Audi RS 6 Avant Performance
Motor: 4,0-liters, 8-cylindrig, bensin, 605 hästkrafter, 750 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,7 sekunder
Toppfart: 305km/h
Vikt: 1950 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4979/2086/1461mm
Pris: 1 182 000 SEK (Testbil ca 1 400 000 SEK)

Audi RS 6 har i det närmaste nått kultstatus de senaste åren. När BMW M5 har försökt nå kunder som efterfrågar krispig överstyrning och outtömlig banpotential, har Audi valt att istället fokusera på att bygga en bil som lastar allt och som kan köra om i princip vad som helst. Det sistnämnda receptet har visat sig vara extremt lyckat eftersom folk uppskattar hjärnskrynklande prestanda tillsammans med klassledande praktikalitet. Detta har gjort bilen populär bland allt från börshajar till människor som stundtals gör oannonserade kontantuttag på SEB. Efter ett par år i tjänst har det blivit dags att uppdatera den beryktade RS 6:an och Audi har valt att göra detta genom att höja prestandan ytterligare i den nya modellen RS 6 Performance. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om 605 hästkrafter gör RS 6 till en ännu bättre vardagsraket, eller om åldern börjar göra sig påmind.

Som med många andra Audi-produkter är tillvalslistan nästan oändlig. Köper man en RS 6 Performance får man möjligheten att matcha karossfärgen med sömmarna och kolfibret på insidan. Känslan i samtliga material är ypperlig och insidan känns otroligt påkostad. Man glömmer därför lätt att man inte använder Audi:s senaste MMI-system, att mätarhusen inte är av den senaste generationen eller att bilen lanserades 2013. Det är lite som att besöka det Kungliga palatset, alla detaljer är inte toppmoderna, men totalintrycket är ändå förträffligt.

Utsidan på Audi RS 6 kan bäst beskrivas som diskret och kraftfull. Att kalla den diskret kanske är att ta i lite. Bilen är bredare än inloppet i Panama-kanalen, bromsarna har samma diameter som en genomsnittlig svensk rondell och utblåsen i bak liknar artillerikanoner. Om du inte kan någonting om bilar kommer du inte att se vad detta är, men har du någon form av fordonskunskap går det inte att missta en RS 6:a från något annat.

Uppdateringen har gett en del kosmetiska förändringar, men den största skillnaden hittas under huven. Det är fortfarande en 4-liters V8:a med andningshjälp, men nu produceras 605 hästkrafter. Prestandan rakt fram blir till följd av effekthoppet nästan löjlig. Man luras extremt lätt av RS 6:ans lugna beteende i vardaglig körning. Man tror inte att en bil som inte låter särskilt mycket, kan agera provisoriskt lager för IKEA och går mjukt, ska vara anmärkningsvärt våldsam av sig. Hur mycket man än luras av Audis förmåga att lugna föraren måste man vid fullt gaspådrag vara beredd. Oavsett väglag, hastighet eller rattutslag går bilen fruktansvärt fort när man väl står på. RS 6:an lyckas hitta grepp där det inte borde finnas och detta översätts till en accelerationsförmåga som inte borde vara möjlig i en familjebil. Noll till hundra går på under fyra sekunder och accelerationen avtar den sekunden självbevarelsedriften eller polismyndigheten manar föraren till att sluta gasa.

Vill man inte bara leka X 2000 på svenska motorvägar kan också Audi RS6 performance bjuda upp till riktig dans vid kurvigare vägar. I dynamic-läget blir bilen om än obekväm, klippstadig i alla situationer. Greppet avtar aldrig och så fort man tagit sig igenom en kurva är det bara att ungefärligt rikta nosen mot den tilltänkta riktningen, gasa, sedan sköter bilen resten. Detta är ett effektivt instrument som kan äta upp vilken väg som helst. Problemet med körupplevelsen är att man trots snuskiga farter, härliga avgasknallar och ett högt förtroende, inte upplever bilen som särskilt lekfull. Det går fruktansvärt snabbt, men det känns som att det är till 90% tack vare bilen och inte tack vare föraren.

Jag anser att RS 6 Performance är idiotsnabb i den bemärkelsen att den är fruktansvärt snabb och att även en idiot kan köra den snabbt. Även om detta kanske får en puritan att kallna går det inte att förneka hur verkliga kunder uppskattar dessa. Alla vill inte ha en prestandabil där man måste ta ett tvåtimmars yoga-pass efter varje resa för att lugna ned sig. Folk verkar uppskatta praktikalitet och lättillgänglig prestanda. Det är lite det som är grejen med RS 6:an, den är otroligt praktisk och lättillgänglig på alla plan. Bilen erbjuder allt från barnfamiljsvänlighet, missil-prestanda och en stor dos charm i samma paket.

Läs gärna vår recension om Audi RS 6 utan Performance-paketet HÄR.

BETYG
Interiör
10
Exteriör
10
Körglädje
9
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
10
Ha-begär
10
Relativ prestanda
10
Personlighet
5
Motorljud
10
Komfort
10
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.