswagen beslutar sig för att importera en sydamerikansk modell – även om det är med en europeisk touch i form av tillverkning och kvalitetssäkring – är inte direkt chockerande. Med det sagt är det inget specifikt som utmärker Taigo jämte konkurrenterna men helhetspaketet är vettigt. På samma sätt som att en resa till Tallinn är trevlig i stunden är det kanske inte något man kommer att komma ihåg resten av livet; lite så är Taigo, på både gott och ont.

För- och nackdelar

+ Välutrustad
+ Trevlig att ratta
+ Tillmötesgående
– Endast framhjulsdrift
– Inget utmärkande
– Dyr för att vara en instegsmodell

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Volkswagen Taigo är rätt i tiden sett till karossform men fel i tiden sett till drivlina. Men en klar majoritet av köpare väljer fortfarande fossilfritt varför modeller likt Taigo kommer att erbjudas i många år till. Det är inget särskilt som utmärker Taigo men den lägsta nivån är relativt hög och den kommer således att sälja som smör.