Test: Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé

Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé (2019)
Motor: 
3,0-liters V6, bensin + elmotor, systemeffekt 462 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,1 sekunder
Toppfart: 253 km/h
Vikt: 2435 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4931/1676/1983 mm
Pris: 979 000 SEK (Testbil ca 1 230 000 SEK)

Måste man verkligen göra så här? Att ta en SUV som ser helt okej ut och försöka bygga om den till en coupé på styltor fungerar aldrig. Vi kan redan konstatera att BMW X6 och Mercedes GLE Coupé aldrig skulle ha lämnat ritbordet. Och nu ska Porsche försöka sig på samma sak med Cayenne. Hur ska detta gå? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé.

Premissen är enkel, genom att ta en stor SUV och ge den en coupélik taklinje vill de klassiska premium-märkena skapa något som på pappret ska väcka ytterligare ha-begär. Coupéer anses ju trots allt vara bland det snyggaste man kan köra, men de tenderar också att vara låga och slanka, ord som knappast går att använda för att beskriva en stor SUV.

Idén är korkad och kommer aldrig att fungera. Med det sagt är ändå Cayenne Coupé betydligt snyggare än både BMW X6 och Mercedes GLE Coupé eftersom den framstår som något längre och lägre vilket gynnar proportionerna. Men få inte för en sekund för er att ni som väljer en Cayenne Coupé skickar något annat meddelande till omvärlden än att ni har mer pengar än stil.

Invändigt ser vi resultatet av den nuvarande besattheten av skärmar och touch. Den myriad av knappar på mittkonsolen som vi har kommit att associera med Porsche har nu bytts ut av touchknappar som ger ett renare intryck än tidigare. Nackdelen är att man inte kan känna sig fram till dem och att de inte tillför någon ytterligare funktionalitet.

Infotainmentsystemet har nu en ultravid display som fungerar riktigt smidigt (särskilt det Google Maps-baserade GPS-systemet) och instrument-klustret har flera informationstäta skärmar som fungerar föredömligt väl. Naturligtvis känns också allt ordentligt ihopskruvat, precis som man förväntar sig av en Porsche. Men varför sitter knappen för parkeringskameran i taket en halv millimeter från SOS-knappen? Korkat. Och varför hade testbilen keyless go men inte keyless entry? Borde inte de komma tillsammans?

Under huven på E-Hybrid-modellen sitter både en bensindriven V6-motor och en elmotor. Systemeffekten är 462 hästkrafter och på enbart el kommer man lite drygt tre mil vilket är klart godkänt. Om man har en högerfot av det tyngre slaget märker man också snabbt att Cayenne E-Hybrid är oerhört responsiv och genuint snabb, åtminstone när batterierna är laddade. Utan batterier är den fortfarande snabb men inte anmärkningsvärt snabb. Motorljudet är dock ganska trist och saknar karaktär. Lite mer drama hade jag önskat mig, det rör sig trots allt om en Porsche, om än en mer miljövänlig sådan.

Fyrhjulsdriftssystemet är sportigt inställt och driver huvudsakligen på bakhjulen såvida man inte gör något extraordinärt dumdristigt. Cayenne Coupé är också både följsam och stabil på mindre vägar och beter sig högst förutsägbart. Gasresponsen hade dock kunnat vara bättre. Annat än i något av de två sportlägena känns det knappt som att det finns någon kraft alls under huven såvida man inte trycker på så hårt det bara går. BMW är ett exempel på ett märke som alltid lyckas med att känna av förarens humör även fast man råkar ha i ett ”normalt” körläge.

Så vad tycker jag om Cayenne Coupé? Den är tveklöst fin att köra och lätt att leva med i vardagen, särskilt i laddhybrid-utförande. Men jag tycker inte om den för det. Varför inte bara låta en SUV vara en SUV istället för att leka coupé? Det är inget fel på Cayenne Coupé specifikt men den här typen av bil är bara korkad eftersom den är dyrare, fulare och mindre praktisk. Därför måste man tillhöra den skara som av någon obegriplig anledning tycker att den är snyggare än sitt stallsyskon, och köpa bilen med hjärta före hjärna. Och varför skulle man då välja en högst rimlig E-Hybrid framför en Turbo? Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé har en något delad personlighet och tiden får avgöra om det är en fördel eller nackdel för den.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.1

Sammanfattning

En ologisk bil för en ologisk köpare. Men om man ändå ska lyssna på hjärtat snarare än hjärnan, varför inte bara strunta i hybriden och köpa den största motorn?