Toyota Yaris Hybrid provkörd i Stockholm

Läs vår fullständiga recension av nya Toyota Yaris här!

Toyota har länge behäftats med en ständig jakt på effektivitet, något som dessvärre har inverkat negativt på designprocessen inom företaget. Internt har produktingenjörerna beskrivits som ”produktionsgudar” med vetorätt gällande alla frågor rörande bilutvecklingen. En följd av detta är att högsta prioritet varit kvalitetskontroll, snarare än designmässiga utsvävningar och risktagande. Det hela tog emellertid en vändning för ett fåtal år sedan då Akio Toyoda, VD för bolaget, förkunnade: ”no more boring cars”. Sedan dess har vi bland annat sett hur Camry fått sig en välbehövlig make-over, vilket vittnar om Toyotas nya filosofi, och nu har turen kommit till minstingen Yaris. Vi lägger i Högsta Växeln för att undersöka om man fortsatt lever upp till sitt löfte om att producera mer ungdomliga bilar.

Priser
Active: 199 900 SEK
Active Plus: 209 900 SEK
Style: 219 900 SEK
Premiere Edition: 235 900 SEK

Vid första anblick är det tydligt att man aspirerar på en fräckare design. Nya Toyota Yaris pryds av sportigt svepande linjer som kontrasterar mot dess bubbelform, medan de exteriöra proportionerna har biffats upp jämte föregångaren. Faktum är att bilens takhöjd minskat med 40 millimeter, medan den har blivit 50 millimeter bredare, något som bör tilltala en yngre publik. Det betyder emellertid inte att man kompromissar på småbilskonceptet. Toyota har lyckats med konstycket att göra en kortare bil, samtidigt som interiören har växt. Detta genom att förlänga hjulbasen. Ledorden som guidar utvecklingen är något svårförenliga ”big-small” – att bygga ett kompakt fordon med stora utrymmen.

Prestanda
1,5 liters, 3-cylindrig, bensin + elmotor, systemeffekt 116 hk.
0-100 km/h – 9,7 sek.

Man har även jobbat på bilens köregenskaper i syfte att presentera en roligare bil. Yaris tar sig självsäkert an kurvor utan överdriven antydan till karosskrängning, och hybridmotorn är tillräckligt accelerationsstark för att ingjuta en känsla av sportighet. CVT-lådan är dessvärre att jämföra med en bromskloss vad gäller dynamisk körning. Vid hårt gaspådrag hänger inte drivlinan med, och varvmätaren vill snabbt slå i taket trots utebliven motorrespons. Nåväl, den är i varje fall bränslesnål.

Interiörmässigt ser vi ett rejält uppsving vad gäller materialval och utformning. Instrumentbrädan är placerad lägre, medan A-stolparna har dragits bak för bättre sikt. Nya Yaris är samtidigt bestyckad med en 10-tums head-up-display, vilket sammantaget bidrar till en mer förarorienterad layout. I övrigt är komforten fullt duglig, trots att kupén snabbt fylls av däckbuller samt gnälligt motorljud i höga farter, och designspråket är genomgående stilrent vilket förhöjer kvalitetskänslan.

Nya Yaris Hybrid kämpar frenetiskt för att fortsatt kunna titulera sig som en av Europas mest sålda småbilar; en ny designfilosofi som inte främst riktar sig mot pensionärer är möjligen rätt väg framåt. Toyota har emellertid inte glömt bort vad som en gång i tiden gjorde bilen till en bästsäljare: säkerhet, praktikalitet och prisvärdhet. Med mängder av moderna säkerhetssystem – såsom kollisionssystem, filhållningsassistent och adaptiv farthållare – är det fortsatt ett vettigt bilval för de som främst tänker i termer av funktionalitet. Samtidigt är priserna konkurrenskraftiga, de stora framstegen till trots. Huruvida fjärde generationen Yaris lyckas föra stafettpinnen vidare återstår att se, men ambitionerna är onekligen högt ställda.