BMW M440i xDrive Cabriolet (2021)
Motor: 3-liters rak 6:a bensin, mildhybrid, 374 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 8–stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1965 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4770/1394/2081 mm
Pris: 771 200 SEK
(Testbil ca 897 100 SEK)

Vad säger man när någon frågar om man vill ha en BMW M440i cabriolet nästa vecka? Förutsatt att man är vid sina sinnens fulla bruk svarar man bestämt, ”ja tack”. Det är alltså vad jag gjorde när jag fick den frågan i början av augusti. Den tryckande julivärmen hade flytt svenskarnas klagosång, men trots det var det alla dagar fortfarande cabsäsong.

Någon dag senare frös mitt blod till is, när jag insåg att mitt lån av cabriolet skulle komma att sammanfalla med min flytt. Skulle jag ens hinna med att hinna ratta denna bayerska glassbil? Eftersom jag nu skriver detta, dessutom från min nya bostadsort, vet vi att jag hann både bil och flytt genom att kombinera dem. Låt oss nu därför lägga i Högsta Växeln och köra flyttlass i första klass!

”Snygg färg! Hoppas du får det roligt”, säger tjejen i receptionen hos BMW i Helenelund. Jag önskar henne en fortsatt fin dag och beger mig ut till bilen för att lägga mig på marken bakom den, där jag i tanken redan har befunnit mig i snart en veckas tid.

Konkurrenter
Mercedes-Benz E450 Cabriolet
Audi S5 Cabriolet

Min lycka när jag inser att just det här exemplaret råkar vara utrustat med BMW:s elektriskt utfällbara dragkrok är inget man skämtar bort. Till att börja med är det ju nästan värt 12 400 kronor bara att få se ut- och infällningsmekanismen göra sin grej. För mig var den detaljen förstås bara grädde på det mos som var att jag skulle få använda en BMW-cab som flyttbil.

Tro det eller ej, ett av de bästa attribut man kan hoppas på hos en dragbil är ett fällbart tak. Detta eftersom man med släp ändå inte får köra fortare än vad som är behagligt i en öppen vagn. Det leder i sin tur till att man premierar fina småvägar över E4:s hets och buller, vilket bidrar till inre frid.

Med B- och C-stolpar ur vägen har man förresten väldigt bra sikt när det är dags att backa. I kombination med alla kameror som testbilen var utrustad kan vem som helst få sig själv att framstå som OS-medaljör i släpbackning.

Fäller man in dragkroken är M440i givetvis fortfarande ett lyckopiller. Min kollega beskrev dess takförsedda motsvarighet som en GT-bil i mindre format, och jag kan inte göra annat än att karaktärisera cabrioleten på samma sätt. Jag pressade aldrig testbilen hårt nog för att se var gränsen faktiskt går, men en kvalificerad gissning är att den knappast gynnas av bristen på tak.

Cabbar är i regel tyngre och mindre vridstyva än coupéer, och denna bil är inget undantag. Symptomatiskt för detta är exempelvis den tio procent längre tid det tar för cabbade M440i att avverka 0-100 jämfört med coupén.

Samtidigt är den saken tämligen oviktig med ovan nämnda GT-känsla i åtanke. Den feedbackfattiga styrningen – som är en av 4-seriens enda sanna brister – spelar också den glassigare känslan hos en cabriolet i händerna.

På temat skillnader mellan en vanlig 4-serie och cabben måste jag förresten nämna att jag inte finner grillen lika stötande i kombination med tygsufflett som annars. En kväll såg jag den under en gatlykta som gjorde att suffletten skimrade i silver, vilket ihop med den skogsgröna metalliclacken gjorde att bilen fick något tidlöst över sig.

Plötsligt framstod bävertänderna till grill inte bara som uttrycket för fullständig underkastelse gentemot smakfattiga bilköpare i Kina. I det ögonblicket blev grillen närmast beviset för 4-series släktskap till 30- och 40-talens BMW-modeller, som står för de smalaste och mest vertikala njurarna i märkets historia.

Alltså är många av de mer eller mindre subjektiva bristerna hos vanliga M440i borta med fartvinden (som man alltså känner i håret i och med frånvaron av tak). Kvar är allt det goda – som ni kan läsa om i recensionen av coupén – framför allt den fenomenala raka sexan. På tal om den följer förresten en till fördel av möjligheten att haka på en släpvagn där bak; med lite extra vikt får man chansen att höra motorn under belastning utan att sätta körkortet på spel.

Bygg din egen 4-serie Cabriolet här!

BETYG
Helhet
En av redaktionens italofiler, som anser att bilar som enbart är praktiska också är onödiga. Kör, eller rättare sagt har, en Lancia Flavia Berlina från 1963. Det är redaktionens äldsta bil.