ÅHVB finalist #1: Porsche Taycan
Läs vår recension av Porsche Taycan här.
F(el)bil, symaskin, elvisp. Kärt barn har många namn. Elbilar möts av allt ifrån kultliknande svärmeri till mordiskt hat där en oförmåga att se båda sidor av myntet dominerar. Oavsett vad man tycker går det inte att förneka att framtiden i vårt avlånga land är eldriven. Hur påverkar det bilar som är tänkta att tilltala de som faktiskt är intresserade av bilar och bilkörning? Med nya Taycan har Porsche försökt att besvara den frågan.
Som jag tidigare konstaterat är en elmotor bara en elmotor. Att differentiera en elmotor i en Audi jämte en som sitter i en Porsche är inte riktigt så enkelt. I en förbränningsmotor finns det betydligt fler parametrar som man kan justera som i sin tur påverkar dess karaktär i termer av ljudbild, balans och kraftleverans. Hur har då Porsche gått tillväga med Taycan?
Jo, de har tagit en Porsche 911, satt den som referenspunkt och sedan kört all in. Resultatet är en bil som i mångt och mycket känns som en elektrisk 911, på gott och ont. Det Porsche har lyckats med är att tillverka en bil som tilltalar även de mest kräsna av bilentusiaster.
Porsche har lyckats med konststycket att inte bara göra en briljant elbil, utan en briljant bil, även för bilnördar. I det här fallet är instegsmodellen den man bör slå till på.
Det instegsmodellen stoltserar med är en förhållandevis rimlig prislapp, en räckvidd som kan ses som godkänd men främst av allt är det just bakhjulsdriften som är dess trumfkort. Bakhjulsdrift är inte unikt för elbilar men i det här fallet innebär det emellertid en enklare och mer avskalad approach. Taycans fyrhjulsdrivna syskon är mer brutala och inte lika sportbilsaktiga medan Taycan GTS snabbt sticker i väg rent prismässigt.
Resultatet är en bil som visar att el som drivmedel inte innebär att vi entusiaster är bortglömda, snarare att vi får vänja oss vid en annan framtid, en framtid som må vara annorlunda men som ändock ser ljus ut. Med Porsche-mått mätta är Taycan rimlig och sett till pris, prestanda och renodlad körglädje har de lyckats riktigt, riktigt väl. Den känns som en Porsche ska kännas, men råkar vara eldriven. Av den anledningen är min kandidat för Årets Högsta Växeln-bil 2021 Porsche Taycan.