Audi S5 Cabriolet
Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, bensin, 354 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,1 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1980 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4692/1846/1382mm
Pris: 695 000 SEK (Testbil ca 886 000SEK)

Audi A5 har blivit ett tacksamt alternativ till de som vill fånga vardagspraktikaliteten av Audi A4, men samtidigt addera lite stil i coupé-form. Med taket avkapat höjs ha-begäret ytterligare då man med suffletten nere kan visa upp sin senaste frisyr för förbipasserande och samtidigt njuta av naturen. Om man inte tycker att bara stil räcker, utan även vill ha lite prestanda med i leken utan att köpa en RS5:a, då är S5 alternativet för dig. Audi har nyligen lanserat S5 Cabriolet och vill därmed locka stilorienterade köpare med fallenhet för hästkrafter. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Audi S5 Cabriolet är den perfekta glidarbilen.

En fördel Audi A5 har över A4 är framförallt att den ser väldigt bra ut. I S5-form och taket nere är silhuetten atletisk med ett fåtal detaljer som avslöjar att det inte rör sig om någon diesel på 2-liter. Detaljerna i fråga är saker som silvermålade sidospeglar, fyra utblås och S5-loggor lite här och var. Bilen är ingen klassisk italiensk skönhet, men S5 Cabriolet har tillräckligt med pondus för att visa grannarna att du inte behöver äta nudlar till middag.

Interiören är precis vad man förväntar sig av Audi, helt superb. Alla material är noga utvalda och även plasten känns på något sätt solid. Det tekniska utbudet är även det klassledande med ett snyggt adaptivt instrumentkluster. Det enda jag stör mig på i kabinen är det faktum att bilens körlägen justeras med en lite malplacerad knapp på instrumentbrädan. Jag hade föredragit någon lättillgängligare variant vid växelväljaren på samma sätt som BMW och Mercedes gör. Detta är visserligen den enda kritiken jag har av insidan vilket är talande för det övergripande intrycket.

Bakom ratten bjuder S5 Cabriolet på ett blandat intryck. I det mest dynamiska körläget bjuds det på alla möjliga typer av kreativa ljud från avgasrören och V6:an på 354 hästkrafter anspelar på en väldigt hetsig framfart. Väl ute på vägen träffas man av bilens största problem eller främsta tillgång, beroende på hur man ser på saken, S5:an är nämligen inte överdrivet snabb. Jämfört med S5 Coupé känns bilen påtagligt lugnare vilket troligtvis beror på den adderade vikten som cabriolet-konverteringen innebär. Tro inte att detta är en långsam bil, vill någon skojare i en DriveNow-Mini leka apa kan man lätt visa vem som har fartmandat på vägen.

Dynamiskt är det samma historia som accelerationsmässigt. Har man endast kört ”vanliga” bilar innan kommer man att imponeras av det tveklösa greppet, den lättplacerade styrningen och den övergripande stabiliteten. Problem uppstår om man vet hur Audi S5 beter sig i samma scenario, vilket kan sammanfattas som bättre. S5 är en cab som kan köras väldigt fort, men den är inte nödvändigtvis är bäst på det.

Tar man ett steg tillbaka inser man snabbt att de brister S5 Cabriolet har, egentligen gör bilen bättre. Anledningen till detta är att S5 som koncept är till för de som vill kryssa komfortabelt med stil och i hög hastighet. Som glidarbil är cabrioleten nästan bättre än coupén då den manar föraren till mer glidande än vad modellsyskonet gör. Vill man köra idiotsnabbt bör man sälja en njure och köpa en RS5:a istället. Audi S5 Cabriolet är en exceptionell men lite kall prestandacabriolet som fångar kryssningsaspekten bättre än vad man kan förvänta sig. Själv hade jag behållit taket i plåt och köpt coupén, men jag hade inte heller varit ledsen över att ha en S5 Cabriolet parkerad på uppfarten.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
8
Valuta för pengarna
6
Relativ praktikalitet
6
Ha begär
7
Relativ prestanda
7
Personlighet
8
Motorljud
8
Komfort
7
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.