Nissan Micra provkörd i Portugal

Priser
Micra från 147 100 SEK
N-Sport från 175 750 SEK
Automatlåda från 12 000 SEK jämfört med motsvarande manuell

Frihetskänslan som ett körkort inbringar är grunden till Högsta Växelns existens. Ett praktexempel på det är när min kollega Andreas och jag som 18-åringar hyrde förra generationen Nissan Micra av en bensinmack och avverkade 161 mil på dryga dygnet. Vi körde på måfå och hade inget mål i sikte. Varför gjorde vi det? Jo, för att vi kunde. Förra generationen Micra var dock en så kallad ”global car” – den utvecklades alltså med hela världen som marknad vilket innebar att tredje klass på Transsibiriska järnvägen var ett behagligare färdmedel. Nya Micra är istället byggd specifikt för Europa men vi har aldrig kört den förrän nu, fyra år efter vår koffeinstinna roadtrip. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra uppdaterade Nissan Micra i Portugal.

Konkurrenter (N-Sport)
Ford Fiesta ST-Line
SEAT Ibiza FR

Nuvarande generationen Micra kom 2017 så det har inte blivit dags för en facelift ännu, istället är den största nyheten drivlinorna och det är anledningen till att jag åkte till Portugal. De går från tre till fem och adderar bland annat en fräsigare variant i form av Micra N-Sport och ett utförande med CVT-låda. N-Sport beskrivs som en ”warm hatch” och ska erbjuda mer körglädje med hjälp av ett sänkt chassi, styvare fjädring, vassare styrning samt svarta fälgar och ett kromat avgasrör för att inte tala om den extra kraften.

Vad är nytt?
Nya NissanConnect
Apple Carplay/Android Auto
Går att koppla samman mobilen med bilen
Nya XTRONIC (CVT) automatlåda

Av uppenbara skäl såg jag mest fram emot att köra Micra N-Sport som känns lika pigg som en sockerberoende fyraåring. Den sexväxlade manuella lådan är bra men inte riktigt lika vass som exempelvis hos Honda eller Mazda.

Utväxlingen är bra och medan övriga modeller endast erbjuds med fem-växlade lådor som ligger i alldeles för höga varv på motorvägen är den sex-växlade mer lämpad för högre hastigheter. Trots sin minst sagt tama prestanda är den ändå genuint rolig att köra och även mycket raffinerad. Att trycka in ytterligare hästkrafter hade dock inte suttit fel för att leva upp till exteriören.

Drivlinor (på provkörningen)
1-liters trecylindrig (IG-T) med fem-växlad manuell/CVT-låda – 100 hk, 160 Nm
– 0 till 100 på 11/13 sek, toppfart på 184/177 km/h
1-liters trecylindrig (DIG-T) med sex-växlad manuell – 117 hk, 200 Nm
– 0 till 100 på 9,9 sek, toppfart på 195 km/t

0,9-liters motorn har bytts ut mot en enlitersvariant som enligt Nissan är hela 11 procent roligare att köra, en siffra som helt enkelt bygger på den ökade hästkraftmängden från 90 till 100. Med den logiken är Nissan GT-R drygt 500 procent roligare än enlitersvarianten, något som mycket väl kan stämma.

Vi testade 100-hästars Micran med en CVT-låda som försöker efterlikna känslan av en traditonell växellåda med virtuella steg, något som egentligen förstör hela syftet med den typen av låda. Den lyckas åtminstone med att dölja det i låga hastigheter men vid gasen i botten gastar den för fulla muggar och det är betydligt mer snack än verkstad; en traditionell automat hade passat en miljard gånger bättre.

Uppdaterade Nissan Micra gör en underskattad bil bättre. Materialvalen är imponerande, det dyraste ljudssystemet är imponerande och i rätt utförande är bilen chockerande tyst på motorvägen med bekväma stolar, något som gör den lämpad både för stinter runt stan och långkörningar. Likt många andra bilar i segmentet inger den en storbilskänsla men i ett kompakt format. Tidigare generationer av Micra har varit billigare än flaskvatten i södra Europa vilket gör att budgetstämplen finns kvar. Numera är den allt annat än budget och förtjänar verkligen en extra titt för dig som vill göra en koffeinstinn roadtrip genom Sverige. Tredje klass har blivit första.