Jaguar E-PACE P250 First Edition
Motor: 2,0 liter, 4-cylindrig, bensin, 250 hästkrafter, 365 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
0–100 km/h: 7,0 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 1832 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4395/1984/1649mm
Pris: 416 900 SEK (testbil 635 900 SEK)

Jaguar har haft vissa problem på sistone med att etablera sig på den svenska marknaden. Nyligen testade jag exempelvis XF Sportbrake, deras försök till att konkurrera ut 5-serie Touring och A6 Avant, och kom snabbt fram till att den inte var bättre än rivalerna på någon punkt. Detta innebär dock inte att Jaguar ger upp, tvärt om. De anstränger sig mer nu än någonsin för att erbjuda ett attraktivt modellutbud. Det senaste tillskottet är en baby-SUV vid namn E-Pace. Bilen bygger på samma plattform som Range Rover Evoque, och frågan är om de äntligen har hittat rätt? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Jaguar E-Pace.

Det första som slår en när man slår sig ned i nya E-Pace är hur solid interiören känns. Många av Jaguars andra modeller ser väldigt eleganta ut invändigt men känslan är lika fulländad som en middag enbart beståendes av en förrätt. Detta är alltså inte fallet med E-Pace som känns lika välbyggd som en tysk premiumbil. Reglagen är också enkla och logiska att använda och infotainmentsystemet är mycket bra.

Den solida känslan överförs också till körupplevelsen. Bilen känns ordentligt ihopsatt och den ligger oerhört stadigt på vägen, trots sin upphöjda körposition. Motorn i testbilen var den starkaste som erbjuds för E-Pace för tillfället, en 2-liters fyrcylindrig bensinare på 250 hästkrafter. Drivlinan och växellådan är båda responsiva, men när man verkligen trycker på känns den ändå inte särskilt snabb. Som bäst känns den vid ungefär 80% gaspådrag och då är upplevelsen fin. Styrningen är även den mycket responsiv, så responsiv att den ibland nästan känns för känslig. Detta innebär att E-Pace får en terrier-lik karaktär.

Drivlinan fungerar dock inte väl i alla situationer. Vid start i backe rullar bilen exempelvis alltid bakåt någon decimeter vilket är motsatsen till förtroendeingivande. Ibland känns det som att det finns ett glapp mellan vad föraren säger åt bilen att göra och vad som faktiskt sker. Det blir som att prata telefon med stundtals dålig uppkoppling; det går oftast bra men ibland blir det irriterande dåligt.

En av de största säljpunkterna för E-Pace är dock dess utseende. Jaguar har lyckats anmärkningsvärt väl med designen på E-Pace. Framifrån ser den aggressiv ut utan att vara skrämmande och bakifrån ger den sluttande taklinjen ett sportigt intryck. Bilen är enormt snygg från nästan alla vinklar, med betoning på ”nästan”. Betraktad rakt från sidan tycker jag att den ser för bullig ut vilket får som konsekvens att det aggressiva intryck som fronten gör blir tillintetgjort. Synd.

På det stora hela är Jaguar E-Pace ett stort steg framåt för märket. Bilen är enligt mig ett trevligare val än Range Rover Evoque av den enkla anledningen att den är sportigare. Jaguar har dock en bit kvar för att upplevas som lika polerad som sina konkurrenter. Den stundtals glappiga drivlinan är ett exempel på detta vilket tveklöst drar ner betyget. För den som ändå uppskattar designen och har lite för mycket pengar på kontot är ändå E-Pace ett rimligt val. Jag väljer dock att avstå, till fördel för billigare alternativ.

BETYG
Exteriör
9
Interiör
9
Körglädje
7
Praktikalitet
5
Valuta för pengarna
3
Ha-begär
5
Relativ prestanda
5
Personlighet
9
Motorljud
7
Komfort
6
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.