Test: Mercedes E450 Cabriolet

Mercedes-Benz E450 Cabriolet (2021)
Motor: 3,0-liter, sexcylindrig mildhybridsmotor, 389 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,2 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 040 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4835/2055/1437 mm
Pris: 784 850 SEK
(testbil cirka 890 650 SEK)

När man talar om vettiga sommarbilar är det svårt att bortse från Mercedes-Benz och deras cabriolet-utbud. Märket erbjuder flera intressanta modeller inom segmentet och tilltalar kanske i första hand de konsumenter som högt värderar en elegant och mjuk åkupplevelse. E-Klass Cabriolet är inget undantag – här ryms till och med två fullvuxna passagerare i baksätet. Vi har tidigare testat dess takbeklädda motsvarighet, men nu är tiden kommen för att lägga i Högsta Växeln och undersöka om detta är en av marknadens bästa sommarbilar.

Testbilen, med dess sammanlagt 389 hästkrafter mellan bensin- och mildhybridsmotorn, är förvisso väldigt potent, men den kommer verkligen till sin rätt när man lämnar sin inre Formel 1-förare hemmavid. Modellen trivs bättre under sansade förhållanden som gynnar dess starkaste lysande egenskaper – nämligen lyx och bekvämlighet. Sexan under huven spinner raffinerat och är stark genom hela registret medan fjädringen bjuder på en molnliknande åkkomfort. Lägg därtill en niostegad automatlåda som med hög precision flyter genom växlarna.  

Det är visserligen inget fel på modellens prestanda och köregenskaper, men den känns aldrig särskilt spännande och lekfull att framföra i högre hastigheter eller på mer utmanande vägar. Mercedes-Benz E450 Cabriolet är snarare en avdramatiserad glidare som premierar avslappning, något som också märks av invändigt.

Konkurrenter
– Audi A5 Cabriolet
– BMW 4-Serie Cabriolet

Interiören är maxad med teknologi och flådiga materialval – de svarta träpanelerna är en fin detalj som kontrasterar mot bilens innerbelysning. Framtill finner vi exempelvis nackvärmare, helelektriska stolar med ventilation, värme samt inbyggd massage och två enorma touchskärmar. Lyckligtvis fungerar också infotainmentsystemet för det mesta smärtfritt så snart man fått ordning på rattknapparna med vilka föraren kan kontrollera mittkonsolen. Något som är värt att poängtera är dock att vissa exponerade ytor i kupén inte känns så robusta som är önskvärt – här halkar Mercedes efter BMW och Audi i min mening.

Något som däremot talar för bilen ifråga är dess yttre. Karossen domineras av horisontella linjer som tycks sträcka ut sig i oändligheten och fronten har begåvats med en välbalanserad grill av rimliga proportioner. Fram- och baklyktorna har också fått sig ett lyft med ett modernare snitt. Detta är möjligen en av de bäst designade bilarna i sin klass – en subjektiv åsikt, jag vet. 

Det som verkligen får bilen att sticka ut är emellertid dess praktikalitet, trots att det rör sig om en cab. Med ett rymligt baksäte och ett i sammanhanget stort bagageutrymme är det inga problem att ta med kompisgänget eller familjen på roadtrip. E-Klass Cabriolet kan alltså till en viss grad vara en värdig ersättare till din vardagsbil, även om tygtaket kräver en del kompromissande vad gäller vridstyvhet och vindbrus i högre hastigheter. 

Mercedes-Benz E450 Cabriolet är sammanfattningsvis klart en av de bättre bilarna av sitt slag på marknaden just nu, och faktum är att det inte finns många konkurrenter i samma storleksklass. Givet att du inte i första hand söker en sportbil kan detta vara ett vettigt alternativ, även om priset snabbt skenar iväg med alla tillägg.

För- och nackdelar

+ Komfortabel
+ Vacker design
+ Fullmatad med teknologi och lyx
+ Allsidig

– Oinspirerande körning
– Dyr
– Stundtals smäckig interiör