Jaguar F-Type är en bil som vi föll pladask för när den kom till världen för ett antal år sedan. Både V6:an och V8:an var exceptionella och utseendet så otroligt förtrollande att vi började tveka på om E-Type verkligen var den vackraste Jaguaren som tillverkats. F-Type kom dock inte helt utan irritationer och Jaguar har med den senaste uppdateringen försökt att åtgärda dessa. Dessutom verkar de inte tycka att fyra motoralternativ var tillräckligt många eftersom man nu kan få en F-Type med 400 hästkrafter. Har de lyckats med att göra briljant ännu mer briljant? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och provköra nya Jaguar F-Type 400 Sport.

Så vad har hänt sedan sist? Fronten har fått sig en märkbar uppdatering och interiören likaså, men det viktigaste är att man nu kan få Jaguars fabulösa V6:a med 400 hästkrafter. Ljudet är lika spektakulärt som Monaco Grand Prix. Det är nu ännu råare och raspigare och upplevelsen är otroligt häftig. Dock överskrider ljudet accelerationen.

Missförstå mig rätt, F-Type 400 Sport är inte på något sätt en långsam bil, men det oemotståndliga ljudet lurar en till att tro att det ska hända ännu mer när man trycker gasen i botten. Väghållningen väger dock upp för detta. F-Type är, precis som tidigare, en dröm att framföra på kurviga bakvägar. Den är så underbart följsam att man ibland vill brista ut i tårar.

Ett av de största problemen med gamla F-Type var infotainmentsystemet som var lika välfungerande som en enhjulsdriven bil i en rallytävling. Upplösningen var katastrofal och responsen likaså. Nu har detta åtgärdat och systemet är en fröjd att använda.

Frågan jag ställer mig är huruvida den försiktiga designuppdateringen får bilen att se bättre ut eller ej. Jag är inte övertygad att så är fallet. Å andra sidan tycker jag inte att den ser sämre ut heller. Den är helt enkelt lite annorlunda, men inte nödvändigtvis på ett sämre sätt. Avgör själv vad du föredrar.

I slutändan säljer bilen sig själv. Bara titta på den! Jag vill ha den ytterligare lite mer nu när de små irritationerna från den gamla modellen har slätats ut. Det rör sig om precis samma bil, fast ännu lite bättre, och det betyder att den är alldeles utmärkt!

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.