BMW M440i xDrive Gran Coupé (2022)
Motor: 3-liters rak 6:a bensin, 374 hästkrafter, 48V-mildhybridssystem på 11 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 8stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1900 kg
Mått (längd/bredd/höjd 4783/1852/1442 mm
Pris: från 682 600 SEK

BMW 4-serie Gran Coupé är fyrdörrarsversionen av 4-serie Coupé som i sin tur är tvådörrarsversionen av 3-serien. På pappret framstår det som en högst orimlig proposition. Men trots det har BMW 4-serie Gran Coupé hittills stått för över 50 procent av försäljningen hos 4-serien som modell, mer specifikt över 400 000 bilar. Den är således en synnerligen viktig modell för tyskarna. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra helt nya M440i Gran Coupé i München.

Fåfänga spelar roll

Kuriosa
800 000 4-serier sålda sedan 2013

Europa har 50 procent marknadsandel

Lansering 13/11

Det är just designen som ska vara den största lockelsen med en 4-serie Gran Coupé. Givetvis är grillen en vattendelare. Fortsättningsvis är bakdörren på tok för kort proportionsmässigt, något som är indikativt för baksätet som är åt det trängre hållet. I stället möts man av ett enormt bagageutrymme och 4-serie Gran Coupé är genuint praktisk på den fronten.

Tanken är att BMW M440i Gran Coupé ska kombinera praktikalitet och sportighet men med en mer elegant touch – 4-serie-bilarna är mer välutrustade än många andra BMW-modeller just för att kunderna ställer högre krav. Fortsättningsvis ska M440i Gran Coupé lyckas med att vara både sportigast och bekvämast på en och samma gång.

I komfort-läget är M440i Gran Coupé åt det mjukare hållet och även om den är sportigt kalibrerad är bilen tyst och bekväm. I sport-läget blir den i stället oerhört stötig och skillnaden mellan de olika körlägena är påtaglig.

En bestämt bayersk körupplevelse

Styrningen är stum men direkt och man känner hur bilen rör sig i ett stycke. Motorn erbjuder enormt med kraft och växellådan håller växlarna länge. M440i Gran Coupé förblir välbalanserad och rör sig oerhört fint på tyska landsvägar, även de av grövre karaktär. Dämparna hanterar ojämnheter i vägbanan galant och på autobahn kan man tryggt ligga och kryssa en bra bit över 200 knyck utan att M440i känns vansklig.

Enligt BMW är M440i Gran Coupé ”värd M-beteckningen”, en beteckning som höjer förväntningarna på körupplevelsen. Ordinarie M440i stoltserar med ett fantastiskt chassi och motor och är körglad även om den inte känns överdrivet sportig.

I Gran Coupé-utförande försvinner ytterligare en gnutta sportighet och den längre hjulbasen förvandlar bilen till än mer långfärdslämpad. Med det sagt imponerar den trots det även när vägen svänger och det går att trycka på för kung och fosterland utan att det är särskilt dramatiskt.

Inte för entusiaster

Det största problemet med M440i Gran Coupé är att den inte är märkbart mycket sportigare än 3-serien som den är baserad på, vare sig man väljer en sedan eller kombi. Den enda anledningen till att egentligen välja en 4-serie Gran Coupé är för att man föredrar hur den ser ut eller för att man har en förkärlek till nischade produkter. 4-serie Gran Coupé tilltalar egentligen inte entusiaster utan snarare de som tror att de gillar bilar.

Summan av kardemumman

BMW M440i Gran Coupé lyckas emellertid väl med att erbjuda en tydligt sportig karaktär samtidigt som den är lagd åt det lite mer komfortabla hållet. Samtidigt innebär just Gran Coupé-tillägget att bilen förblir förvånansvärt praktisk, även om baksätet inte är det mest spatiösa.

M:et i beteckningen är egentligen helt onödigt men sett till 4-serie-utbudet är det lätt att förstå varför just Gran Coupé-varianten har varit en sådan storsäljare. Den utmärker sig ändock inte tillräckligt jämte sina mer konservativa släktingar om man bortser från utseendet och är egentligen en helt onödig modell. Men vem sa att ett bilköp någonsin är rationellt?

För- och nackdelar

+ Ruskigt trevlig drivlina
+ Stort bagageutrymme
+ Ett härligt autobahn-lok
– Trångt baksäte
– Dålig sikt bakåt
– Inte tillräckligt diffrentierad

BETYG
Första intryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Föredrar tygsäten framför läder. Kör en första generationens Fiat Panda köpt i Rom.