Honda Jazz Crosstar e:HEV (2020)
Motor: 1,5-liters, 4-cylindrig, bensin, 98 hästkrafter, 131 newtonmeter. Elmotor, 107 hästkrafter, 252 newtonmeter
Kraftöverföring: CVT automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,9 sekunder
Toppfart: 173 km/h
Vikt: 1 327 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4090/1725/1556mm
Pris: 234 500 SEK (testbil cirka 279 900 SEK)

Honda Jazz är inte som andra stadsbilar. För det första är det oerhört klurigt att placera Jazz i en enda kategori bland alla biltyper. Den har nämligen en karossform som påminner om en minibuss, öppning av bakluckan som en halvkombi och yttermått som en småbil. Samtidigt är Crosstar-varianten förhöjd som en liten crossover med plast runt om exteriören för en robust look, trots att den bara har framhjulsdrift. Hur man än väljer att kategorisera Honda Jazz är det en sak som är säker, den har fullt fokus på praktikalitet och effektivitet snarare än att försöka vara en ultimat körmaskin. Låt oss lägga i Högsta Växeln och se om komfort och miljövänlig transport kan vara det nya heta i stadsbilsdjungeln.

Som tidigare nämnt innebär tillägget Crosstar i modellnamnet att bilen har höjts någon centimeter jämfört med vanliga Honda Jazz. Det är dock knappast något man märker, utan det som avslöjar att man lagt några extra slantar på Crosstar-versionen är att exteriören har smyckats med svart plast runt hjulhusen för att ge bilen en offroadvänlig look. Det är dock lika onödigt som att ta med sig en dunjacka på solsemestern eftersom den enda terrängkörningen man kommer att göra i en framhjulsdriven Honda Jazz är över trottoarkanter och kullersten i stan. Det gör inte heller att designen blir tuffare eftersom linjerna är mjuka och designen i sig är riktigt gullig. Nya Jazz ser enligt mig lika kramgod ut som en gigantisk nallebjörn.

På insidan fortsätter temat av komfort istället för sport. Layouten är enkel och bjuder inte på några överraskningar. Växelväljaren är en spak snarare än någon banbrytande teknisk lösning med snurrhjul eller en rymdraketsliknande sammansättning av knappar. Startknappen är enkel att hitta och de mest vitala funktionerna, som klimatanläggning och volym styrs via fysiska knappar och vred. Något som utmärker Jazz lite extra är den exceptionella runt-om-sikten. A-stolparna har delat i två, och mellan dem sitter ett litet fönster för att förhindra att skymma sikten i största möjliga mån. Även om infotainmentsystemet är bättre än i andra Honda-modeller är det fortfarande relativt spartanskt och bjuder inte på särskilt snygg grafik. Det mest futuristiska i interiören är ratten som bara har två ekrar och den ser faktiskt förvånansvärt bra ut.

När det kommer till körglädje är den enda glädjen Jazz kan bjuda på när man kollar på förbrukningen i färddatorn. Som väntat är en minibussliknande, miljövänlig hybridstadsbil knappast något man väljer för att pressa runt kurvor på slingriga landsvägar. Nej, Jazz oerhört mjuka dämpning och relativ låga effekt innebär att den lutar i kurvor och aldrig uppmuntrar till dynamisk körning, men vad gör det. Den är komfortabel och mjuk, och sörplar i sig mindre bensin än en lövblås. Man får inte vara stressad när man kör en Jazz eftersom absolut varenda mätare visar på någon typ av eco-indikering snarare än sport-förhöjande information. Hybriddrivlinan i sig fungerar ypperligt och så länge man som förare är försiktig på gasen passar den steglösa automatlådan bilen riktigt bra. Att ljudnivån i kupén är väldigt låg och sätena mjuka är inte heller något negativt.

När det kommer till praktikalitet finns det inget att klaga på. Interiören känns luftig och bagageutrymmet är stort med tanke på att bilens yttermått är relativt små. Den som vill ha en känsla av rymd men ändå en liten bil bör definitivt kika närmare på Jazz.

Honda Jazz är en pensionärsanpassad bil som levererar en sansad och komfortabel körupplevelse snarare än en upphetsande och snabb som vissa andra stadsbilar försöker uppnå. Den är en bil helt utan sportiga ambitioner och det gynnar sannerligen komforten. På en marknad där många modeller försöker vara sportigare än de faktiskt är, är det varmt välkomnat med en komfortabel och bekväm kandidat i stadsbilsdjungeln.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.