Test: Nissan Juke

Nissan Juke N-Design (2020)
Motor: 1,0-liters, 3-cylindrig boxer, bensin, 117 hästkrafter, 180 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0-100 km/h: 11.1 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 1210 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4125/1570/1765mm
Pris: 184 700 SEK (Testbil ca 299 000 SEK)

Joke, Juck, Puke, Nissans crossover har fått många smeknamn sedan lanseringen 2009. Den första generationen chockade bilvärlden med sitt spektakulära utseende och bilen kvalificerade sig snabbt in på topplistorna för världens fulaste bil. Trots utseendet kom den gamla generationen att tillverkas i ett decennium och en miljon exemplar han rulla av produktionslinan. Nu lägger vi i Högsta Växeln och undersöker om nya Juke har potential att bli samma storsäljare som den första generationen trots det mognare utseendet och den hårdnande konkurrensen.

Från att Juke varit en utstickare designmässigt har designen mognat rejält och konkurrenterna har anammat flera av de designdrag som tidigare karaktäriserade Juke. Det gör att den nya generationen smälter in på ett sätt som den gamla modellen bara kunde drömma om att göra. Interiört har sportighet varit ledordet vilket den D-formade ratten och den alcantaraklädda instrumentpanelen skvallrar om.

Sportighet präglar även utformningen av baksätet och ergonomi för längre människor kan inte ha varit särskilt centralt. Sportstolarna har varsin högtalare från Bose placerad i huvudhöjd för att förbättra ljudupplevelsen. Jag betvivlar dock om sätesmonterade högtalare kommer att bli någon succé då ljudet är lika inspirerande som en regning novembermorgon i Göteborg.


Drivlinan har hämtats direkt från syskonet Micra och bjuder inte på några oceaner av kraft men alltjämt en rapp känsla. Den alerta känslan förstärks ytterligare av den sjustegade dubbelkopplingslådan som bjuder på kvicka växlingar. Så länge ambitionen inte är att genomföra höghastighetstransporter på autobahn eller konkurrera om varvtider på Nürburgring räcker kraften. Ett högre vridmoment skulle dock förbättra körupplevelsen avsevärt då de 180 newtonmeter som finns till förfogande medför att dubbelkopplingslådan får jobba febrilt med att hitta ett optimalt varvtal.

Teknologimässigt har Juke tagit flera steg framåt och erbjuder mängder av aktiva säkerhetssystem som gör allt i sin makt för att undvika en potentiell kollision. Överlag fungerar dessa system relativt bra bortsett från autopiloten, ProPilot, som hade stora svårigheter med att behålla bilen i rätt körfält så länge vägen inte var spikrak, något den sällan är. Så fort bilen anade en kurva eller annan komplikation på vägen så ljöd genast ett pipande och enerverande ljud.

Nissan Juke kom att bli startskottet för det mycket expansiva B-crossover segmentet för tio år sedan och satte standarden för flera storsäljare. När modellen nu lanseras i nästa generation bjuder Juke på flera av de egenskaper som bidrog till framgångssagan men i ett betydligt mognare format. Utseendet har genomgått en evolution där man tagit till vara på de trevligare inslagen från den gamla modellen samtidigt som bilen fått mer teknik och bättre utrymmen. Nissan Juke löser vardagsbehoven med en touch av lekfull sportighet men när bilen verkligen får bekänna färg visar den sin riktiga sida; en vardagsbil för att köra barnen till skola, fotbollsträningen och för att handla.

Betyg

Exterior:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet :
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort :
Total poäng: 2.9

Sammanfattning

Juke är inte bilen som bjuder in till en rafflande körupplevelse eller som erbjuder andra utstickande egenskaper utan bedöms snarare som okej på det mesta.