Test: Volvo XC40 T2

Volvo XC40 T2 Momentum (2020)
Motor: 1,5-liters trecylindrig, 129 hästkrafter, 245 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,9 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 1580 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4425/1863/1652mm
Pris: 295 000 SEK
(testbil cirka 315 000 SEK)

På senare år har Volvo gjort en klassresa som heter duga. Märket har lyckats väl med att omprofilera sig själva från att vara del av den svenska treenigheten – villa, vovve, Volvo – till att ses som ett betydligt mer premiumklingande alternativ. Först ut var flaggskeppet Volvo XC90 som till och med kan fås i så kallat baksätesbilsutförande som vi testade på i Indien i fjol. På helt andra sidan modellutbudet finner man istället minstingen XC40 som kritiserats för att vara på tok för nära XC60 i pris, trots en väsentlig kvalitetsskillnad på bilarna. Som svar på tal går det nu att få nya XC40 i snikutförande. Låt oss ta reda på hur låg tröskeln är in i Volvo-världen genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volvo XC40 T2.

Designmässigt tycker jag att Volvo har lyckats väl med XC40 och den fullständigt skriker ”hipp”. Vår testbil var utrustad i Momentum-utförande, ett snäpp över Momentum Core. Prisskillnaden är 13 000 SEK och för det får man större fälgar, körlägesväljare, inställbart svankstöd, klimatsystem med två zoner, och så vidare och så vidare. Skillnaderna är inte slående men det säger en hel del om hur otroligt basutrustad just basmodellen är. Vår testbil hade tygsäten som var bekväma, snygga dekorinlägg, Volvos välfungerande infotainmentsystem, och skrek hyrbil.

Det som utmärkte sig mest med den XC40 T2 vi testade var att den hade manuell låda och framhjulsdrift, något som har varit typiskt för Volvo-bilar sedan den sista 940 Classic rullade av produktionsbandet. Växellådan är inte den roligaste på marknaden men den är oerhört lättanvänd, tämligen distinkt, och kopplingen är en dröm för de som har mardrömmar om att få motorstopp. Den nya trecylindriga motorn under huven låter sportig och bilens 129 hästkrafter är helt klart tillräckligt för att hänga med i svängarna. Om körupplevelsen skulle kunna gå att köpa i en mataffär hade den varit mellanmjölk.

Konkurrenter

Audi Q2
BMW X2
Jaguar E-Pace
Lexus UX

Det som särskiljer XC40 från sina rivaler är att den inte försöker vara något den inte är. Dess fokus ligger helhjärtat på komfort och bilen känns väldigt mjuk. De förhållandevis små fälgarna bidrar till komforten och innebär att bilen förblir tyst även på motorväg. Vindljudet är minimalt även i högre hastigheter och XC40 T2 känns stabilare än man förväntar sig.

Volvo XC40 T2 Momentum är billigare än sina närmsta konkurrenter och erbjuder en hel del valuta för pengarna, inte minst i termer av säkerhetssystem. Som instegsmodell är den en logisk proposition, särskilt för de som envisas med att ha en SUV, och interiören är dessutom nästan i paritet med den som erbjuds i XC60, nu till ett pris som inte är lika nära som det varit; prisskillnaden i grundutförande är över 130 000 SEK.

Volvo XC40 T2 är ett sätt att locka till sig mindre kapitalstarka individer till det folkkära märket utan att utelämna det som gör en Volvo till en Volvo, det vill säga vett och säkerhet. XC40 är väl egentligen en bil för de som inte bryr sig särskilt mycket om bilkörning. Den är praktisk, välutrustad (även i grundutförande), fullt tillräckligt snabb, bekväm, och säker. När det kommer till att följa trender (SUV), vara gemytlig, och göra allt man förväntar sig är XC40 en riktig talang och den är bilvärldens definition av lagom. Villa, vovve, Volvo XC40?

Bygg din Volvo XC40 här.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Volvo XC40 T2 är steget in i svenskarnas favoritmärke. Den erbjuder ett förhållandevis prisvärt paket utan att göra avkall på det som har gjort Volvo ett mer premiumorienterat märke. XC40 är inte något för bilfantasten, än mindre i T2-utförande, men har de kvalitéer en folkbil bör.