2018 BMW X2 (F39)  sDrive20i M-sport

Motor: 2,0-liter 4-cyl, turbo, bensin, 192 hästkrafter, 280 newtonmeter

Kraftöverföring: 7-stegad automat, framhjulsdrift

Acceleration 0-100 km/h: 7,7 sekunder

Toppfart: 227 km/h

Vikt: 1535 kilogram

Mått (längd/bredd/höjd): 4360/1824/1526 mm

Pris: Från 377 500 SEK (Testbil cirka 539 100 SEK)

SUV-formatet har utfört Blitzkrig på bilmarknaden och konceptet förökar sig som grodyngel även i de mindre klasserna. Biltillverkarna måste därför vara kreativa för att kunna vara konkurrenskraftiga på marknaden. BMW säger sig ha gjort exakt det med sin nya X2. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och ta reda på om BMW X2 är så unik som den porträtteras.

Ordet ”unik” har många synonymer, men grundar sig i slutändan i att vara ensam i sitt slag. Det är ett väldigt kraftfullt uttryck och kräver mod och självförtroende för att kunna kläcka sig ur det som biltillverkare idag. Faktum är dock att BMW faktiskt har skapat något som är unikt. Visst, konceptet kompakt-SUV har vi sett i fler varianter än vad det finns kopior av Mona-Lisa men inte med denna sportiga framtoning och körglädje

BMW X2:s exteriör utstrålar en självsäkerhet som man sällan skådar bland bilar i den här klassen. Varenda vinkel på bilen är iögonfallande och det är kul att se att BMW har tagit i från tårna när de designade bilen. Det är många yttre detaljer som gör att X2:ans utseende kokas ner till en kompott av Michelin-klass. Se bara på BMW-märket på C-stolpen och de gigantiska njurarna som ger en aggressiv front som ser ut att käka småbil till frukost.

Öppnar man förardörren och sätter sig i de bekväma sportstolarna är det enkelt att känna igen sig. Interiören är byggd på klassiskt BMW-manér – högkvalitativ och modern men inte alltför galen. Kupén är något mindre än sin lillebror X1 men en lång person kommer inte att stöta på problem trots den sluttande taklinjen. En faktor till detta är att sittposition är lägre än vad en SUV-ägare är van vid. Det finns en enkel anledning till det och det är att BMW inte vill att det högre insteget ska förstöra det DNA som många av deras kunder annars är vana vid – sportigheten.

BMW X2 har däremot mist bakhjulsdriften och driver istället i sitt grundutförande på framhjulen, xDrive finns som tillval till dieselmotorerna. Bilen bygger på UKL-plattformen, samma plattform som Mini Cooper använder sig av, vilket gör att BMW:s klassiska körkänsla försvunnit. Men, det är inte tråkigt för det. Långt därifrån.

Bakom den tjocka M-ratten är det enkelt att bli lika road som ett barn med ett åkband på Liseberg. Du tar gärna omvägar hem från jobbet bara för att känna på det fina samspelet mellan motor, växellåda och chassi. Testbilens M-sportpaket gör att bilen sänks 10 mm närmare marken vilket bidrar till en ännu mer alert och inspirerande körupplevelse. Bilen trivs med andra ord mer på kurviga vägar än vad den gör på motorväg och det är det som gör BMW X2 unik i klassen – den uppskattar att leka.

Sportigheten har däremot sina nackdelar. Bagageutrymmet har fått en minskad lastvolym med 35 liter jämfört med X1 och baksätet har något mindre benutrymme än sin lillebror. Dämpningen är dessutom hårdare satt och kan bli ett irritationsmoment för den känslige efter en längre sträcka.

BMW har ändå lyckats skapa en bil som håller sina löften om att vara unik. Det finns ingen bil i klassen just nu som är lika rolig att köra och som har ett lika tilltalande utseende. Däremot är kundkretsen väldigt begränsad. BMW X2 är ingen billig historia. Testbilens slutpris på dryga halvmiljonen är inget för en vanlig dödlig och det faktum att den dessutom har mindre lastutrymme än X1 gör att man ifrågasätter X2:ans existens. Det brukar ju dock sägas att ettan förlorade och tvåan vann.

BETYG
Exteriör
10
Interiör
8
Körglädje
9
Valuta för pengarna
6
Relativ praktikalitet
6
Ha-begär
8
Relativ prestanda
8
Personlighet
9
Motorljud
8
Komfort
7
Redaktionens Porsche-entusiast och Blocketnörd som älskar ingenjörskonst.