Hyundai Santa Fe HEV (2021)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensinhybrid, 230 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,1 sekunder
Toppfart: 187 km/h
Vikt: 2 055 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4785/1900/1685mm
Pris: 494 900 SEK (testbil cirka 575 000 SEK)

Hyundai har som bekant gått från att vara synonymt med att tälta till att åtminstone uppnå Scandic-nivå. Idag tillverkar koreanerna premiumbilar till budgetpris och är tveklöst uppe och slåss med titanerna. Märkets största bil på den här sidan Atlanten heter Santa Fe och erbjuder i sin senaste tappning en hel del utrymme och flärd till ett rimligt pris. Inte nog med att den är en SUV men den är även elektrifierad. Låt oss ta reda på om nya Hyundai Santa Fe är marknadens rimligaste familjebil genom att lägga i Högsta Växeln och recensera den.

Storleksmässigt ligger Hyundai Santa Fe i samma storleksklass som Audi Q7, Mercedes GLE och Volvo XC90 vilket gör den till ett riktigt kap, om man jämför utrymme per krona. Utseendemässigt ser nya Santa Fe snäppet mer exklusiv ut jämte den mer intetsägande föregångaren. Fokus har gått från att erbjuda mycket för pengarna till att erbjuda en hög premiumkänsla för pengarna. Det är främst på insidan som denna vändning märks av – kvalitetskänslan är genomgående hög och alla funktioner som man förväntas hitta i betydligt dyrare bilar finns även här. Knapparna kan i viss mån upplevas som tröga och infotainmentsystemet är inte alltid med på noterna.

Santa Fe interiör

Det finns tre sätesrader där den sistnämnda är åt det rymligare hållet men som ändå inte riktigt lämpar sig för fullvuxna individer. Baksätet fungerar fint och stolarna lämpar sig väl för längre turer. Just utrymme och praktikalitet är genomgående teman hos Santa Fe och den riktar sig mot den stora familjen, med lösningar som knappar på sidan av framstolarna för att underlätta justering när man exempelvis ska montera en barnstol.

Vår testbil var utrustad med den traditionella bensinhybriddrivlinan som inte direkt trissar upp ens förväntningar beträffande körupplevelsen men som för det mesta jobbar tyst och effektivt. Vid stillastående vibrerar det dock en del i kupén. Gasen i botten lär inte orsaka några nackskador men den upplevs aldrig heller som långsam. Det som egentligen Santa Fe gör bäst när det gäller just körupplevelsen är att vara behaglig.

Nya Hyundai Santa Fe fokuserar primärt på att vara prisvärd. Inte prisvärd på ett sätt som ett Ryanair-flyg kan vara det utan snarare som halva priset hos Lufthansa. Det allmänna intrycket är positivt och bilen upplevs som lyxbetonad, något som förblir påtagligt. Prestandan är fullt duglig, komfortnivån är hög, och körupplevelsen kretsar kring komfort och praktikalitet snarare än dynamik. Hybridsystemet är knappast revolutionerande men drar ner förbrukningen ett snäpp och elmotorn lyckas väl med att vara ett komplement till förbränningsmotorn. Santa Fe är inte världens mest spännande bil men spänningen är kanske inte det man vill ha när man har bilen fullproppad med avkommor.

BETYG
Helhetsintryck
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.